Hej. Jag behöver er hjälp. Jag har ett hus med två lägenheter i som jag nu äger helt själv privat. Jag har även ett AB som jag inte bedrivit någon verksamhet i ännu. Kan jag fortsätta äga huset privat och låta AB;t ta hand om hyror, drift och underhåll? För och nackdelar eller andra tankar ni tänker?
Bolaget kan ju inte fakturera några hyror om man inte äger fastigheten.
En möjlighet kan vara att överlåta fastigheten som gåva mot vederlag upp till taxeringsvärdet till aktiebolaget. Då slipper du reavinstskatten. Överlåter du fastigheten under 85 procent av taxeringsvärdet slipper bolaget dessutom lagfartsskatten
Vad vill du åstadkomma?
Du bör kunna använda bolaget som en leverantör av drift - dvs du betalar aktiebolaget för att sköta teknisk och ekonomisk förvaltning av fastigheten. Men jag tror inte att ABt kan ta in och behålla intäkter och utgifter för en fastighet ABt inte äger. Det baserar jag mest på att det känns orimligt, inte på att jag har detaljkunskap om det.
Du får ju fakturera från din enskilda nrv till AB en hyra. Då kan AB vidareuthyra lägenheterna. Verkar ju dock enklare att AB köper hela fadtigheten. Vid ett sådant upplägg (uthyrning via din nrv till AB) bör du också tillse att du inte åtnjuter mågon uppenbar skattefördel. Rimligen sätts hyran så det ger någon liten vinst.
Nja. Skär aktiebolaget emellan så innebär det att fastighetsägaren inte tagit ut marknadsmässig hyra. Det gillar inte Skatteverket…
Det stora problemet blir ju annars att fastighetsägaren får in en stor hyra samtidigt som man inte har några kostnader förutom avskrivningarna att kvitta denna emot.
Glöm denna konstruktion.
…och precis vad jag skrev “bör du också tillse att du inte åtnjuter någon uppenbar skattefördel”.
Per defintion är det ju inte olagligt att bedriva både enskild nrv och ha ett AB. Inte heller fakturera mellan dessa. Med tillägget att om skatten blir lägre än vad den skulle ha blivit så är det ej okey. Och då är man ju tillbaka på som du själv skriver att det rent skattemässigt faller.
Tack för dina tankar😊