Bygga hus i bolag

Mitt första inlägg här, ni får gärna ha lite överseende om jag missat något uppenbart. Jag har fö sökt på forumet, men inte hittat just detta.

Jag är i tagen att sälja ett bolag, vilket på kort sikt skulle innebära att jag bla kommer ha ca 7 MSEK på ett bankkonto tillhörande ett privat holdingbolag. Jag skulle relativt omgående vilja använda en del av de pengarna, ca 3 MSEK, till att bygga ett fritidshus. Efter diskussion med rådgivare verkar det svårt (omöjligt?) att ta utan pengar utan att skatta dem som vanlig “lön”.

För att slippa skatta 55% för att få ut pengarna, så funderar jag på om jag skulle kunna bygga huset i ett bolag och finansiera bygget på så sätt. Huset ska hyras ut när det är färdigbyggt och därmed inte nyttjas av mig.

Någon här som gjort något liknande eller har några konstruktiva synpunkter? jag är på en nivå här motsvarande “har du satt i sladden”.

Hej, jag har också funderat mycket på bygga eller införskaffa ett fritidshus i fjällvärlden via mitt bolag. Tanken var att detta skulle ses som en investering med målet att hyra ut det så mycket som möjligt. Men jag har lagt ner dom tankarna då jag kommit fram till att jag skulle förmånsbeskattas varje dag som stugan inte var uthyrd, även om den ligger tillgänglig på tex uthyrningssiter.

Det råder jag har fått är då att istället plocka ut pengarna från bolaget och investera i stugan privat istället. Å då landar man ju tyvärr i den höga beskattningen av pengarna istället.

1 gillning

Om du är ägare och anställd i föreraget kommer detta betraktas som en förtäckt lön då du inte hyr ut bostaden. Skv kommer förstås se igenom detta
Risk att ditt företag kommer öven behöva betala sociala avgifter.

Frågan är om det inte är bättre att köpa privat och hyra ut med lägre beskattning för inkomst av kapital.
Kan du hyra ut det till företaget som konferansanläggning?

Skriva dig där om det är permanentboende, låta staten ta kostnaden för dubbla boenden med resor till hemmet och arbetet.

Nja, men du kommer behöva förmånsbeskattas för nyttjanderätten av tillgången.

Till TS:
Prata med din bank. Jag har haft kunder som fått ett bra finansieringshjälp från sin bank. Du kan ställa dina aktier som säkerhet för lån och årligen amortera mot din utdelning (enligt förenklingsregeln minst).
Enligt mig mycket bättre privatekonomiskt att äga det privat än via företag.

Förmånen beskattas som en lön + sociala avgifter.

1 gillning

Tack för er feedback!

Jag kommer inte vara anställd i bolaget i fråga (men äger det till 100%) och tanken är att det ska hyras ut som permanentboende till en familjemedlem till en marknadsmässig hyra. “Problemet” är att han är äldre så jag vet inte om han kommer bo där i 2 eller 10 år. Skulle det ske så kommer jag med stor sannolikhet inte vilja ha en annan permanent hyrsgäst där utan mer hyra ut det veckovis till turister.

1. Inget är omöjligt.
  2. Vill du inte framåt också bedriva bygg- och fastighetsverksamhet och vill du själv konsumera de här pengarna någon gång låter lösningen mest som att kissa i byxorna.
  3. Har du rådgivare du inte får råd du litar på så får du ju byta.
  1. Nej, men vissa saker är dumma att göra, så jag försöker undvika det så gott det går.
  2. Det återstår att se, det kanske blir det bästa draget jag har gjort, men noterat.
  3. Det är en ny relation, inte anlitat en rådgivare innan. Jag tänkte mest att det är bra att ta in mer än ett perspektiv oavsett när det är något jag inte har gjort förut.

Min förhoppning var/är att hitta någon i liknande sits som faktiskt har gjort det jag funderar på och som kunde bidra med sina dåliga/bra erfarenheter.

Eftersom din grundansats är skatterelaterad tycker jag att du skall kontakta skatteverket som har den verkliga expertisen.

Om du inte själv tänker bo eller nyttja huset är alltså iden att bygga ett hus och hyra ut dvs. någon form av fastighetsverksamhet. Avkastningen på detta är förmodligen rätt dåligt på pengarna och den dagen du säljer sitter du i samma sitts som nu dvs. du kan inte konsumera pengarna utan att betala skatt.

Som ovan hade jag pratat med banken. Är man inte en som bara vill pressa räntor och gnälla utan en ev. attraktiv kund kan de faktiskt hjälpa till med rätt mycket om man träffar rätt person.

Nej det är en jättedålig idé och inte alls vad TS har frågat efter.
Skatteverket har potential att ge jättebra svar om man ställer rätt fråga. Men de svara bara på precis den frågan man ställer inte frågan man borde ha ställt.

1 gillning

Jag har haft en kund som köpte ett fritidshus tidigt 10-tal i sitt AB, betalade stora summor i förmånsvärde på den och fick betala dyra pengar för att köpa ut fastigheten 2017-18 (tillgången måste köpas ut till marknadsvärde). ABt fick sen också betala skatt på vinsten från försäljningen…

Även om bolaget kunde finansiera köpet till en början och ta driftkostnader så var det inte värt pengarna. Särskilt inte eftersom personen egentligen kunde köpt det privat men var envis/snål initialt och hade en känsla att det var bra ifall bolagets pengar nyttjades istället för de privata.

Kanske lite special pga den otroliga prisutvecklingen på dessa år. Men ändå.

Min grundinställning är oavsett att det inte är värt ifall du blir förmånsbeskattad för det.

1 gillning

Tack igen för tankar och erfarenheter!
Jag ska suga lite på karamellen. Jag har än så länge aldrig haft nöjet att träffa en bankperson som imponerar med sin kunskap, men någon gång ska ju vara den första så jag ska kolla där med.
Skulle det dyka upp något revolutionerande så fyller jag på tråden för referens.