Privatägd Villa till uthyrning

Hej Rikatillsammans!

Jag och min sambo har köpt oss extra villa som vi äger 50% +50%.
Vi är INTE folkbokförda där och kommer inte heller att bli det i framtiden.

Vi ska hyra ut vissa delar till privatpersoner och vissa rum till företag.

Jag är sugen på att starta ett Aktiebolag till detta ändamål.

Men kan man som Aktiebolag ta ut hyra för något som vi äger som privatpersoner?

Jag råkade flagga av misstag, feta fingrar, å hittar inte var jag kan backa, sorry

Spontant känns det lite märkligt och att själva verksamheten i så fall bör skattas som enskild näringsverksamhet.

Alternativt får du fakturera ut hyra till AB’t men då blir det ändå att du måste redovisa hyran som inkomst av näringsverksamhet.

Eller föra över ägandet… :grinning:

Nu är jag inte säker, men jag tror och hoppas verkligen att man inte får göra det. Hade varit helt sjukt om man får hyra ut något man (Aktiebolaget) inte äger på det viset.

Förklara gärna hur du tänker.

Via enskid firma, så har jag både hört och sett att de använder sina privata verktyg och lokaler.

Men om det är samma och i så fall vart gränsgragningen går i ett aktiebolag?

Fast eftersom fastigheten kommer klassas som näringsfastighet blir det ändå näringsverksamhet.

Jag ska läsa lite mer om detta när jag kommer hem

Du får hyra ut villan privat till ditt AB som sen har hyresgäster i andra hand.

2 gillningar

Det låter som en bra alternativ.
EL borde man väl kunna teckna i bolaget “namn”.

Eller är ett elabbonemang dyrare till ett företag än privatperson?

Vad jag läst på så kan man hyra ut som privatperson för 40’000kr per år skattefritt.

40’000kr/12månader =3333kr/mån.

Säg att företsget skulle hyra allt för 3333kr/månaden men stå för EL, försäkring, vatten osv.

Kan det vara rent skattemässigt okej att få in hyror på allt mellan 8-20’000kr/månaden för det?

Tanken är att företaget ska bygga upp kapital för att sedan kunna ta över/köpa av oss som privatpersoner.

Någon som är med på spåret?

En enskild firma är ju en själv som privatperson, ett AB är en egen juridisk person.

I och med att stämpelskatten är betydligt högre för ett AB att köpa en fastighet jämfört med en privatperson så tycker jag det bör anses som skattefusk att köpa fastigheter privat för att hyra ut det genom AB…

Det här kanske kan vara en lösning, låter dock som att man kommer få betala mer skatt genom att göra på detta viset?
Först betalar man skatt privat på hyresintäkten sen betalar AB vinstskatt ytterliggare en gång och sen skatt på utdelning / lön för att få ut pengarna privat igen.

För att kunna göra ett sånthär upplägg tror jag att man som privatperson måste hyra ut huset till sitt AB för skälig/marknadsmässig hyra annars kommer nog Skatteverket och undrar vad du håller på med.

För att få ett bättre tydligare svar här får du nog ringa Skatteverket, men jag tror upplägget du försöker med är olagligt eftersom du smiter undan skatt privat och flyttar den delen till AB.

Anledningen till att jag tror att det är olagligt är för att det är just du som äger både huset privat och AB och är “närstående”. Hade jag ägt huset och hyrt ut det till ditt AB gäller andra regler, då är det inte olagligt för mig att hyra ut det för billigt och göra en dålig affär i och med att jag inte känner dig eller ditt AB och således inte är närstående. Skatteverket är luddiga med sånt här :smiley:

Det går ju att räkna ut vad skälig hyra borde vara. På så vis får du en riktlinje för vad ditt AB bör betala dig som privatperson, sen får väl ditt AB hyra ut för vad du vill egentligen då jag inte tror att lagen som reglerar “skälig hyra” gäller här - Någon får rätta mig om detta är fel. Du kan säkert räkna fram en rimlig liten marginal, men inte i närheten av så hög som du räknar med.

1 gillning

Eftersom det i TS fall klassas som en näringsfastighet (100 % extern uthyrning, se skatteverkets hemsida) är det inte möjligt. Han anses bedriva näring och blir bokföringsskyldig.

Tackar er båda för svar! Och jag kan hålla med om att det låter lite väl lågt med 3333kr för en sådan fastighet. Men vi är något på spåren känns det som.

Tusen tack för input