Hyra ut lägenheter till eget AB - AB hyr ut till privatpersoner

Önskar bolla en tanke med forumet.

Tänk er en situation där en privatperson köper en hyresfastighet av en annan privatperson(ej AB).
Lägenheterna hyrs sedan ut till fastighetsägarens egna AB.
AB hyr i sin tur hyr ut lägenheterna till privatpersoner på tillsvidarekontrakt.

Poängen är inte att trycka upp hyrorna men att viss mellanskillnad landar hos AB.

Fördelar
x Lägre stämpelskatt vid förvärvet 1,5% istället för 4,25%
x Sannolikt OK med högre belåningsgrad
x Sannolikt lägre ränta mot bank
x Går att trixa med besittningsskyddet(det är inte poängen och är inte av intresse att utnyttja)
x Nyttja fördelarna med utdelning genom bolag

Nackdelar
x Skapar en del förvirring för boende, revisor, bank etc
x Andrahandskontrakt(negativt för de boendes del)

Kan upplägget vara legit? Tankevurpa?

Du skall alltså hyra ut lägenheterna till icke marknadshyra till ett av dig helägt AB. Bolaget skall sedan hyra ut till marknadshyra. Ändamålet är att minska din skattebelastning.

Ja du. Ett sådant här upplägg, vad tror du Skatteverket
tycker om det?

Glöm detta. Skulle upplägget vara godkänt, skulle det användas regelbundet. Sä är inte fallet.

Sitter i liknande funderingar dock ej att aktiebolag kommer gå med vinst på uthyrningen.
Kallhyran per fastighet kommer understiga schablonbeloppen.

Har 2 st villor som jag hyr ut privat till säsongsanställda under ca 7 månader per år resterande tid står det tomt.
Elräkningarna är höga och kommer bli högre framöver.

Nu skulle jag vilja hyra ut villorna till mitt AB som i sin tur hyr ut till de anställda. Främsta orsaken till att jag skulle vilja hyra ut villorna till aktiebolaget är att jag som privatperson idagsläget behöver betala elräkningarna.

I framtiden när både maskiner och fordon kommer gå på el kommer elförbrukningen att öka i de båda villorna.

En förutsättning för att kunna driva aktiebolaget är att man har bra boende för de säsongsanställda till en rimlig kostnad.

Känns betydligt seriösare än i fallet ovan. Där var ju upplägget enkom till för att minska skatten.

Nu handlar väl mycket även här om att minska skattebördan, så som att ej behöva betala elräkningen med skattade medel samt att slippa behöva betala momsen. Blir att ta en snack med redovisningskonsulten i veckan för att fixa detta inför kommande år.

Används fastigheten privat är upplägget inte bra. Annars så dräller det ju av industri och affärsfastigheter där man äger fastigheten privat, men rörelsen bedrivs av ett helägt AB

Nej har aldrig bott eller övernattat i husen sedan man köpte dem för 5-10 år sedan. Så bör ej finnas någon risk för någon form av förmånsbeskattning.

Låter bra, men rådet att stämma av med en redovisningskonsult känns helt rätt.

Om man hyr ut sin privata fastighet mer än 2 år så blir din uthyrning en näringsverksamhet och man får inte ränteavdrag på bostadslån, ingen schablon regel gäller och näringsverksamhetens resultat beskattas som kapital om det blir positivt. När man säljer sin fastighet blir det oxå en annan beskattningsregel än vanlig boende.

Om AB äger fastigheten, blir lagfart och pantsättningsavgift högre men överlåtelse av fastigheten i form av AB är skattefri, för att dina aktier i bolaget är näringsbetingade

Nja. Ränteavdeagen hamnar ju istället i rörelsen. Dessutom beskattas inte överskottet som inkomst av kapital med automatik, tro mig.
Skall du sälja ditt AB måste du ha ett moderbolag också för att slippa skatt på dotterbolagsaktierna.