Ärva (Gåvad) privatägd Hyresfastighet - komplettera med ett AB för drift?

Hej!

Jag är på väg att ta över en hyresfastighet efter min far.

Då den har ägts privat i generationer är en försäljning till AB otänkbart då vinstskatten på försäljningen blir i mångmiljonklassen.

Jag själv har ett fast jobb 80-100%, + att jag redan nu har jobbat med fastigheten på idiell basis ett par år, då förädrarna inte orkat med & ja lärt känna huset brister & potentialer.

Huset har 10lgh i centralt läge i stan & ja känner att möjlighet till ökat kassaflöde, värde är positivt.

Min fråga är hur ja lämpligast/smartast ska driva huset, utan att få för mkt beskattning samt uttnytja fördelar?

Min plan är att leva på min fasta anställning, bygga värde & kassaflöde i hyresfastigheten, värdera om huset på 2-3 års sikt, ev använda övervärde för en 2:a hyresfastighet.

På 5 års sikt är målet att börja kunna ge tillbaka till min familj genom att krydda tillvaron med en extra inkomst.

Generellt tänker ja äga privat, starta ett AB för att sköta driften & på så sätt kunna ha mer möjligheter för smart företagande då vinster efterhand ökar. ( Har ju min fasta inkomst av anställning att ta hänsyn av )

Dock har ja ingen koll på hur man bäst lägger upp en sådan strategi i detaljer.

Vad säger ni om detta? :wink:

Var ska man söka profesionell hjälp för att lägga upp en smart strategisk verksamhet av detta slag?

Är de en riktigt bra Revisor som gäller eller finns de bättre/andra förslag?

3 gillningar

Du menar att bolaget skall upplåta hyresrätt trots att det inte äger fastigheten? Skulle detta vara möjligt, skulle det drälla av förvaltningsbolag

Du får inte jämföra hyresfastigheter med lantbruk. Där finns det gott om driftsbolag, men där hyr man inte ut lägenheter. Dessutom betalar bolaget ett arrende till fastighetetsägaren!

Ett AB är kanske inte fel ändå. Har du inget akut behov av pengar, skulle du kanske skulle kunna överlåta fastigheten som gåva till ett AB. Där skulle driftsöverskottet kunna växa till sig till en hyfsad låg skattebelastning.

Kontakta en duktig revisor!

1 gillning

Tack för ditt svar:)
De va just en revisor som skött mycket lantbruk som gav mig ideén om att arrendera ut fastigheten till ett bolag;)
Men de e kanske inte möjligt el lämpligt, ja får kolla upp de där med att gåva gåvan vidare, de trodde ja dock inte man kunde göra.
Isåfall borde min Far kunna gåva direkt till ett av mig uppstartat AB?
Tack Med vänlig hälsning, Johan

1 gillning

Jag har för några år sedan varit delaktig i en affär där ett bolag skänkte en fastighet till ett annat bolag. Så visst går det.

Numera är jag tyvärr inte uppdaterad på denna typ av överlåtelser.

1 gillning

Underprisöverlåtelser är fortfarande väldigt vanligt. Den latenta skatteskulden förs över till bolaget. Skulle i första hand inte kontakta en revisor utan istället en bra redovisningsbyrå som jobbar med fastigheter, alternativt en företagsförmedlare. Du bör kunna hitta genom en enkel googling.

1 gillning

Hur har det gått Johan?

Jag är i en liknande sits och mycket nyfiken :star_struck:

1 gillning

Hej!
Jag är nyfiken på hur du gjorde? Håller på med bouppteckning efter min far och ska ta över både en uthyrd affärslokal och en liten gård med tre uthyrda torp. Han har drivit det som en enskild firma, men jag funderar på AB. Jag jobbar 100% och vill inte skatta bort så mycket…

Någon som efterfrågat svar som fått klarhet i frågan?