Hej,
Efter att ha spenderat en vecka i Åre nyligen så har tankarna på möjligheten att förverkliga en dröm genom att köpa ett fritidsboende här åter infunnit sig.
Vet dock inte riktigt hur och om det är möjligt med den ekonomi jag och min fru har. Låt mig beskriva vår situation. Vi sitter med en bostadsrätt norr om Stockholm värderad till ca 8 milj på vilken vi har lån för 4.5milj. Jag är egenföretagare i IT-svängen med en omsättning på ca 1.5milj per år. Från det så plockar jag ut en lön inkl. bilförmån på 45000kr samt ca 200000kr i utdelning. Min fru jobbar som handläggare inom en statlig myndighet med ca 65000kr i lön per månad.
Det typ av objekt vi tittar på ligger på ca 3.5-4miljoner där tanken är att vi skall hyra ut genom förmedling med en uppskattad inkomst på ca 125000kr. Huvudfokus är inte att tjäna på uthyrningen utan endast att betala hel eller del av våra utgifter.
Hur ställer sig banken till att låna med befintlig bostad som säkerhet. Våran belåningsgrad ligger ju på endast 56% så det borde ju finnas utrymme? Är dock lite rädd att de skall avfärda oss med endast hänvisning till deras, fyrkantiga, online-kalkyler.
Skulle det vara förmånligt att utnyttja mitt företag på något sätt? Jag tänker att kanske mitt företag köper boendet med allt vad det innebär. Jag är väl egentligen inte jättepigg på att belåna företaget men om det skulle vara förmånligt så kanske det skulle vara en ide.
Tycker egentligen frågan man förenklas till “är 8 mkr i lån vettigt på två bostäder värda 12 mkr med två löner på totalt ca 130 000/mån inkl. utdelning”
Mitt svar är väl att det inte är värre än andra i storstadsregionerna. Kolla vad tex SBABs kalkyl ger för svar med era siffror. Uthyrningen tycker jag är en bonus för er, snarare än något som ska ligga till grund för kalkylen. Gissar att banken inte heller ser det som något positivt i sina kalkyler.
Huruvida du belånar upp stockholmsvillan till typ 7 mkr eller lägger lånen i Åre är nog en smaksak. Ett förutsättningslöst möte med befintlig bank skadar väl inte för att förstå hur de tänker?
Japp, min fråga här var lite spontan då det slog mig att det säkert finns massor av folk på det här forumet som suttit i samma sitts. Enklast är ju som du säger att helt enkelt kontakta banken
Jag inser att mitt problem är lite hur jag skall tänka just kring kombinationen av två lån men de kanske helt enkelt inte är krångligare än att bara slå ihop dem. Frågan är då hur jag skall tänka kring kontantinsatts? Tittar jag på en nytt lån på 3.5-4 miljoner så handlar det ju om en kontantinstatts på ca 500000kr vilket jag inte har tillgängligt i dagsläget.
Att betrakta uthyrningen som en bonus är nog klokt - vem vet när nästa pandemi dyker upp som sätter käppar i hjulen för allt semestrande .
Spontant tycker jag 85% belåning på fritidshus låter högt och gissar att banken hellre har säkerhet i permanentboende? Så jag skulle, allt annat lika, hellre belånat upp befintligt boende.
Sen kan jag tycka att ni kanske borde ha lite besparingar utöver övervärdet i huset innan ni köper nästa hus, men jag kanske är konservativ…