Hej @Mattias2000 och @janbolmeson
Precis som du säger så är korttidsuthyrning privat ett lite större arbete som kan generera en hel del små kostnader i allt från förbrukningsmaterial, möbler, inventarier, renoveringar och ex bilkörning mm.
Samtidigt har du även Sveriges absolut lägsta skatt som både är kapitalbeskattning samt med Sveriges största avdrag.
Då skattesystemet inte fungerar riktigt så att det är helt valbart hur man gör. Behöver du väga in.
Om det faller inom definitionen “privatuthyrning” eller ej
Om det gör det och då av någon anledning ändå vill driva det som en näringsverksamhet i Enskild firma eller i AB finns olika sätt att göra det.
Detta skulle jag dock avråda från om du inte
- Är mycket långsiktig i din uthyrningsverksamhet och ditt ägande av fastigheten
- Har stora renoveringar (över 500 kkr) som du långsiktigt vill kostnads föra
- Har en omfattande uthyrning som du även vill expandera med fler uthyrningar inom korttid.
- Alt att du även driver AB själv eller har en fru som gör det (alt att hon är låginkomsttagare (ej sjukpensionär)) Så att du eller din fru kan bestämma själva vilka löner ni tar. Få att på det viset genom regler om “medhjälpande make / maka” skatteplanera mellan er.
Anledningen till varför det är mitt råd är ur en helhetsbedömning både kopplat till skatter och min erfarenhet av hur många som konstant över tid hur ut på korttidsuthyrning utefter att deras ekonomi förändras.
Skattemässigt får alternativet att driva det i en enskild firma bl.a. dessa effekter.
- Ja du får göra avdrag för kostnader
- Ja du får skriva av byggvärdet 2% per år (detta återförs och beskattas istället fullt ut, då du bryter den enskilda firman alt vid försäljning av fastigheten)
- Ja du kan med mest troligt driva det som en “passiv näringsverksamhet” och på det viset minska din egenavgift (genom att du inte får pensionsavsättningar)
- Men du betalar 12% moms från första kronan
- Men du skattar 27% (istället för 22%) i kapitalbeskattning på försäljningen av fastigheten.
- Men du betalar löneskatt och egenavgift på vinsten istället för Sveriges lägsta kapitalbeskattning per omsatt krona.
- Men du har en kostnad i tid eller pengar för redovisningen i en enskild firma.
Min erfarenhet från att ha räknat och hjälpt andra med privatuthyrning sedan 2015 är att det är väldigt få fall där detta är bättre.
Därmed inte sagt att det kan ha sina fördelar.
Ex kan du inte ha privatuthyrning i ett extra hus på en lantbruksfastighet pga att lantbruksfastigheten automatiskt är en enskild firma. Å andra sidan finns det även ofta väldigt många andra kostnader som är kopplade till lantbruksfastigheten som då kan kvittas mot uthyrningen som gör att beskattningen blir noll. Detta beror dock på att du då i övrigt har stora kostnader för ditt boende eller din hobby. Som du genom uthyrningen då kan delfinansiera. Vilket inte behöver vara fel eller en dålig ide.
Det andra vanliga sättet att driva det genom näringsverksamhet är att istället hyra ut huset eller lägenheten till ett AB som i sin tur hyr ut.
I så fall behöver ABt göra en förädling av affären för att det inte bara skall vara ett skatteupplägg.
Effekten av det är att:
- Du inte får några schablonavdrag på hyran från ditt AB. Dvs du betalar 30 % kapitalbeskattning på hela hyresintäkten.
- Du är fortfarande fastighetsägare och skall stå för fastighetens grundläggande kostnader för underhåll mm. (Annars blir det svajigt skattemässigt)
- ABt får inte tillgång till någon avskrivning av fastigheten
- ABt får betala 12% moms från första intäkten.
- Ett AB har högre krav på redovisning än en enskild firma. Dvs högre kostnader i tid och pengar för redovisningen.
Denna modell skulle jag säga passar bättre om du skall göra om en fastighet och anpassa den avsevärt invändigt för att passa ett ABs verksamhet som är specifikt för det företaget och inte till nytta för fastighetsägaren om hen hyr ut till någon annan. Eller om man har en långsiktig hyresgäst man vill skall bo väldigt länge i ett separat småhus. Utan att man vill att hyresintäkten skall övergå till inkomst av tjänst istället för inkomst av kapital.
Enda anledningen jag ser att göra en korttidsuthyrning genom näringsverksamhet är att jag är mycket långsiktig i den typen av verksamhet eller för att jag tycker det är värt att betala extra skatt i ett företag för att uppnå andra fördelar i en företagsutveckling.
Lycka till!
Jakob