Har själv hus och underbar sommarstuga men börjar tycka det är ett för mycket även om stugan bara ligger 1 tim bort hemifrån. Hade också som livsmål att vara skuldfri till 50-årsdagen. Är idag 56år, nådde planen men efter flytt har vi nu tänkt om och har åter igen hyfsat stort bostadslån på den nivå ni funderar på.
Vet inte om jag misstolkar förutsättningarna. (Ni skriver snart skuldfria) men ett sommarhus på prisnivån 4 miljoner innebär i praktiken en kostnad på ca 12000-15000kr/mån =150000-180000kr/år netto om man räknar med lån, drift, löpande underhåll men UTAN nämnvärda renoveringar/uppdateringar.
Vi har precis under våren bytt panel, fönster, dörrar, tilläggsisolerat, nya markiser, ny luftvärmepump, slipat ett golv, lite eljobb osv på vår 60kvm stuga och även bytt fasad på ett par mindre bodar/garage. Drygt 700000kr efter ROT och då är det ändå kända, relativt prisvärda hantverkare på löpande räkning. (=Grannens byggbolag och relativt billigt material =deras inköpspris +10%). För 8 år sedan gjorde vi installation av kommunalt VA, byggde badrum, kök och renoverade invändigt, byggde en strandstuga och kostnaden för det var på liknande nivå. Min poäng är att eftersatt underhåll/förbättringar kostar med tiden ganska stora pengar även på ett ”relativt litet sommarhus”. (Vi har haft vårt sedan 2012). Så mellan raderna får jag intrycket att ert objekt nog kan kräva/kosta ännu mer än vad vi gjort på vår stuga.
Första 5 åren när barnen var 7/10 år var vi mycket i stugan och det var jättekul på alla sätt. De senaste åren har dock intresset att vara där minskat för både döttrarna men även för oss själva också då andra saker drar mer. När jag/vi började inse vad vår stuga kostade/år kändes det som väldigt dyra sommarveckor och det har gnagt inombords senaste tre åren.
Gjorde häromdagen en kalkyl där jag jämförde inköp 2012 för 2,5miljoner + olika renoveringar och löpande drift under åren med om vi istället placerat inköpet + de årliga stugkostnaderna på börsen med uteckling enligt OMX30 för respektive år sedan 2012. Hade vi investerat allt vi lagt in i stugan i OMX30 istället hade värdet på det idag varit 11 miljoner  MEN vi har så klart haft många fina veckor i stugan med familj och vänner och hur kul hade det varit att istället kolla på och dansa runt en OMX-graf med familj/vänner på midsommarafton!
 MEN vi har så klart haft många fina veckor i stugan med familj och vänner och hur kul hade det varit att istället kolla på och dansa runt en OMX-graf med familj/vänner på midsommarafton! 
Vi funderar nu själva på att sälja stugan, åter minska ner våra lån, hjälpa döttrar (19/23år) med kontantinsats till 1:a lägenhet, köpa husbil, hyra stuga framöver, resa osv. Det känner vi antagligen ger mer glädje för OSS framöver än att fortsätta ha kvar stugan som vi utnyttjat ganska lite senaste åren.
MEN samtidigt med ERA inkomstnivåer är det inga konstigheter om det är där ni vill lägga de pengarna. Borde absolut inte vara någon ekonomiskt problem. Skiter sig tillvaron och något oförutsett händer i livet går ju stugan sälja. Så kånner ni att det är det som lockar kör på! Blir säkert mer jobb än ni tänkt er och kanske kostar mer än ni först tror MEN pengar har ju ringa värde tills de omsätts i något annat man vill ha/göra.