Hej! Har fått erbjudande om att köpa ett riktigt trevligt hus som är perfekt “start” för mig som vill köpa och hyra ut hus.
Enda nackdelen är att de vill köpet ska gå blixtsnabbt så jag har inte tid att starta ett AB och greja för att få in huset i det.
Är det någon som vet hur det går till om jag köper hus som privat person och sedan för in det i ett AB? Hur fungerar det med Lagfarten som är 2% som privatperson mot AB? Behöver jag betala dessa 2% och sedan ytterliggare 4% när jag flyttar in det i bolaget?
Huset behöver nytt uppvärmningsystem och jag kommer köpa luftvatten för 150-200 000 kronor. Bör jag göra detta INNAN jag flyttar in det i AB:t eller efter?
Iom att det ska gå så fort så har jag inte haft tid att varken starta AB eller höra med företagsrådgivare. De vill skriva kontraktet nu på fredag annars så ska de ha en “ordinarie visning” och då känns det som huset kommer bli markant högre pris så vill inte att budgivningen ska spåra iväg (det är ett dödsbo så de vill bara ha en snabb affär nu innan jul helst).
Alla tips mottages varmt om hur jag ska gå tillväga!
Tanken var isåfall att bara leta hyresgäst och hyra ut det privat tills jag fått tillfälle att i lugn och ro göra AB och allt enligt konstens alla regler. (vet att man inte får göra detta men vill heller inte göra något förhastat utan att ha koll på villkoren och sabba allt)
Här kommer lite vägledning kring fsg mellan privatperson och AB.
Du kan alltså välja att sälja fastigheten till AB till taxeringsvärde för att få lägre stämpelskatt.
Du deklarerar isf en förslust privat (ifall taxvärde < köpeskilling) och får en lägre inlåning till ditt AB.
Om du planerar att äga fastigheten länge så är väl detta inget problem.
Angående reparationerna så tror jag att du inte kan nyttja rot om det är en näringsfastighet oavsett om du äger den privat. Vilket gör att det inte borde spela någon roll i vilket ägande du väljer att investera i.
Tusen tack mannen! Står ju väldigt kryptiskt men jag fattar det som att jag har 3 månader på mig att flytta över det i AB:t och betalar då bara 4% och slipper först betlala 2% och sedan 4% igen om jag tolkar det rätt.
Tack för den snabba responsen! Det borde ge mig gott om tid att skaffa ab etc.
Finns ju färdigt Ab att köpa eller så fixar wint.se ett ab till dig om du köper deras redovisningstjänst.
Skriver ni köpekontrakt nu på fredag o sen köpeavtal på tillträdesdagen har du ju lite till innan du behöver få fram alla pengar. Men du kan nog få igång ab på två dagar om du har bankkontakt som kan öppna företagetskonto till dig snabbt
ska ringa till länsförsäkringar imorgon och höra med deras företagstjänst hur pass fort det kan “gå”. Mest bara stressad så allt går rätt till och man hinner tänka ut så det är en långsiktigt bra grej. Huset säljs för 550 000 tusen och med budgivning så skulle jag tro lätt prislappen hamnar på 700 000 så därför vill jag inte heller “krångla” så jag riskerar en budgivning
Men ska höra med banken imorgon och se hur fort man kan få allt “up and running”
Vet du vad du köper, så du inte köper grisen i säcken? Du skrev att ett nytt värmesystem behövs. Har det gamla slutat fungera, är det länge sedan? Mögelskador, rinnande vatten, fukt osv kan ha uppkommit. Ta med en egen besiktningsman till huset så får du lite hjälp.(om det behövs).
Huset är “besiktiat” av den som äger den nu och sälja med “skyddat köp”.
För att förtydliga det är äldre person som bytt i huset så allt är (vad jag kan se) fräscht men gammalt.
Värmesystemet är oljepanna därav att jag skrev att det behövde bytas (fungerar men i mina ögon för oeffektivt för att det ska vara värt att inte byta det). Tror även det är lättare för hyresgästerna om det är en luft vatten som “bara fungerar” än att de ska ringa mig och fråga massa med frågor om en oljepanna jag inte ens själv vet
Får besiktningsprotokollet imorgon så får se vad de kommit fram till då men denna “skyddat köp” är som en extra försäkring om ev dolda fel skulle uppkomma inom 10 år.
Rent tekniskt är ett transportköp inte svårt. Man skriver bara bara en överlåtelsemening på baksidan av köpebrevet. Jag har gjort det själv ett par gånger.
Är köpeskillingen låg i förhållande till taxeringsvärdet kan det finnas en bättre variant. Du köper fastigheten privat och skänker sedan fastigheten som gåva till aktiebolaget. Obs. Då skall belåningsgraden understiga 85 procent av taxeringsvärdet annars får bolaget betala lagfartskostnad.
Innebär dock inte detta om jag skänker den som gåva att om jag sen ska ha ut pengarna till mig så kommer jag få betala 40% i skatt på detta?
alltså skänker för 555 000 kronor (värdet jag köper det för) = i framtiden betalar tillbaka mig själv 22% vinstskatt + 20 % i utdelningskatt?
i sånna fall är det inte lika attraktivt såklart
En annan fråga kan jag inte rent teoretiskt använda tröghetsregeln 2 år innan jag tar över det till AB?
Har kollat på redovisningsbyrå och de vill ha 15 000 per år för att sköta bokföring, bokslut och dylikt. Hade varit betydligt mer avkastning om jag kunde kört det privat de första 2 åren för då får jag 9% avkastning jämförbart med 5,3% avkastning eftersom redovisningsbyrån äter upp nästan 2-3 hyror bara om jag har det som AB. (räknat efter skatt)
Tänkte mest att ett AB är kanske bra för man får dra av kostnaden men kanske tänker jag fel?
Det enda som “behövs” är luft vatten iom att det är eldningsolja nu så det kommer nog ske väldigt snart.
Menar om jag har det som “privat” först så kan jag ju inte dra av det iom att det skedde när jag hade det som privat och inte i AB:t?? Eller kanske inte har någon betydelse. Isåfall vore det ju perfekt om jag kunde utnyttja rotavdraget innan man går in i AB.
Köper du ett hus blir det antingen en privatbostad ELLER om det är mer än två lägenheter Näringsfastighet. Då får du redovisa alla intäkter samtldigt som alla kostnader är avdragsgilla. Du får dock inte göra ROTavdrag. Bor du inte i huset blir det också näringsverksamhet även om det är ett småhus.
Jag tror att du skall prata med en kompetent redovisningskonsult. Har du tur kan du kanske också hitta en banktjänsteman som kan detta.
Jag skulle säga att om det är snabba ryck och brådis är risken alldeles för stor att det ligger en hund begraven i den här försäljningen.
Kan de inte vänta på att du behöver försäkra dig om att köpet är rätt för dig, håll i pengarna. Nya investeringsmöjligheter kommer.