Vi är 2 vuxna och 2 barn, ena barnet har medelsvår autism och intellektuell funktionsnedsättning. Vi har svårt att hitta på sommaraktiviteter då NPF barnet behöver struktur I vardagen.
Så vi började fundera på om en sommarstuga som är nära bad och lekplatser hade varit ett alternativ men då kommer vi till det ekonomiska läget.
Våra löner idag är 35.600 och 30.350 före skatt, barnbidrag 2650 och ett omvårdnadsbidrag på 6167 före skatt.
Vi har idag ett bolån på 2.200.000 belåningsgrad 84% samt ett billån som kostar 5000 i mån.
Tror ni man skjuter sig själv i foten om man skulle ta lån för en stuga? Jag kan ta en stuga jag kollade på nyligen på 2.5 miljoner som exempel. Stugan är nybyggd så underhållet bör vara minimalt.
Jag hoppas ni ger mig ärliga svar, och så många svar som möjligt!
Har inte kollat i detalj, men rent ekonomiskt känns det spontant lite tight. Prova att mata in era värden i Skandias snurra (Hur mycket får jag låna till en bostad? | Bolån | Skandia) för att se hur mycket de är beredda att låna ut.
Hade inte köpt en stuga i er situation. Testa hyr en stuga istället några veckor och se vad ni tycker om det : ) Ni får rätt många hyrda veckor för priset av vad en stuga i den prisklassen kostar per år.
Vilka är det som ska ha behållning av det hela? Barnet med autism? Jag tänker att om man gillar rutiner kan väl skaffa t ex en andelsstuga eller liknande som man alltid har på exakt samma vecka mm, där får man ju inte heller möblera så jag tänker att det alltid kommer se likadant ut.
Fördelen med egen stuga är väl snarare att man inte behöver anpassa sig efter rutiner
Vilken dyr stuga! Det är inte bara köpesumman som ska betalas, du har driftskostnader också. Nej, ni har inte råd, era inkomster är för låga och er ekonomi kommer att bli stressad.
Sen förstår jag inte riktigt begreppet stuga här. Ett nybyggt hus för 2,5 miljoner känns mer som en liten villa. Utan den charm som en stuga i klassisk bemärkelse har. Så det ni egentligen köper är dubbla boenden som ni åker emellan. Vad är poängen med det?
Avråder också, tyvärr. Unnar er verkligen en stuga men tror att den är för dyr i er nuvarande sits. Kan ni hyra? Bo på nån camping återkommande? Byta/låna boende av nån? Hoppas ni hittar nåt som passar både er allihop och er ekonomi.
Tveksamt om banken tycker att er ekonomi klarar ytterligare ett boende. Du skriver inte vad ni har för tillgångar i övrigt, och kalkylen blir ju väldigt annorlunda om ni har nån mille på banken att stopp in.
Oavsett tycker jag det verkar som att ett stugköp skulle stressa er ekonomi alldeles för hårt, tyvärr.
Tyvärr, det verkar alldeles för tight i er situation. Hur tror du det skulle fungera med en husbil? Det kan också bli en stor kostnad, men lite lättare att styra över. Då kan man välja att se nya platser, men ändå behålla invanda rutiner o trygghet i själva ”boendet”.
Har kollat på alternativt en husvagn som man kör till samma plats år efter år, min mor har så och haft samma plats i ca 18 år. Nära till lekplatser och havet och det är väl ungefär så jag vill ha det.
Kostnaderna blir ju betydligt lägre om man ser till inköp. Men sen har du ju camping plats som kostar mellan 20-30.000 om året, sen kring kostnader som el etc. “Jobbigare” tvättmöjligheter. Sen avställningsplats då jag inte har plats o ha vagnen hemma.
Frugans morbror har ngn slags nedsättning, även om han kunnat ha ett jobb. När han var barn för många år sen köpte föräldrarna stuga i skärgården av liknande skäl som du nämner, de spenderade somrarna där istället för att flänga runt och har idag så där 40 år senare vad jag förstår vart mkt nöjda med det beslutet när de blickar bakåt.
Syrrans son har ngn liknande diagnos. Där köpte pappan en husbil, vilket vad jag förstår fungerat bra för dem åren 5-14 iaf.
Husbil hade säkert fungerat precis som husvagn, är väl bara att man får lite mindre utrymme (beroende på storlek givetvis).
De viktiga är då att hitta en bra campingplats som har x avstånd till lekplatsen och x till glasskiosken år efter år. Det som skapar tryggheten samt lite säkerhet i det hela.
Ni har en hög belåningsgrad på ert hus och dessutom billån, så ytterligsre ett lån kan nog bli xvårt att få godkänt av banken ( och de 300 papp ni har sparat går väl åt dirfkt om ni skall komma nerbunder 90 % belåningsgrad (pantbrev mm kostar ockdå vid köp).
Tänkte, hur bor ni idag? Jag är själv uppvuxen en bit utanför en tätort, och min pappa säger alltix att hsn inte behöver sommarstuga, då huset är mer avskilt än en vanlig sommarstuga.
Rent krasst bor ni ju inte i Metropolis.
Men längtan efter en sommarstuga kan ju finnas ändå, även om er ekonomi nog inte riktigt tillåter det.
När jag växte upp, i en arbetarklassfamilj med mat på bordet men begränsade medel till semestrar, så spenderade vi de flesta somrar på campingsemester. Inte organiserad husvagnscamping a la Böda Sand, utan fricamping i fjällen. Vi återkom ofta till samma ställe och det kändes efter några säsonger som ”vårt”. Kanske kunde vara något. En hyfsad husvagn är betydligt billigare än en miljonstuga och ger samtidigt lite stabilitet i tillvaron, särskilt om ni hänger mycket runt samma ställe.
Jag tycker inte att man skjuter sig i foten om man tar lån för en stuga. Dock kommer ni ju behöva anpassa er efter rådande ekonomiska omständigheter. En ny fullutrustad stuga i ett bra läge låter inte som något ni har råd med. Så frågan är i så fall vad ni vill kompromissa med. I Småland finns väl många billiga stugor där ni kanske inte kan få allt men tillräckligt för att det ska uppfylla syftet. Fundera över vad ni vill prioritera. Själv skulle jag prioritera bra vatten och avlopp, en lättskött tomt helst utan krav på en gräsmatta som ska underhållas, hyfsat nära till matbutik och samhälle. Jag skulle prioritera det före gångavstånd till bad. Att ta bilen i tex 15 min till bad är enligt mig ett mindre besvär än att ha 15+ min till affären.
Sedan är det helt ok att ha en ganska liten stuga. Det går att utöka antalet rum genom friggebod och liknande.
Hur ser sparkontot ut? D.v.s. investerade pengar/buffert/pension?
Rent spontant låter det som en svindyr stuga för er. Jag kollar själv runt 1-1.5 MSEK snåret. 2.5 närmar sig boendepriser i storstäder. För min del hade jag behövt ha det riktigt fint ställt för en sådan dyr stuga.