Sommarstuga eller inte?

Hej!

Läst länge men ny att skriva.
Önskar input.

Min man och jag är precis 50 år.
Vi har goda inkomster på ca 120000 netto, stabila jobb.
Vi är för tillfället nära att bli helt skuldfria om ett år om vi följer den plan vi haft tidigare.
Huset är värt ca 5.5-6 milj. Vi hade sedan tänkt spara i ca 5 år för att köpa en lägenhet utomlands med ev ganska litet lån om alls lån.
Bra plan har vi tyckt.
Dock håller den ev på att omkullkastas då det nu finns ett sommarhus till salu i vår absoluta närhet. Området är jättefint och vi älskar att vara där. Huset är dock från sekelskiftet och kommer att behöva renoveras med nytt tak och målas om bla. Det är en naturtomt så inte mycket skötsel. Det är ett ställe som hade kunnat bli väldigt fint och vi har inte bråttom. Tanken isåfall att köpa för att kunna nyttja som pensionär men även under tiden fram tills dess.
Kanske om möjlighet finns investera i mindre lägenhet utomlands närmre pension.
Hursomhelst har vi funderingar på om det är rimligt att istället nu skuldsätta sig till nästan 5 milj. ( inkl både hus och sommarhus)?
Kapital som finns som buffert är inte jättehögt efter köp och lite pengar till renovering- ca 1,5-2 milj.
Plan att amortera bort lånet på 10 år och samtidigt spara ca 10000/ mån i fonder.
Hade ni vågat?
Jag känner att jag inte vill sitta med en hög med pengar när jag dör men vill heller inte stressa och må dåligt över stora lån…
Vore tacksam för lite input från er!
Mvh

Om ni verkligen vill ha huset - köp! Vad ska ni annars ha pengarna till? Har ni barn - isåfall kanske ni borde ge en stor laddning pengar till dem redan innan det är dags för arvsskifte men om ni inte har barn, så köp direkt.

Ni har jättebra inkomster och ett nästan avbetalt hus. 5 miljoner i lån kostar er 20000 kr/mån i ränteutgifter vilket ger er 100000 kr/mån kvar. Om ni nöjer er med att konsumera för 50000 kr/mån så kan resten gå in i drift, underhåll och amorteringar på huset.

Jag hade inte sett pengarna som det stora problemet, utan att ni skaffar er för mycket att göra. Behöver ni verkligen två hus? Som ni vet så kräver ett hus en hel del jobb. Om ni köper sommarhuset, och det visar sig att det känns jobbigt att ha två hus, så kanske ni kan sälja det befintliga huset och köpa en mindre lägenhet istället? Och särskilt när ni blir äldre om 20 år - vill ni verkligen ha två hus då? Troligen inte. Sälj då det ena så är ni skuldfria.

2 gillningar

Håller med. Det kommer kräva tid och energi att ta hand om huset. Det låter som att pengar är en resurs som ni har överskott av, men hur är det med tid och energi?

Tack så jättemycket för svar!

Ja vi har barn och utanför kalkylen ovan finns en sparad summa till dem var att få med sig in i vuxenlivet, dessutom stöttar vi dem även månadsvis under universitetetsstudier vilket inte kommer att ändras.

Jag våndas lite över att ev missa en chans att lägga energi på något nytt, att skapa, forma ett nytt boende, ev prova att hyra ut mm. Samtidigt att överge en mycket trygg situation som finns idag.
Om någon av oss skulle bli sjuk, skilsmässa el liknande klarar vi det rent ekonomiskt just nu.

Tänker att sommarhuset skulle hjälpa till att hysa barn och ev barnbarn som förhoppningsvis hälsar på framöver, och så småningom kommer troligen vanliga bostaden att säljas förr eller senare.

Tycker det är svårt men förstår att ingen annan än vi själva får tänka ut en lösning-förstås.

Mest tacksam att få lite olika perspektiv på det hela helt enkelt.

Tid finns det inte jättegott om då vi jobbar mycket båda. Energi och drömmar finns det mycket av…

Men köp!

Ni är 50 år unga, simmar i pengar och barnen är stora. Ni är på tok för unga för att börja planera döden. 50 är ingen ålder. Är snart där själv och jobbar dag och natt och det går bra. Ni har en mycket bättre situation. Köp! Ett projekt är bra, det håller liv i kroppen. Det är mycket roligare och mera givande att renovera ett sekelskifteshus än att dricka vin i en lägenhet i Spanien tillsammans med en massa pensionärer.

Det är rätt vanligt att folk tappar kognitiv förmåga och dör strax efter pensionen. Det hänger nog till stor del ihop med att man inte utmanar sig själv längre. Välj aktivitet, inte komfort.

Det är också så att alla pengar ni investerar i huset är investerade, inte förbrukade. Kommer ni fram till att ni inte vill ha två hus? Ja men sälj det ena då. Har ni tur så gör ni en vinst på det, har ni otur så gör ni en förlust som ni absolut har råd med.

6 gillningar

Ekonomiskt sett: kör!!

Däremot är jag själv mer inne på hus utomlands än i Sverige. Har sommarhus här och känner mig ganska trött på instabilt juliväder, kalla badvatten, korta säsonger, mm. Skulle så mycket hellre köpa ett hus vid Medelhavet. Så tänk en liten tanke på vädret innan ni bestämmer er.

Har själv hus och underbar sommarstuga men börjar tycka det är ett för mycket även om stugan bara ligger 1 tim bort hemifrån. Hade också som livsmål att vara skuldfri till 50-årsdagen. Är idag 56år, nådde planen men efter flytt har vi nu tänkt om och har åter igen hyfsat stort bostadslån på den nivå ni funderar på.

Vet inte om jag misstolkar förutsättningarna. (Ni skriver snart skuldfria) men ett sommarhus på prisnivån 4 miljoner innebär i praktiken en kostnad på ca 12000-15000kr/mån =150000-180000kr/år netto om man räknar med lån, drift, löpande underhåll men UTAN nämnvärda renoveringar/uppdateringar.

Vi har precis under våren bytt panel, fönster, dörrar, tilläggsisolerat, nya markiser, ny luftvärmepump, slipat ett golv, lite eljobb osv på vår 60kvm stuga och även bytt fasad på ett par mindre bodar/garage. Drygt 700000kr efter ROT och då är det ändå kända, relativt prisvärda hantverkare på löpande räkning. (=Grannens byggbolag och relativt billigt material =deras inköpspris +10%). För 8 år sedan gjorde vi installation av kommunalt VA, byggde badrum, kök och renoverade invändigt, byggde en strandstuga och kostnaden för det var på liknande nivå. Min poäng är att eftersatt underhåll/förbättringar kostar med tiden ganska stora pengar även på ett ”relativt litet sommarhus”. (Vi har haft vårt sedan 2012). Så mellan raderna får jag intrycket att ert objekt nog kan kräva/kosta ännu mer än vad vi gjort på vår stuga.

Första 5 åren när barnen var 7/10 år var vi mycket i stugan och det var jättekul på alla sätt. De senaste åren har dock intresset att vara där minskat för både döttrarna men även för oss själva också då andra saker drar mer. När jag/vi började inse vad vår stuga kostade/år kändes det som väldigt dyra sommarveckor och det har gnagt inombords senaste tre åren.

Gjorde häromdagen en kalkyl där jag jämförde inköp 2012 för 2,5miljoner + olika renoveringar och löpande drift under åren med om vi istället placerat inköpet + de årliga stugkostnaderna på börsen med uteckling enligt OMX30 för respektive år sedan 2012. Hade vi investerat allt vi lagt in i stugan i OMX30 istället hade värdet på det idag varit 11 miljoner :cold_sweat: MEN vi har så klart haft många fina veckor i stugan med familj och vänner och hur kul hade det varit att istället kolla på och dansa runt en OMX-graf med familj/vänner på midsommarafton! :crazy_face:

Vi funderar nu själva på att sälja stugan, åter minska ner våra lån, hjälpa döttrar (19/23år) med kontantinsats till 1:a lägenhet, köpa husbil, hyra stuga framöver, resa osv. Det känner vi antagligen ger mer glädje för OSS framöver än att fortsätta ha kvar stugan som vi utnyttjat ganska lite senaste åren.

MEN samtidigt med ERA inkomstnivåer är det inga konstigheter om det är där ni vill lägga de pengarna. Borde absolut inte vara någon ekonomiskt problem. Skiter sig tillvaron och något oförutsett händer i livet går ju stugan sälja. Så kånner ni att det är det som lockar kör på! Blir säkert mer jobb än ni tänkt er och kanske kostar mer än ni först tror MEN pengar har ju ringa värde tills de omsätts i något annat man vill ha/göra.

8 gillningar

Nyfiken fråga: Vad är det som lockar med ytterligare ett hus i er absoluta närhet? Ni drar på er dubbelt så mycket jobb utan att få tillgång till en ny miljö? Vilka möjligheter öppnas upp med stugan som ni inte har tillgång till idag?

1 gillning

Ni har inte övervägt att hyra ut veckovis? Det kan kännas som en tröskel att göra det när man inte provat men när man väl fått snurr på det känns det som en utmärkt lösning att få betalt då huset annars skulle stått tomt. Särskilt nu när hotellpriserna skjutit iväg och airbnb blir billigare för många. Med airbnb kan man också välja vilka man hyr ut till baserat på betyg så man behöver inte vara så orolig för stökiga gäster.

En tanke är att kanske flytta tidigare från ert nuvarande hus, bo heltid i sommarstugan och lägga den tid och energi som finns nu för att fixa iordning allt innan pension?

Har bekanta i liknande situation som definitivt har råd med villa och sommarhus men ständigt klagar över det dåliga samvetet gentemot något av husen.

Nja, har hyrt ut vårt föräldrahem tidigare under ett antal år och även jobbat med uthyrning av dragbilar/släp/båtlyft tidigare och ser för mycket besvär/risker med det. Sen är ju en del av flexibiliteten med egen stuga att kunna använda den spontant beroende på väder och annat.

Har delvis senaste åren haft kvar den med tanke på att bo där mer framöver/permanent då vi jobbar mindre numera och kanske kombinera med lägenhet centralt istället för hus. Senaste åren har vi dock insett att vi nog inte vill bo där permanent och att vi uppskattar att bo i hus centralt.

Pga att den ligger i en sluttning är det inte heller så enkelt att bo där på ålderns höst eller vintertid så mycket att fundera på.

1 gillning

Har släktingar som länge hade både sommarhus och villa. De valde när de blev lite äldre och barnen flyttat ut att bygga ut sommarstugan och flytta dit.

Tror själv två hus kan bli lite mycket jobb, men att se nya huset som en tillgång som kan bli det hus ni sparar.

Sen är tipset om en lägenhet och sommarhuset i stället för två villor bra. Då kan man bo i lägenheten under de kallaste och snöigaste tiden på året och sen njuta mer av huset resten av året. :blush:

Hade jag haft råd och hälsa hade jag gärna flyttat till ett äldre hus, älskar både jugendstilen och nationalromantisk still på hus och sommarnöjen. Så förstår helt drömmen. :heart:

1 gillning

Ni har många år kvar i arbetslivet med bra löner och skuldfrihet
Riskerna är låga i ert fall, om ni inte har massa andra lån.

Så vad är problemet?

Tror det dessutom är köpläge nu, botten är nådd
Om 5-10 år kommer värdet öka.
Pengarna skall omsättas i reala värden.
Ingen vet vad som händer om 5 till10 år så se möjligheter istället för bekymmer.

1 gillning

Tack så mycket för all input!
Många bra synpunkter!
Vi ska fundera vidare nu närmsta dagarna och se hur vi ska välja!
Anledningen till att välja ett ställe som ligger nära är just att det är nära men också för att det är ett speciellt område med både skog och hav, så många möjligheter.

1 gillning

Mina föräldrar 80+ har nästan 20 mil till sommarstället de haft i över 50 år. Jag har över 70 mil. Det funkar.

Alla tycker vi olika, de optimala som jag ser de är att man bor i en lägenhet å har landställe typ en timmes färdväg bort…
Att ha villa å sommarstuga blir typ dubbelt upp me allt arbete… Va ska man ha två gräsklippare eller frakta dom mellan villan å sommarstugan?? Nu handlar de inte bara om gräsklipparen, utan alla saker man behöver på båda ställena.

2 gillningar

Kan inte tänka mig att nån flyttar gräsklipparen fram och tillbaka, sånt har man givetvis dubbelt av, precis som stegar och annat skrymmande. Det enda vi flyttar fram och tillbaka är borrmaskinen och glassmaskinen.

1 gillning

Allt de va bara ett exempel på att de är smidigare å billigare/mindre utgifter me att bo i lägenhet än villa å sommarstuga… Då slipper man transportera eller ha dubbelt…

1 gillning

Man har ju mycket dubbelt ändå, från dammsugare till cyklar. Att ha några extra trädgårdsmaskiner typ grästrimmer och gräsklippare är inte så stor sak i det hela. Jag har inte upplevt det som ett problem. Det är enligt min erfarenhet mer att det kan kännas onödigt att ha en villa som bara står under sommaren.