Hej,
Jag har under våren köpt, renoverat och sålt en villa med förtjänst. Ursprungstanken var att jag själv skulle bo där med mitt ex. Nu har jag fått blodad tand och vill fortsätta med detta som sidoverksamhet.
Jag försöker förstå hur framtida affärer bör struktureras.
Förutsättningarna är:
- Det kommer främst handla om privatbostäder (typkod 220).
- Syftet med framtida köp kommer vara att renovera och sälja med vinst.
- Jag äger redan ett aktiebolag som jag tar lön från och där det finns visst kapital att använda som tillskott.
- Jag kommer sannolikt behöva använda en kombination av eget kapital och bankfinansiering.
-Jag utgår från att framtida affärer kommer betraktas som näringsverksamhet snarare än privatbostadsförsäljningar.
Mina funderingar är:
1. Är det mest fördelaktigt att köpa framtida objekt privat/enskild firma (eller hur man nu deklarerar detta) eller via aktiebolag?
2. Hur resonerar ni kring bolånemöjligheter och lägre stämpelskatt som privatperson mot fördelarna med att bedriva verksamheten i aktiebolag?
Tack!
Det finns så klart fördelar och nackdelar på båda sidor och man måste fundera vad som kommer att passa dig själv bäst.
Vid AB
+ Ingen skatt om du säljer till ett annat bolag (kanske inte jätte aktuellt för dig)
+Lägre skatt på försäljningen om du vill behålla pengarna i bolaget för att köpa nästa hus.
+Vid en förlustaffär kan du spara underskottet och kvitta i nästa fastighetsaffär.
- Högre stämpelskatt
- Kan vara svårare att få banklån
Privatägd
+ Lägre stämpelskatt
+ Lägre skatt om du vill få ut kapitalet i din egen plånbok (ej om fastigheten är såld paketerad AB-AB)
+Behöver inte nyttja ditt sparade utdelningsutrymme för att få ut vinsterna till dig själv.
- personligt betalningsansvar vid ev. Stämmning
- reducerat avdrag vid förlustaffärer
Jag skulle ägt privat. Tänker att det inte blir så många affärer och då försäljning kommer att ske till privatpersoner. Vill du sluta så har du alla pengar skattade i egen ficka. Har du flippat några hus och vill satsa mer på detta. Kanske börja köpa flerfamiljshus och kanske äga för uthyrning. Ja då kanske jag mer skulle landa i ett AB.
1 gillning
Om du köper och säljer privat, med syftet att flippa och sälja med vinst, och det dessutom finns ett AB (som är kopplat till verksamheten?), är inte risken att skatteverket kommer och har åsikter?
ABt har ingen koppling till fastighetsverksamheten.
Jag vet inte vad du menar att risken skulle vara om man sköter det genom uppläggen jag beskrev där det beskattas som näringsverksamhet/enskild firma eller aktiebolag?
Tack för bra input.
Jag gjorde en excelsnurra och det verkar nog ändå löna sig med enskild firma.
Då kan jag nyttja fördelarna med låg stämpelskatt, vad jag tror är enklare finansieringslösningar och jag kan styra lönen jag tar ut från mitt AB beroende på vad vinsterna blir från fastighetsverksamheten.
När vi började prata om att äga privat och att det redan fanns ett AB i bilden så såg jag framför mig ett upplägg där man köper en bostad privat, anlitar sitt egna AB som för en kraftigt rabatterad peng renoverar den, sen säljer man med vinst och skattar enbart för reavinst. 
Men nu pratade ni ju egentlgen om enskilda firmor (som jag inte fullt ut vet hur de fungerar, jag är en AB-kille)