Äger eget AB, fråga om betala till ägaren för resurser utöver arbetet

Skatteverket har ju en del information om att “hyra lokal av sig själv” typ hemkontor. Jag är inte säker på fördelen. Jag tänkte kanske göra följande:

Bokföra en gång i kvartalet inte som lokalhyra, utan prenumeration på kontor-som-en-tjänst allting inkluderat dvs bokföra det på konto 5050 Lokaltillbehör ( Lokaltillbehör | FAR Online ) typ utgifter för El, värme, vatten, avlopp, förråd så att det både är rätt utan att bli påfrestande mikrogranskning om en skylt eller var är dörren. I praktiken blir det samma som att “hyra kontor av sig själv” och sen 30% kapitalskatt på eventuell vinst men det liknar marknadsvärdet som jag tänkte ta upp. Verkar det rimligt?

Man begriper inte vad frågan är men naturligtvis gör det ingen som helst skillnad om du kallar det ”prenumeration” i stället för hyra.

Skatteverket har ganska hård syn på alla såna här upplägg. Särskilt sånt som berör det alla behöver/nyttjar. Dvs boende, bilar, mat, kläder, fritidsaktiviteter.

Samma sak när man förrsöker låta bolaget betala för saker som jag som ägare tillhandahåller.

Så generellt är det väldigt svårt hitta ”smarta upplägg” som gör någon större skillnad OCH håller vid en eventuell skatterevision. Sen är det många som tror det fungerar eftersom de aldrig fått en revision/detaljgranskning av just det området.

3 gillningar

Får du en skatterevision hjälper inte detta. Är ju helt uppenbart att detta är ett försök att vilseleda.

Låt mig vara cynisk, skall du ändå bryta mot reglerna så gör det öppet och hävda att du inte visste bättre.

2 gillningar

Men det finns väl ingen som fått anmärkning för något liknande. Jag förnekar ansvar för förberedelse till vilseledande. Det är tvärtom mera rättvisande att bokföra en helhetslösning som en tjänst från privatpersonen till företaget. Det liknar mera verkligheten än någon lokalhyra där ingenting ingår. Ni som svarar nämner inte hur jag borde göra. Vill inte bygga om min bostad för 2 MSEK bara för att få ett garage för en separat kontorslokal. Det står ändå inte i lagen att det måste vara så. Jag har ett förråd som företag nyttjar helt men det är ju bara en mindre del av behovet. Behöver mitt företag ingen stol, exempelvis, för att jag kan ju sitta på golvet? Står det i lagen? Internet, mötesrum, vatten, kök, diskmaskin, renhållning, inventarier, företagsapotek m.m. ingår som annars hade kostat. Alla förlorar på att ett litet belopp ska redovisas för sig på ännu mindre mikroskopiska detaljnivåer. Det blir löjligt att räkna ut hur mycket en stol var företaget eller privat. Det måste sluta, det blir ett hinder för företagsamheten att försvåra bokföringen så mycket.

Samt frågan om det verkligen blir mycket fördel.

Det är inte oss här i forumet du ska argumentera emot; det är lagstiftaren och/eller Skatteverket. Som det redan har nämnts här i tråden är det svårt att få till en godkänd lösning när man hyr ut sin egen bostad till sitt aktiebolag. Du kan läsa mer om det på Skatteverkets hemsida:

Uppdatering: Gäller enskild firma! Bortse från detta!

Instämmer! Men personalen på Skv vet inte heller

Ursäkta, länken jag skickade handlade om enskilda firmor. Bortse från den! Kan du hitta vad som är den marknadsmässiga hyran för en lokal på den ort, av den storlek och det skick du (uteslutande) använder för företaget kan du nog ta ut det som hyra. Du kan få ledning i vad marknadsmässig hyra är genom att söka på www.objektvision.se, till exempel. Min rekommendation är att du, om du låter bolaget hyra en del av din privatbostad, är tydlig med det inför Skatteverket. Enklast är nog att du meddelar det i företagets inkomstdeklaration, som ett öppet yrkande.

Gör du ett öppet yrkande om upplägget och Skatteverket inte håller med dig om att upplägget är rätt och riktigt lär du då inte behöva betala skattetillägg (“böter”), utan endast rätt skatt.

Nu måste jag börja om från början och förklara: Det handlar inte bara om en lokal. Det liknar mera att privatpersonen tillhandahåller tjänster till företaget, inklusive inventarier, hålla allt i skick, försäkrat osv osv. Det är väldigt missvisande att förvanska det till “bara lokal”. Utan mera likt ungefär alternativet till ett företagshotell där företaget har sin verksamhet korta tider utan att hyra lokal. Mitt företag kan ju jobba från ett företagshotell några dagar utan att det tvångsmässsigt måste bokföras som lokalhyra. Eller om mitt företag jobbar från en konferensanläggning i 5 dagar, det är inte heller lokalhyra bara för att jag sitter där och jobbar. Hela alltet liknar en byråkrati från Monty Python när det borde vara enkelt

Försöker du övertala forumet om att det kommer funka mot Skatteverket, eller ställer du frågan om andra här tror att Skatteverket kommer acceptera det som upplägg?

3 gillningar

Under årens lopp har jag som redovisningskonsult haft kontakt med Skatteverket av och till. Jag finner att personalen i princip alltid är kunnig.

Låt mig vara brutalt uppriktig: Jag finner det uteslutet att en kompetent tjänsteman på Skatteverkets skulle låta sig luras av en hemmasnickrad konstruktion.

5 gillningar

Det hade varit en annan sak om det hade funnits praxis att man inte får bokföra det som en tjänst men det som ni svarar är ju mera likt spekulation att “allt är olagligt”

Reglerna för kontor på hemadressen för AB är hårda som du redan vet. Separat ingång och ej användbart för privat bruk, sen kan du fundera på olika konstruktioner hur mycket som helst, men skatteverket kommer vid en revision koka ner det till det mest grundläggande…

Du frågar om det är rimligt och folket här har erfarenheter som säger det inte är det. Jag förstår om du inte riktigt gillar svaret men det ändrar ju inte de svarandes erfarenheter.

2 gillningar

Har för mig att Skatteverket skriver en hel del om regler omkring uthyrning till eget AB.

Beskattas från första kronan privat, tydligt avgränsat och angivet på tex ritning, får EJ användas privat samtidigt (gästrum osv), sälja in möblemang till bolaget går en gång, marknadsmässig hyra för området, går INTE proportionera boendekostnader rakt av, hur internet/ström/möblemang/parkering mm ska/får hanteras finna omnämnt osv.

Hyrde själv ut till eget AB tidigare och var mer insatt i detaljerna då.

Sen att du väljer att kalla det ”tjänst” och jämföra med kontorshotell lär knappast påverka i nämnvärd grad hur Skatteverket ser på det vid en revision.

Det finns ”generella paragrafer/regler” omkring upplägg skapta för att undvika skatt. Så även om du inte hittar exakt skrivning eller prejudikat som motsäger det du vill göra innebär inte att det kommer anses ok vid en revision.

Att slåss för att skapa ett ”prejudikat” om du anser Skatteverket tänker fel lär knappast vara värt tiden/energi/pengarna. Bättre du lägger den tiden på din kärnverksamhet :+1:

5 gillningar

Jag tror inte det. Det finns inte lagtext om mitt förråd eller om min uteplats när jag sitter på gården och jobbar. Ni som svarar vill gärna tolka regler för andra men ni har inget case. Alternativet för företaget hade varit ett företagshotell som är dyrt och det är inte någon lokalhyra i första hand, utan tillgång till inventarier och kommunikation. Det verkar inte vara helhetstänkande i svaren här utan endast någon som upprepar sig “lokalhyra lokalhyra lokalhyra” vilket inte liknar verkligheten med el, vatten, internet, redundans, försäkring, fysisk platssäkerhet, avlopp, sophantering, förvaringsmöjligheter, skåp med lås, kontorsmaterial, maskinpark osv osv

Ingenting ingår ju i bara en lokalhyra.

OK, tycker vi är för snåla i svaren. Helt OK. Du behöver inte lysna på oss, trots att vi är rätt samstämmiga i att vi inte tror på upplägget.

Då finns det två vägar framåt:

1. Fråga ett proffs som du betalar för hjälpen istället för anonyma personer på ett webbforum. Kanske en skattejurist eller en en revisor. Om denna person håller med dig om din syn har du dessutom en person på din sida om det skulle bli bråk med Skatteverket.
  2. Kör på ändå.

Om du nu kör på med din tjänsteprenumeration, tag också en fundering på om denna tjänst i så fall är momspliktig och hur du löser det i så fall.

3 gillningar

Det är inte bokförandes av arrangemanget som är problemet, det kan man i princip göra hur man vill. Det är avdrag och beskattning som Skatteverket bryr sig om. Vilket konto som används spelar ingen roll.

4 gillningar

Det går givetvis inte att exemplifiera allting i lagboken. Då skulle den vara tio gånger så stor, och den är tjock nog ändå.

Man får gå på grundläggande principer och använda sunt förnuft. Personligen redovisar jag ingen hyra alls, trots att jag använder källaren i min villa.

1 gillning

Det eller annan lokal du hyr och inreder kommer skatteverket inte ha någon som helst åsikt om. Problemet är om det är din privata bostad, hur bra Du än tycker att det är att bolaget sparar pengar o.s.v. så kommer skatteverket se det som att du betalar för dig privata utgifter om det inte är en yta i bostaden som verkligen inte går att använda till annat och kan du inte bevisa att så är fallet så spelar det ingen roll hur mycket du argumenterar dig blå. Alternativet är att starta enskild firma istället, de har förmånligare regler runt att hyra ut del av privatbostaden till företaget.

2 gillningar