Lägenhet + stuga rätt väg att gå?

Hej!

Har en fundering som jag gått och tänkt på ett tag och skulle önska lite feedback på. Jag och min sambo är kring 30 år och har stabila jobb med en inkomst tillsammans på 54 k efter skatt. Jag har dock ändrat karaktär på min roll nyligen och arbetar nu även beredskap och mycket övertid vilket innebär ytterligare mellan 5000-15.000 kr extra efter skatt per månad framöver

Vi bor i en mellanstor stad och äger tillsammans en stor lägenhet som vi älskar och är köpt för att kunna växa som familj i (vi har inga barn, men det är absolut möjligt att det kommer inom några år).
Vi har 2,1 miljoner i lån på lägenheten och värdet är ca 3 miljoner. Med andra ord ganska hög belåning, men samtidigt är vi rätt unga och har inte bott här så länge. Vi amorterar 3% per år, på eget initiativ 1% mer än amorteringskravet för att det ”känns bra”.

Vi trivs väldigt bra med att bo centralt med cykelavstånd till jobbet, att köpa ett hus i samma centrala läge skulle gå på 5-7 miljoner vilket inte alls känns rimligt för oss. Vi har därför börjat fundera på att inom några år införskaffa en stuga, max en timma från oss och med ett pris på ca 1,5 miljoner. Det hade i vår tanke gett oss möjligheten att bo centralt, men också friheten med en egen tomt och helst havsnära.

I nuläget sparar vi 8000 per månad i globala indexfonder och har förutom det ett buffertsparande på drygt 200k som fylls på lite sporadiskt. Vi har en bil som är köpt kontant och har inga kommande renoveringar som måste göras i vår lägenhet. När jag börjar tjäna mer på beredskap så har vi möjlighet att spara mer regelbundet till bufferten.

Tänker vi galet?
Är exempelvis 3,3 miljoner i lån för mycket utifrån vår inkomst enligt er och finns det andra aspekter som vi borde ta hänsyn till?
Vi är såklart införstådda med att eventuella småbarnsår skulle kosta mycket och att det kan påverka möjligheten att äga lägenhet+stuga.

Tack för att du orkade läsa ända hit och ännu mer tack om du orkar ge lite feedback :blush:

2 gillningar

Klart ni ska ha lägenhet + stuga! Bättre upplägg finns inte (enligt en oberoende undersökning utför av mig, på mig).

Det ekonomiska är lätt att räkna på. Nordea har en bra kalkylator på sin hemsida där man kan få se ungefär var ett visst lån kostar i månaden.

Utöver lånet kostar en del att ta hand om en stuga, själv lägger jag ca 5000 kr i månaden på löpande utgifter och framtida underhåll.

Rådet jag skulle vilja ge är att fråga er själva hur mycket ni kommer vara där och vad ni vill ha den till. Kommer det bara bli tre till fyra veckor under sommaren plus lite helger då och då blir en stuga ett väldigt dyrt sätt att semestra på. När ni väl är där så kommer mycket tid gå till att ta hand om huset.

Men har ni inte något sort intresse av att resa utomlands, vill uppleva känslan av att göra sylt på bär man odlat själv, tycker om att snickra och fixa, att äta frukostar med fågelkvitter och hembakt bröd på altanen och ge barnen en gräsmatta att springa på så är en stuga värt varenda krona :slight_smile:

10 gillningar

Lifehacket är hyresrätt i stan + stuga i skogen

16 gillningar

Låter som ett bra upplägg. Kanske kan testa hyra ut stugan några veckor om året för att täcka en del av kostnaderna? (ta dock inte det för givet när ni gör er kalkyl utan se det som en bonus). Med en timmes pendling kan ni ju bo där när en av er är föräldraledig. Ni kan ju också lätt spendera helgerna där med det avståndet. Låter somen investering i livskvalitet och kommer säkert även ge ekonomisk vinning när ni blir äldre med tanke på inflation/prisutvecklong.

2 gillningar

Bästa upplägget OM man tycker lägenhet och hus är vettiga boendealternativ OCH det samtidigt är smidigt ta sig mellan de på rimlig tid osvsett när man åker.

Haft hus och stuga både under uppväxten och som vuxen. Här är några spaningar:

1. 35 mil till stugan =för långt bort! Svår utnyttja en random helg, krångligt åka och sköta osv

2. Stuga på ö där man måste ta egen båt. Krångligt och begränsande i många avseenden. Väderberoende transport, svårt i isläggnings/lossningstider. ALLT ska tas fram och tillbaka på båt. Få spontanbesök.

3. 5-10 mil bort. Helt ok avstånd, dock kan man bli fast flera timmar i bilkö om man t ex ska ut från Stockholm vissa tider/dagar. Så även om det ligger nära innebär det inte alltid att det går snabbt. (T ex omkring midsommar…). Samma sak är det hyfsat nära är det lättare kombinera stugvistelse med enstaka jobbdagar =förlänger säsongen ökar nyttjandepotentialen rejält. Särskilt om man kan kombinera med distansarbete.

4. möjlighet åka kommunalt dit. Suveränt vid besök och särskilt då man t ex har barn/tonåringar/kompisar osv då många bara vill/kan spendera ett par dar där.

5. prisnivå. Svider rejält i plånboken med dagens räntor/alternativkostnader om de ligger nära storstäderna. Blir snabbt +100000kr/år i kostnad om man räknar på det.

6. har man lägenhet kan man lämna/ha grejor/verktyg främst i stugan och slipper dra de eller slipper ha ytterligare en uppsättning i hus.

7. lägenhet ett skönt sätt att bara ”bo” under den mörka/kalla delen av året. Slippa fixa/underhålla vintertid. Pratar vi SOMMARstuga blir det då det sköna sättet fly stan och njuta av sommaren då man dessutom ofta vill/kan vara mer ute.

8. skönt att bara ha ETT ställe att sköta om när gräset växer snabbt, renoveringar utomhus ska ske osv.

13 gillningar

Tack för svar!

Skulle det bli stuga så lär det bli tre hela veckor på sommaren + nästan varje helg när det går (planen är att satsa på sommarstuga)

Vi tycker båda om att greja och fixa och jag är nästan lite ledsen över att vi är klara med alla projekt i lägenheten. Vi är dock inte superhändiga och hade inte gett oss på ett projekt med att renovera upp en fallfärdig stuga. Men för en budget på 1.5 kan vi få en stuga i bra skick.

Tycker du att sett finns några nackdelar att tänka på ang stuga, förutom att det är rent ekonomiskt kostsamt för relativt kort tid per år? :blush:

2 gillningar

Alla är väldigt positiva här och det är ju härligt, men helt ärligt, hur ofta kommer ni åka ut till stugan när ni får småbarn?

Tror inte du inser hur trött du kommer vara och hur mycket det kommer kosta er rent ekonomiskt.

Bara lite tankar, beror mycket på hur barnen är också såklart, de kanske sover jättegott om nätterna, eller inte alls…

1 gillning

Jag tänker lite likadant, att det borde vara en god affär i det långa loppet. Kanske särskilt att köpa i närtid då det just nu säljs många stugor kring oss, säkert pga att man inte har råd att behålla stugan efter en tid med höga räntor och långsammare räntenedgång än vad många hade hoppats på. Sen köper vi självklart inte en stuga på spekulation, ett sånt köp görs isf för ökad livskvalitet. Men det hade ju inte skadat om det är en relativt klok investering.

Vi köpte vår lägenhet när räntorna nyligen hade stigit, därför kunde vi köpa den för 2,7 trots att en likadan lägenhet hade sålt för 3,6 bara ett år tidigare. Nu är vår värdering på 3, men vi har ändå inte tänkt sälja så det spelar inte så stor roll för oss.

Tack för bra feedback, det är absolut en tanke som är värd att ha med och tänka en extra gång på😊

1 gillning

Den största nackdelen är väl att det blir en livsstil och det blir många timmar i bil. Det går liksom inte att säga “äsch i år tar vi Grekland istället”, sådana tankar kan myror och rådjur känna på långt håll agera utefter. Och som vi alla vet så finns det absolut ingen garanti för att det inte ösregnar just de där tre veckorna man tog semester i det här landet. :laughing:

2 gillningar

Vi köpte stuga när barnen var 4 och 1 år. Bästa köpet någonsin. Kriterier för vår del var badrum med vattentoalett, dusch, vinterbonat, inom 1 timmes avstånd från hemmet (kan nog ta upp emot 1,5 timme på storhelgerna).

Med Wi-Fi och lite uppdateringar av hemmet så kan man se till att stugan är uppvärmd när man kommer fram, installation av diskmaskin och tvättmaskin som gör livet lättare.

Fram till barnen fick mycket helgaktiviteter var vi nästan i stugan ca 40 helger per år + sommarledigheten. Nu när barnen är äldre blir det lite glesare med helgbesöken och istället för att vi åkte fredag eftermiddag till söndag så kan det blir lördag till söndag eller fredag till lördag för att det är matcher på helgen. Fördelen när det är hyfsat nära är att, blir det flera dagar med kasst väder på sommaren så stannar vi i lägenheten istället.

Jag tror det beror mycket på hur man är som person, om stuga passar bra in i ens liv och hur mycket tid man vill lägga på det. Det enda jag kan tycka är drygt är i början på sommaren när gräset kan växa hysteriskt och man känner att man behöver klippa gräset med en veckas mellanrum.

4 gillningar

Vi har ett hyresrättsradhus i stan och ett sommartorp 4 mil bort. Det är så himla fint och mysigt men egentligen lite för stort för oss. Enorm gräsmatta, stort hus, ännu större byggnad som hör till. Det är spartanskt utan el och vatten (finns solcell och brunn) så väldigt billigt i drift dock. Vi funderar på att kanske köpa en mindre stuga, men velar på om vi vill ha el/va indraget. Hur som helst så är det fantastiskt med stuga och lägenhet! :slight_smile:

4 gillningar

Vi har en bostadsrätt (lägenhet) centralt i en mellanstor stad.
Villorna runt här kostar från 5-6 miljoner och uppåt.
Vi köpte en kolonistuga 5 minuter ifrån vår lägenhet, blev som att köpa en trädgård fast för en väldigt mycket billigare peng än att köpa villan.
Jag rekommenderar stark att titta på det alternativet.
Det underbara är att stugan är så nära och att man enkelt kan gå dit och njuta precis när som helst :hugs:
Och ett väldigt billigt alternativ i jämförelse med stuga… Många kolonier är fullt beboliga med både toalett, dusch och andra bekvämligheter :slight_smile:

10 gillningar

Många bra råd i tråden. Ska man fundera långsiktigt kring barn är min rekommendation att snarare satsa på by än något ensligt. Att hitta kompisar till barnen i närområdet är guld värt för att barnen inte ska vara så uttråkade.

Sen skulle jag rekommendera att försöka hitta område där det finns en del saker att göra i närområdet. Att kunna göra lite olika utflykter är också något som har ett värde när man har fritidshus.

Sista rådet är att satsa på hus med kommunalt vatten och avlopp. Det kan bli sånt meck med egen brunn och avlopp. Plus att vattenkvaliteten kan skifta.

3 gillningar

Jepp det där med att bo i en by eller litet samhälle tror jag ör extremt viktigt om man vill ge sina barn så goda förutsättningar som möjligt då jag tror att ha nära vänner runt om en när man växer upp är en stor del av barn/ungdomen som gör att man utvecklas.

Nu växte jag upp i en förort men bland mina vönner som växte upp på “landet” så var det stor skillnad på hur de ser på sin barndom/ungdom de som växte upp i en by med andra barn brukar ha väldigt bra minnen medans de som växte upp i en ensligt hus i skogen brukar beskriva det som ett “fängelse” där de upplevde en enorm frihet när de kunde lämna sitt hem samt att de alltid kände sif beroende utav att få skjuts av sina föräldrar om de skulle göra något.

1 gillning

Tack för att ni fortsätter komma med goda råd och bra reflektioner. De stugområden vi har kikat på ligger max 1 h från oss och ligger i områden som är stugtäta, jag håller med om att det kan vara en god idé för eventuella barns skull. Det där med kommunalt vatten och avlopp verkar lite svårare. Många stugor i vår prisklass har kommunalt vatten, men de stugor med vanligt avlopp och inte mulltoa eller trekammarbrunn verkar vara en bit över vår budget. Dock tänker vi inte köpa än på ett tag, så vi kanske hinner öka på vår budget något

Bra tips med kolonistuga nära, tyvärr finns det inte så mycket bra kolonistugor kring vår stad och de som finns är sällan till salu. :see_no_evil:

Lifehacket är en bra villa på landsbygden nära större stad, för extra hack, kombinera med att jobba på distans.

4 gillningar

Det håller jag inte med om. Det blir relativt dyrt med den där villan även om det så klart blir billigare än att bo i stan. Sen kan det vara svårt med kompisar, skola, förskola osv när man har barn. Kan bara onödigt långt till närmaste affär. Det blir jobbigt med transport man ska göra kvällsaktiviter med alkohol inblandat. Man blir beroende av att jobba hundra procent distans och därmed sjunker antalet potentiella arbetsplatser väsentligt. Blir svårare att byta jobb. Man blir bilberoende med allt vad det innebär vilket är en stor nackdel.

Bor man i hyresrätt i stan vår, höst och vinter med nära till allt har man ett enkelt och smidigt liv. På sommaren kan man flytta ut i stugan för det är ju egentligen främst på sommaren som eget hus är önskvärt.

Den villan blir inte dyrare än att ha både en lägenhet och en stuga, möjligen undantaget om man lyckas ha en billig hyresrätt och låg standard på stugan / riktigt långt ut på vischan (men då får man antingen hög transportkostnad eller låg nyttjandegrad).
Dessutom dubbla bostäder som ska skötas, möbleras osv.

Jag sa nära större stad, inte långt ut på landsbygden. Då blir man inte ruinerad av en taxi ibland och det finns hjälpligt fungerande kollektivtrafik.

Är ens prioriteringar i livet att hänga på krogen och springa och shoppa så är det såklart inte ett bra lifehack, men då vet jag inte vad man ska med stugan till heller.

3 gillningar

Håller nog med Gabriel i det här fallet. Ett hus på landsbygden hade inte fungerat i vårt liv då vi båda arbetar inom vården och jag har beredskap där jag ska kunna komma in på kort tid, vilket skulle kräva 2 bilar för att klara av vardagen.

Bättre att kunna cykla till arbetet, slippa all daglig skottning (bor i norra Sverige) på vintern genom att endast åka och skotta några gånger/vinter i stugan och sen nyttja en stuga under semester + helger på sommaren :blush:

2 gillningar