Råd finansiering av fritidshus

Hej!
Första inlägget på forumet, men varit inne här titt som tätt och tjuvläst samt följt rikatillsammans spartips under en längre tid😊.

Nu behöver jag lite hjälp.
Står inför köp av ett fritidshus och undrar hur man ska tänka angående finansiering av det utifrån vår situation? Hur hade ni gjort?

Här är förutsättningarna:

• Ålder: 35 år (jag och min fru)
  • Familjesituation: Tre barn (1-8 år)
  • Boendesituation: Villa, värd uppskattningsvis mellan 5,5-6 miljoner.
  • Inkomst: Drygt 95-100k tillsammans (brutto)
  • Bolån: Drygt 2 miljoner
  • Sparpengar: Totalt ca 2,3 miljoner fördelat ungefär enligt: 27% på Avanza (mestadels indexfonder fokus globalt). 35% på Lysa (99% aktier), 27% i likvida medel på sparkonto och 11% i barnspar (indexfonder).

Dubbla inkomster tidigt i livet och en fin bostadskarriär tillsammans med ett långt månadssparande i aktiefonder har satt oss i denna relativt fina ekonomiska situation. Iaf sett till vår ålder.

Nu till köpet av fritidshuset. Vi är idag delägare (1/3) i ett befintligt fritidshus som vi precis sålt. Från denna försäljning får vi på vår andel, efter omkostnader och lösen av lån, drygt 400k över att putta in i det nya fritidshuset (kan alltså läggas på ovan nämnda tillgångar). Samma konstellation har tänkt köpa det nya, men jag och min fru ska då äga 1/2 del.

Det nya kostar 5,4 miljoner, vår andel blir alltså 2,7 miljoner. Planen var att låna 1,5 miljoner (låna upp på befintlig villa) och skjuta in 1,2 miljoner från sparpengarna. Vi hamnar då på 3,5 miljoner totalt i bolån, båda fastigheterna inräknade. Ca 1,2 milj kvar i fonder och likvida medel. Låter detta som en bra plan eller ska man ta mer eller mindre bolån?

Huvudfrågan är ju egentligen: Mer bolån och då mer pengar som kan ge ränta på ränta i ”pengamaskinen”? Eller ett lägre bolån för att få ner månadskostnaderna och därmed större utrymme i vardagen samt möjlighet att spara mer månadsvis? Borde ju också rent krasst vara en lägre risk.
Hur hade alla smarta här tänkt i vår situation?

Kan tillägga att uthyrningar är en del av kalkylen på fritidshuset. Vi känner till området väl och vet att det finns en bra uthyrningsmarknad.

Ber om ursäkt för långt inlägg. Tack på förhand om någon vill ge lite tips🙏

Har ni pantbrev nog för att höja bolånen på villan? Om det inte finns pantbrev så det räcker kan ni ju ta en del lån på fritidshuset om det finns pantbrev där.

I övrigt är det en smaksak vad man trivs med och vad man vill prioritera. Jag tror inte på starkt stigande priser för fritidshus framöver så jag hade valt en större andel lån och låtit pengarna växa på börsen istället. Fritidshuset blir då mer kännbart i den löpande ekonomin men det beror ju på att det är relativt dyrt i förhållande till er ekonomi.

2 gillningar

Tack för svar!
Japp, pantbrev finns.

Ja det är väl så. Jag tror väl inte heller på någon större värdeökning utan är tillfreds om värdet iaf håller i sig. Även om jag vet att dom försökt sälja huset till ett betydligt högre pris innan vilket indikerar att det skulle kunna vara värt mer, men å andra sidan så säger ju marknaden att det inte är värt mer än vad vi nu betalar för det.

Börsen känns minst sagt riskfylld nu och lär väl vara så en tid framöver, så på ett sätt hade det varit skönt att ta mindre lån och skjuta in mer av sparpengarna. Å andra sidan är man ju glad att man sparat på börsen istället för att lägga allt på bolånet om man tittar bakåt. Svårt!

Anser du att det är ett ”för dyrt” fritidshus sett till vår ekonomiska situation?

Finns nog inget gyllene svar här. Jag tycker era planer innebär en rimlig balans. Det finns många trådar på forumet där detta diskuteras.

3,5M bolån / 8,2M värde på villan och er del i fritidshuset blir ju ~42% belåningsgrad. Lånet blir ca. 3ggr er årsinkomst. Varken “höga” eller låga siffror tänker jag.

Man kan resonera på olika sätt om det där. Det ena är om man har ett faktiskt utrymme i sin ekonomi och det har ni ju. Det andra är hur stor andel av ens ekonomi som en specifik utgiftspost bör ha. Det är en fråga som har ett antal parametrar, allt från hur stor glädje och användning man har av den till dolda kostnader som posten för med sig.

Fritidshus kan man räkna på vad det kostar att äga både per månad totalt sett (inkl drift och andra omkostnader) och man kan räkna på vad de kostar per natt man har möjlighet att vara där. Gentemot era nuvarande kostnader så fördubblar ni ju era lånekostnader genom fritidshuset om ni tar ut merparten i lån. Det blir alltså ganska mycket större kostnader för er. Alternativt att ni låser upp mycket av ert kapital i huset, vilket kan vara mindre vettigt ekonomiskt på lång sikt. Man får väga för och emot.

Man kan också behöva tänka på detta med samägandet, hur ser deras ekonomi ut, har de gott om utrymme i sin ekonomi för huset? Om ni bägge har relativt stor del av ekonomin uppbundna i fritidshuset kan det förstås hända att någon av er behöver ha loss pengarna för annat.

Tack för bra reflektioner och synpunkter!

Jo men detta är något jag våndats över, hur mycket pengar man verkligen ska ”låsa fast” i ett fritidshus. En del av mig säger att vi har väldigt stor glädje av det där vi är i livet just nu. Barnen älskar att vara där och våra somrar hittills i vårt nuvarande fritidshus (i samma område) har varit underbara. Vi har även uppskattat att bara kunna dra iväg en helg på övriga säsongen för att komma bort och bryta av vardagen lite. Ligger ca 1,5 h från där vi bor.

En annan del av mig (den mer ekonomiska och snåla) tycker det känns helt tokigt att belasta ens ekonomi med denna månadskostnad samt att på sikt så är det ju bättre att pengarna är på börsen😬

Men, som sagt så kommer vi försöka hyra ut ganska mycket och hämta hem hela driften och förhoppningsvis en stor del av räntekostnaderna. Fastigheten har ett attefallshus som vi kan ha uthyrt stående, och det stora huset kommer vi nyttja halva högsäsongen själva och hyra ut halva.

Nu vart det iaf påskrivet! Min fru, den mer bekymmerslösa av oss, fick fälla avgörandet! Bara kör sa hon! Vi lever här och nu! Får vi inte in det vi tänkt på uthyrningar och vi tycker det blir för dyrt får vi sälja säger hon. Så enkelt det låter när hon lägger fram det så :sweat_smile:

Lutar att det blir som vi tänkte från början, låna upp 1,5 miljoner. Men fortsätter gärna ta in inputs :blush:

Klok fru! Älta mindre👍🏻

1 gillning