Finns det några fallgropar med att överlåta en hyresfastighet i privat regi till ett aktiebolag i form av ett gåvobrev?
Ingen ersättning kommer att ges utan det är en ren gåva. Jag är ensam ägare till AB och min mor driver verksamheten idag som enskild firma.
Jag har blivit varnad att det är bättre att låta gåvan gå direkt till mig personligen och att jag därefter överlåter den till mitt AB. Men för mig är det inte uppenbart varför det skulle vara bättre.
Jag har varit i kontakt med 2 juristfirmor varav en ena säger att det inte är något problem och den andra ger luddiga svar och vill sälja in sina tjänster och paketera överlåtelsen för ca 100k.
Nu har jag inte sysslat med denna typ av överlåtelser på flera år, så svaret ges med reservation.
Skall du fortsätta verksamheten i ditt AB i överskådlig tid, så borde en gåva till ditt AB vara fullt tillfyllest.
Skall du sälja fastigheten vidare bör kanske fastigheten läggas i ett kommanditbolag som ägs av ditt AB. Ett arvode på 100 000 kr för detta synes dock dyrt.
Visst, i vissa lägen kan det vara bättre med enskild firma. Har fastigheten ett stort underhållsbehov uppkommer ett underskott, inte helt optimalt i ett AB. Då är ofta en enskild firma bättre speciellt om man kan bygga upp ett räntefördelningsunderlag.
Jag har förutsatt i mitt svar, att ett aktiebolag är det optimala .
Ingen rekommenderade något vägval kring AB/enskild firma.
Jag har tänkt att AB är bättre för mig givet att jag har ingen avsikt att ta ut lön eller utdelning första 5 åren. Då jag ligger över brytpunkt i lön från mitt nuvarande jobb som jag tänker behålla under tiden så tänker jag att det bästa är att samla intäkter i AB.
Fastigheten har förövrigt inga större renoveringsbehov.
Jag är lite osäker på vad som gäller med stämpelskatten som ligger på 4.25% för AB när det handlar om en gåva. Är det då taxeringsvärdet som ligger till grund måntro?
Jag önskar då det. Fick svar idag från lantmäteriet och de säger att om gåvan gått till mig personligen så hade det enbart varit expeditionsavgift och ingen stämpelskatt men då det går till AB räknas det som ett tillskott i bolaget och beskattas med 4.25% + exp-avgift.
Ja, man är aldrig för gammal för att lära! Jag hade ett liknande fall år 1994. Inget minne av det betalades någon stämpelskatt den gången, men det är ju några år sedan…
Jag kan väldigt lite om ämnet som syns. Jag tycker mig hela tiden hitta motstridiga uppgifter dessutom vilket försvårar. Här skriver Björn Lunden om gåvor till och från AB bland annat.
Är det inte generellt så att man vill föra in så lite skattade tillgångar som möjligt in i aktiebolaget för allt du tar ut kommer sedan beskattas?
Om du säljer bostaden till bolaget till marknadspris kan du väl ta ut köpesumman + ränta över tid som betalning på lånet. Då minskar du inte bara bolagets vinst du slipper också skatt på utdelning då det är en återbetalning?
Troligen finns ett stort övervärde i fastigheten och därmed en stor latent skatteskuld. Den slipper man realisera om överlåtelsen sker som gåva.
Ditt resonemang om ränta förstår jag inte. Om bolaget har lån och betalar ränta så minskar detta ju bolagets resultat varje år. Räntan poppar ju inte upp den dag som bolaget säljer fastigheten.
Jag förstår vad du menar, och ja. Det är oftast värt att sälja in till sitt anskaffningsvärde och mot revers.
Fastigheter är dock är lite special. Dels för att det finns skatter kopplat till transaktionerna men även för att du sedan kan ”paketera” fastigheten och sälja aktierna utan skatt.
I TS fall låter det som att det blir en väldig massa skatt om försäljningen sker till marknadsvärde.