Köpa byggnad på arrende från eget bolag

Hej allihopa! Efter att ha läst på forumet under en längre tid har jag nu till slut blivit medlem.

Jag har ett upplägg att bolla med er:

Jag och min fru kikar nu på att ta över vår gamla familjegård, som även är granne med vår nuvarande bostad/fastighet. Den består av tre ekonomibyggnader och ett bostadshus + 20ha mark. Alla byggnader är kraftigt eftersatta och skulle behöva totalrenoveras. För att kunna flytta dit skulle vi behöva riva och bygga nytt bostadshus. Det är min far som äger den idag, så vi kan få den till ett bra pris och delvis med fördelaktig säljarrevers. Jag har ett aktiebolag med en del kapital tillgängligt. Tanken är att aktiebolaget ska arrendera och renovera några av ekonomibyggnaderna för att bedriva olika verksamheter (t.ex yogastudio, musteri etc.).

Problemet är att vi inte har råd / möjlighet att både köpa gården, bygga ett nytt bostadshus OCH ha kvar vår nuvarande bostad tills det nya huset är färdigställd.

Ett alternativ är ju så klart att först sälja vår nuvarande bostad, köpa gården och hyra något tills den nya bostaden är klar. Men hade gärna skippat detta av olika anledningar.

Ett annat alternativ jag jag funderar på är följande;

1. Aktiebolaget arrenderar, i tillägg, även marken för bostadshuset.

2. Uppför en ny byggnad som bekostas av bolaget. Kan ju motiveras med att det ska hyras ut.

3. När den är färdigställd så säljer vi vår nuvarande bostad.

4. Samtidigt så avslutas också arrendet och vi köper byggnaden av bolaget för anskaffningsvärdet (ev. plus lite % extra för vinst/ränta?) och flyttar över bolånet till denna fastighet (gården).

Tanken är inte att fiffla med upplägget för att tjäna några pengar privat utan endast för att kunna brygga tiden då byggnaden uppförs. Kan detta i efterhand uppfattas som ett förbjudet lån av SKV? I teorin borde det väl inte vara förbjudet att köpa en byggnad (till marknadsmässigt pris) av sitt eget aktiebolag?

Kommer så klart att ta det med en jurist om det blir skarpt. Men vad tror ni? Har jag tankevurpat? :slight_smile:

Är det inte det det är?

Upplägget förutsätter att bolaget har pengarna för att uppföra bostadshuset. Eftersom huset står på ofri grund ingår huset inte i underlaget för pantbrev.

Yes, det finns tillräckligt med kapital i bolaget för att finansiera bygget. Så länge det inte springer iväg för mycket, det vill säga :slight_smile:

Upplägget låter inte orimligt. Kolla upplägget med din revisor.

1 gillning

Mja, jag vet inte riktigt. Företaget för ju inte över några pengar till mig privat och värdet är ju fortfarande knutet till byggnaden som företaget själv äger. Fram tills dess att vi köper loss den. Så länge det görs affärsmässigt, dvs att företaget får ut marknadsmässig ränta/vinst/pris på upplägget så känns ju som att det är ett win-win.

Ja, du lånar ju inte några pengar från bolaget privat.

Gör du alla affärer till marknadsmässigt värde borde det kunna funka.

MEN när det gäller Skatteverket så är det i regel du som ska bevisa att det var till just marknadsmässigt värde om Skatteverket får för sig något annat och det är nog här skon kommer klämma.

Hur bevisa marknadsvärdet på en försäljning som inte sker på öppna marknaden =värdering/uppskattning? Vad räcker då här tro? EN Mäklarvärdering, ett ANTAL (3) olika skriftliga mäklar värderingar? Antagligen finns det risk att mäklarvärdering inte räcker eftersom man så att säga gör affärer med sig själv/sitt AB. En “auktoriserad oberoende värderingsman” borde kanske räcka? (Observera att det i regel är något annat än en vanlig bostadsmäklare).

Här kan du läsa mer om sådana bostadsvärderingar: Värdering - Samhällsbyggarna](Värdering - Samhällsbyggarna)

Här är personer som ingår i ovanstående organisation. https://www.samhallsbyggarna.org/vaerdering/soek-auktoriserade-vaerderare/

När det gäller SAKER är det istället Handelskammaren och deras geografiska avdelningar som man kan använda. https://besiktning.nu/

Sen finns det kanske andra organisationer/personer också som är auktoriserade att utföra olika värderingar men jag är inte så insatt inom området. Antagligen bäst att kontakta Skatteverket och be de ange hur en eventuell värdering ska göras.

1 gillning

Grymt, tack för era svar! Då kan jag försöka undersöka idéen vidare.

Frågan är bara vad du tror marknadsvärdet blir.

Vad sker om du bygger något för 3 mkr som värderas av externa parter till 2,5 mkr?
Då har ditt bolag finansierat ditt privata boende och stått för risken men gått med förlust. Det hade nog Skatteverket kunna hävda är en dold värdeöverföring.

Ser en del problem med upplägget:

1. Driver du vanligen bygg/exploatering? Eller är detta något helt avvikande som bara görs mot dig privat
  2. Marknadsvärdet/räntan i bolaget kommer det ge någon vinst för ditt AB?
  3. Avtal!? Om vi ponerar att ditt AB skulle göra samma byggnation med fsg mot en extern part, vilka avtal hade du då haft på plats och med vilka villkor?

Snårigt såklart och kan mycket väl godkännas. Men jag hade dubbelkollat med revisor/skatteverk/sakkunnig.

1 gillning

Bra input!

1. Nej - men bolaget kommer syssla med uthyrning. Så tanken är att det ska renovera för att kunna hyra ut resterande byggnader på gården. Kanske kan ett första steg vara att komma överens med bolaget att vi avser att hyra bostaden när den är färdig, med en avsiktsförklaring. Men att sen läget ändras och vi ser en vinning (från bolagets håll) att frigöra lite kapital genom att sälja byggnaden.

2. För att det garanterat ska vara positivt för företaget så tänker jag att man betalar antingen marknadspris ELLER anskaffningsvärde+vinstpåslag (X%), beroende av vad som är högst.

3. Japp, jag funderar på att det ska följa resonemanget från 1. - att vi har för avsikt att hyra byggnaden för att bo i men att vi kommer fram till att det är bäst för båda parter att vi köper loss byggnaden istället :slight_smile:

Får bli ett nästa steg att bolla med skatteverket.

Hej @hooyaah ,

Jag undrar vad du har landat i, jag har liknande tankar själv men i mitt fall så ska mitt AB arrendera tomt från mig för att bygga och hyra ut till andra. ser det som ett sätt att få stadigt inkomst i bolaget.