Sommarhus kan kosta mer än man tror

Vi har inte något eget landställe. Vi har ett i släkten men att samäga är svårt.

Frun och jag gjorde en uträkning på vad ett enklare ställe skulle kunna kosta (med våra ganska anspråkslösa krav- dock nära Stockholm vilket drar upp priset). Vi kom fram till att vid maxad nyttjandegrad skulle dygnskostnaden bli 2800 kr. Så 120.000kr på semester är till nästan vad landstället skulle kostat oss. Nu kan vi åka till olika ställen :blush:

Utbruten diskussion ur #276 - Hur många dagar klarar din ekonomi om du slutade arbete idag? | Del 4 / Mod

4 gillningar

Det här är intressant. Har du lust att dela lite om hur du räknade?

Tack. Jag har uppdaterat kalkylen lite (från 2018) och räknar på 3% ränta - ränteavdrag på lånebelopp. Jag räknar 6% som alternativintäkt på insatsen. Extrakostnader för lite möbler och annat är extremt lågt. Det är nog totalt i underkant sett till vårt sätt att bo.
Lånebelopp 1 800 000
Kontant 500 000
Räntekostnad 3 150
Amortering 1 500
Kapitalkostnad på insats 2 500
Drift ink el 3 000
Renovering löpande underhåll 800
Prylar, trädgård 800
Månadskostnad 10 250
Totalt 44 nätter (4 helger vår och höst och 4 veckor på sommaren)
Årskostnad 123 000
Kostnad/natt 2795

5 gillningar

Tack för att du delade. Det blir lite kostnad för själva finansieringen helt klart.

Om man har en annan situation. Man räknar med att fastigheten behåller värdet realt och ser detta som en diversifierad del av portföljen (tänker stay rich). Man behöver ingen finansiering.

Då blir det typ 1.25kSEK per natt med dina siffror, det går inte att hitta hotellboende för en familj ink hund för det priset :grinning: Speciellt om det är en lägenhet på attraktiv plats utomlands.

Tänker jag fel nånstans i detta scenario?

1 gillning

Blev en egen tråd :+1:

2 gillningar

Hur räknar du på alternativintäkten på det belopp som finns låst i boendet? Om värdet är en miljon borde avkastningen vara 5000 kr i månaden (1mkr*0,06/12) vilket blir en dryg tusenlapp till.

Jag tänker att det är en “tärande” :grinning: tillgång som samtidigt, på andra sidan myntet, är en konsumtion i form av semesterboende.

Jag tänker att det är en del av portföljen som annars ändå inte skulle ligga i aktier.

1 gillning

Jag vill tillägga att vi, med beslutet att hyra, ofta ifrågasätter beslutet och uttalat att det vore skönt att slippa ta med sig hela boghaget vid varje resa. Hade det varit vårt eget så hade vi kunnat ha dubbla uppsättningar kläder etc.

Men så tänker jag på det @janbolmeson skrev om ägande av hus utomlands: tycker jag att det är roligt/ meningsfullt att lösa problem kopplade till bostaden? Nej, det gillar inte vi. Inte ens i permanentbostaden. Vi avskyr det. Bara det gör det svårt för oss att äga ett till boende.

Vi har tonårsbarn så helgerna är ofta uppbrutna i någon aktivitet så då blir det främst sommarlovet som är aktuellt.

Vidare så vill vi helst tillbringa semestern ihop med andra och då är en stuga på kobben inte lämpligt. När vi hyr försöker vi bo nära andra, i semesteranläggning eller större hotell. Det har hittills funkat bra!

1 gillning

Okej, då blir ju kostnaden lägre👍

Jag har i mitt senare inlägg försökt lista några mer mentala kostnader och andra faktorer som också påverkar vårt beslut.

1 gillning

Alltså detta är ju det absolut bästa. Man slipper lägga 2 dar på att hitta livsmedelsbutiker och bra restauranger osv :grinning: Det är en quality of life grejj att kunna dra på sig ett par shorts, kliva på flyget och alla endast har en “liten väska under sätet” med pass och telefonen.

Å andra sidan, om man inte har rest runt i världen så mycket innan kanske det är tråkigt att återvända till samma fasta punkt. Vi har dock rest runt mer än vi vill och behöver :grinning:

Detta med att lösa husproblem. Håller helt med om detta. Det räcker med max ett hus. Kanske noll :grinning: Men utomlands är det ju vanligt med ägarlägenheter. Man stänger av strömmen/vattnet, slår av kyl/frys, låser och sticker. Underhållet blir minimalt.

Det jag mest undrade om: Är det nån form av tankefel / mental bokföring att räkna in en sådan ägarlägenhet som en del av stay rich portfölj (istället för eller tillsammans med räntefonder / sparkonto då)?

1 gillning

Vi hyrde ut vår ägarlägenheter som betalade av lånet på 10 år :man_shrugging:. Om man är långsiktigt så funkar såna lösningar.

3 gillningar

Den varianten är på bordet för oss även om det är obelånat. Tydligen kostar det 20% men man behöver bara lämna nyckeln. Jag vet inte till vilken grad man behöver vara inblandad vid fel dock. Tänker att för det priset borde man inte behöva bli kontaktad alls :grinning:

Företag fungerade bra fram till Corona för oss sen skulle firma ha 3 månader betalningsfritt pga Covid.

Fastän de hade samma hyresgäster som bodde i lägenheten under hela tiden samt betalade hyran… (min tolkning att de passade på aatt öka sin vinst med Covid som motivering). Vi bröt kontraktet med företaget och hyrde ut via svärföräldrarna igen…

Varit några andra praktiska problem kring hyresgäster samt företag som hade varit svårlösta om vi inte hade haft mina svärföräldrar boende 5 min promenad från lägenhet.

Men nu pratar vi centrum i en av världen 10 största städer så har inte precis varit svårt att hitta hyresgäster.

1 gillning

Det där med alternativintäkt, eller alternativkostnad som en del säger, har jag svårt att förstå. Ja, alltså inte rent matematiskt, utan mer tänket. Det blir ju omöjligt att göra något om man hela tiden ska tänka på vad man kunde tjänat istället. Som exemplet Jan hade när någon hade räknat ut att en ny telefon kostade typ 70000 i alternativkostnad.
Man kan ju börja jämföra vad tid kostar också isåfall. Hur mycket kunde man tjänat på en dags övertid istället för en dag i sommarstugan.
Eller träna på gymmet en timme för nästan 1800 kr. Alltså en timmes förlorad övertid plus endagstaxa på Friskis med 10% avkastning i 10 år.
Nej, det blir ju olidligt att tänka så.

5 gillningar

Det har du rätt i på ett sätt.

Men kostnaden finns de facto alltid där och ska man räkna ut vad en kapitalvara som en bostad eller en bil kostar är det oärligt att räkna bort den.

Skillnaden mot vardagens utgifter är ju också att man får betydligt lägre ränta då det är lån med säkerheter. Man kan inte låna till utelunchen för 3-4% ränta.

Kostnad för mig är vad skillnaden blir jämfört med om jag inte köpt prylen.
Visst kan man tänka vad man kunde gjort för pengarna istället men det är inte en kostnad för köpet.

Svåra är att vikta värden bortom det som kan räknas i kronor och ören. Jag tycker att det har ett betydligt större värde att äga än att hyra. Det är en frihet att kunna dra igång små projekt och bestämma själv hur allt ska vara. Frågan är hur detta ska viktas när man ska fatta beslut.

2 gillningar

En sak man ska komma ihåg med sommarhus är att tiden man spenderar där tar tid från annan sorts semester och även kostnaderna som kommer med det. Det du inte lägger på flygbiljetter etc. blir istället kostnader för sophämtning och vägförening m.m.

1 gillning

Håller helt med om att det inte är generellt tillämpbart. För mig, som tar ut 1,5-3% av portföljen varje år blir det relevant när jag jämför hur semesterpengar ska spenderas. I och med att jag har 500.000kr mer i portföljen utan landstället så tycker jag att värdeökningen på den summan ska vara underlag för mina uttag.

Om man ser projekt som ett mervärde ska man äga! Jag blir lite avundsjuk på er som gillar att ta hand om prylarna. Får träna på det…