Sälja privatbostad till AB för att få loss likvider till köp av utlandsboende

Jag har ett AB där jag är anställd som konsultläkare.

Bolaget går bra och arbetsmarknaden får anses som god.

Jag och min fru äger en privatbostad i form av en villa. Relativt högt belånat men vid en försäljning skulle man kunna räkna med att få loss ca 2,5 miljoner kronor.

Vi har starka funderingar på att skaffa ett boende utomlands i exempelvis Spanien eller Portugal. Företrädesvis en bostadsrätt.

Vi har inga större besparingar men hyfsade löner.

Det vi går i funderingar kring är om det är praktiskt möjligt att sälja huset till AB. Därefter hyra ut del av bostaden till oss privat för boende. Detta såklart till marknadsvärde för att inte bli förmånsbeskattade.

Då får vi loss pengar så vi privat kan köpa vårt utlandsboende utan lån eller minimalt med lån. Denna möjlighet finns inte privat eftersom vi är relativt högt belånade såväl pengamässigt som procentuellt. Att få till detta med rent privata pengar innebär sannolikt att det kommer att få vänta ca 13-15 år och då vi kommer att vara runt 60-årsåldern. Vi känner verkligen inte att vi vill vänta så länge och om man tittar på vår familjesituation med fyra stycken relativt små barn så är årliga semestern ett relativt dyrt kapitel som kunde bli mer “prisvärt” och mindre komplicerat med en fast semesterplats.

Vad har ni för tankar kring detta tilltagande?

Vi har idag ett konsultbolag men innan eventuell försäljning funderar vi på att skapa ett holdingbolag som äger konsultbolaget. Till holdingbolaget är det tänkt att överskottet från verksamheten ska flyttas och även i detta kommer då fastigheten att ägas.

Problemet brukar vara att man får betydligt sämre ränta som bolag, samt kravet på en hög kontantinsats, motsvarande privatägt.
Har för mej att det är 50% du måste ha kontant. Kan även skilja i kraven på amortering.