Alternativa sätt att hyra ut fritidshus?

Vi har precis börjat hyra ut vårt fritidshus på Airbnb.
Jag och hustrun äger och hyr ut det privat, och vi kommer med största sannolikhet inte komma över 40000 kr i år (2023), därmed skattefritt och enkelt deklarationsmässigt.
Men till nästa år är det högst troligt att vi passerar både 40000 och 80000 kr, vilket ju triggar skatt och eventuellt även moms-plikt.

Frågan är om vi kan hyra ut via vårt AB istället, och vilka fördelar och nackdelar det för med sig?

Förutsättningar:

• Fastigheten ägs privat.
  • Vi har ett aktivt AB idag (sysslar med konsultverksamhet).
  • Vi behöver inte ta ut hyresinkomsterna ur bolaget direkt, de kan ackumuleras i bolaget i väntan på optimala skatteförhållanden.

mvh PB

Blanda absolut inte in fastighet i konsultverksamhet AB. Starta hellre ett nytt AB.

1 gillning

Kom även ihåg att du som företagsledare sannolikt kommer behöva förmånsbeskattas för dispositionsrätten av fritidshuset, alltså oavsett om du spenderar tid eller inte där kommer Skatteverket anse att du har möjligheten att göra det och därav kommer det till en förmånsbeskattning. Det är väldigt lurigt att blanda typiskt privata tillgångar och kostnader i bolaget så som bostäder, resor, livsmedel, fordon, kläder osv.

1 gillning

För att?
(Förstår att det är snyggare och tydligare, men att registrera ett nytt bolag med tillhörande administrativ börda för att drifta ytterligare ett bolag bär emot…)

Är det så? Jag tänkte inte flytta ägandeskapet av fastigheten till bolaget utan endast hantera uthyrningen genom ett bolag (om det är möjligt och fördelaktigt).

Okej, det blir tokigt. Bolaget kan inte riktigt hyra ut tillgångar bolaget inte äger. Du behöver kunna styrka var intäkterna kommer ifrån och vid en revision skulle du uppvisa en fastighet du äger privat och där hade det kört ihop sig för dig. De hade direkt ansett att det är privata medel.

2 gillningar

Nja, det där stämmer ju inte.

Du kan hyra ut ditt fritidshus till ditt företag. Du får dock inte använda schablonavdraget men får göra avdrag för en del kostnader. Överskottet skattas med 30%. Sen kan ditt företag hyra ut i sin tur. Du lägger till att du har hyrförmedling i företaget och kan då oxå dra av kostnader förknippade med det.

Det är dock mycket mer förmånligt att köra ren privatuthyrning, oavsett om du hamnar över schablonavdraget (som ligger med i “Proppen” att höjas till 50tkr och med 20% på intäkt för småhus). Det är ju 30% skatt på det över avdraget, vilket du aldrig kan uppnå genom företaget.

Oavsett måste du se till att uppfylla reglerna för vad som är en privatbostad och privatuthyrning samt se till att inte hamna under momsskyldighet.

Jag tycker dessa regler är ganska tydliga på SKV. Kan vara värt att läsa dom ordentligt.

2 gillningar

Nja, om man lägger till i sin verksamhet att man har hyrförmedling ser jag inte att det skulle vara så. Det finns ju många hyrförmedlare där ute.

Vill du förklara mer?

Läs mitt inlägg ovan.

Här kommer ett ställningstagande av Skatteverket vad gäller förmedling. TS skulle kunna hyra ut fritidshuset via bolaget om bolaget är ett “förmedlingsföretag”. Däremot hamnar skattskyldigheten helt på ägaren och uthyraren av objektet. Visst, förmånsbeskattningen skulle då kunnas ses förbi men TS skulle behöva ta upp hela inkomsten privat oavsett.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.14/348280.html

Eller har du en annan tolkning?

2 gillningar

Mitt inlägg motsäger inte den SKVs text i länken. Det är ju precis det jag skriver.

Och, man ska se till att läsa in sig på momsregler kring privatuthyrning. Länken som du hänvisar till är från 2015 och reglerna har ändrats sen dess.

Tack.
Kruxet är ju att, som jag tolkar det, att vi sannolikt blir moms-pliktiga?
Iofs 80000+80000 (pga 2 ägare) +moms 12% = nära 180000. Men inte omöjligt at vi når det.

FRÅN SKV:
Du ska registrera dig och betala moms om du svarar ja på alla de här frågorna:

• Hyr du ut din möblerade bostad i ditt eget namn, alltså med dig själv som hyresvärd?*
  • Ligger bostaden i Sverige.*
  • Hyr du ut bostaden till olika hyresgäster under året, och högst tre månader i följd till varje hyresgäst?*
  • Marknadsför du din uthyrning till dygnspris eller veckopris eller erbjuder du tjänster som till exempel städning, byte av sänglinne och annan gästservice?*
  • Har du tagit ut, eller tänker du ta ut, mer än 80 000 kronor exklusive moms i hyra (89 600 kronor inklusive moms) under beskattningsåret?*
  • Kommer hyran, tillsammans med intäkter från omsättning i annan verksamhet, att överstiga 80 000 kronor exklusive moms under beskattningsåret?*

Du bedriver skattepliktig ekonomisk verksamhet om du svarar ja på alla dessa frågor. Du ska därför betala moms på dina intäkter från uthyrningen.

Om du hyr ut till företaget så hyr du kanske ut längre än tre månader? Nu förordar jag dock inte att blanda in företaget, men iaf.

Annars så är det den listan som gäller kring momsskyldighet.

1 gillning

Gränsen då man måste börja betala skatt går vid 50.000 kr per år. Inte 40.000 kr.

Nej det är väl 40’ som gäller? Hyra ut privatbostad - bostadsrätt, hus och hyresrätt | Skatteverket

Och det gäller väl också per bostad och inte per delägare?

40 är grundschablonen, sedan kan man dra av ytterligare 20%, så både 40 och 50 är rätt på sina sätt.
MEN det var inte det frågan gäller, utan om det fanns fördelar/Nackdelar med att hyra ut via företag…
Vilket inte verkar så fördelaktigt, enl. tidigare svar.

SKV:

De här avdragen får du göra när du hyr ut ett småhus eller en ägarlägenhet

• Du får göra ett schablonavdrag med 40 000 kronor per år från din hyresintäkt. Schablonavdraget gäller per bostad. Om du har flera bostadshus på tomten och hyr ut dessa får du alltså dra av 40 000 kronor från hyresintäkten för varje uthyrt hus som kan räknas som privatbostad.*

• Förutom schablonavdraget får du göra ett avdrag med 20 procent av hyresintäkten. Detta avdrag är tänkt att täcka dina driftskostnader, till exempel sophämtning, vatten och el.*

1 gillning

Om detta var en framkomligt skulle väldigt många ägare av hyreshus äga husen privat och hyra ut via aktiebolag. Detta är givetvis inte möjligt. Man måste ju äga det man hyr ut.

Däremot borde det vara möjligt att betala en viss avgift till bolaget för det jobb bolaget lagt ned för att få uthyrningen till stånd. [om nu så har skett].

Att aktiebolaget skulle lägga beslag på hela hyran är givetvis otänkbart. Om så sker, måste aktiebolaget i sin tur betala en hyra till dig.

Sådana här “smarta” lösningar har valsat runt på detta forum tidigare, fast då gällde det jordbruksfastigheter. Glöm detta.

2 gillningar