Funderar på att köpa ett boende privat i ett naturskönt läge.
Hyra ut till mitt AB och privatpersoner.
Vara skriven på annan ort.
Vad kan gå fel?
Funderar på att köpa ett boende privat i ett naturskönt läge.
Hyra ut till mitt AB och privatpersoner.
Vara skriven på annan ort.
Vad kan gå fel?
Det finns en hel del regler om att man inte kan hyra ut ett rum i egen bostad till sitt företag för kontor och tänker att samma skulle kunna vara tillämpbart här.
Hur ska du bevisa att det är företaget som nyttjar huset och inte du själv som privatperson.
Enkelt exempel:
Du hyr ut huset för 10k per vecka i fyra veckor till ditt företag. Hyresinkomster upp till 40k är skattefritt så du behåller allt. Företaget kan dra av allt som en kostnad och du slipper då skatta på 40k.
Känns tveksamt. Dock har jag inga paragrafer att luta mig mot.
Uthyrning till egen verksamhet är skattepliktig från första kronan, du får däremot dra av för merkostnader.
Jag hyr ut två rum i mitt hus till min verksamhet och jag tar 4000 kr per månad i hyra som alltså kommer till mig privat. Dessa deklarerar jag och skattar 30 % på, vad för avdrag kan jag göra som privatperson?
Inte mkt, men du kan läsa mer här: Hemmakontor – allt du behöver veta – Bjorn Lunden
Precis så har jag gjort men bostaden jag ägde är numera såld.
Men funderar på att köpa en ny bostad på tjänsteorten där jag inte är skriven.
Tror det är mycket svårt om man som privatperson skall hyra ut hela boendet till företaget, risken är stor att man blir förmånsbeskattad som privatperson.
Däremot kan man äga boendet och hyra ut en isolerad del av boendet med egen ingång, vilket jag gjorde tidigare för 10000 kr/mån med 30% skatt men det var helt andra marknadsvärden i det området.
Problemet blir om Skatteverket anser att ditt upplägg delvis är till för att skatta fram pengar ur bolaget till 30% skatt (Hyresintäkter, skattefri milersättning/traktamenten osv).
Att “göra affärer med sig själv” är just sånt som Skatteverket ofta har regelverk/tankar om eftersom det finns incitament för båda parter (där du som privatperson är den ena) att fuska och ingen utomstående oberoende part inblandad så att säga.
Sen finns ju regler omkring huvudsaklig dygnsvila osv som styr var du ska vara skriven. Så även där kan Skatteverket komma med synpunkter om du t ex tänkt dig att ändå “bo” i ett boende emellanåt där du inte är skriven.
Sen är det oftast DU som har bevisbördan i din version av vad som sker/upplägget. Så det är inte Skatteverket som behöver “bevisa” varför de anser att det föreligger på ett visst sätt, och därmed också kanske beslutar något annat. Något som i sin tur kan få stora konsekvenser ekonomiskt. T ex att de anser att vissa utbetalningar ska anses/räknas/beskattas som “uttag av lön” istället för kontorshyra & skattefri milersättning/traktamente osv. Det ihop med “skattetillägg på 40%” ovanpå det belopp som räknas fram kan ge stora konsekvenser ekonomiskt om du inte lyckas övertyga Skatteverket om hur ditt upplägg är tänkt.
Men det är ett sätt att hantera kostnader i företaget utan fusk, precis som du skriver kommer skatteverket reagera om något sticker ut.
Låg omsättning i kombination med höga bruttoavdrag i företag med att sticka ut så varningsklockorna signalerar.
Har man en omsättning på 250 tkr/mån är en hyra på 5 tkr helt normalt skulle jag säga.
Man kan vara skriven på annan ort med sk dubbelt boende på arbetsorten och kan i praktiken göra avdrag privat för dubbelt boende relaterat till arbetet. Men du kan inte dra av för räntekostnader eller amorteringen, tjänstestället kan vara det dubbla boendet men företaget kan vara skrivet på hemorten.
Man kan även göra avdrag för en hemresa i veckan.
Detta är en klar risk, som du skriver ligger bevisbördan hos den som nyttjar avdraget.
Sverige har det blivit kutym att låta bli att ta upp skattepliktiga inkomster och dra av sådant som inte är avdragsgillt.
Man bör nog vara vaksam på sund och osund skatteplanering.