Sommarhus kan kosta mer än man tror

Faktorn uthyrning verkar inte finnas med här. Om man köper ett sommarhus borde det vara relevant att planera för uthyrning i någon form. Det lär inte ge nettovinst normalt men ändå förbättra kalkylen avsevärt.

1 gillning

Grejen med sommarhus är att man kan ta det rätt lugnt. Vi målar 1-2 fönster per år. Det behöver inte vara så tipptopp! Man bygger nån kaninkoja. Typ sånt.:blush:

2 gillningar

Den enkla frågan att ställa är om jag har råd. Oavsett om jag lånar pengar eller ej. Klarar min likviditet detta långsiktigt? Är det värt uppoffringen?

Om jag gör vinst eller ej, om det är en bra affär eller ej, det spelar kanske inte så stor roll. Det som spelar stor roll är om jag har råd långsiktigt. Pengar ska ju användas till något som man har glädje av. Glädjen kan vara att se kapitalet växa men det kan ju vara annat också. Som ett sommarhus kanske.

2 gillningar

Det kan vara relevant för vissa men vi skulle inte hyrt ut. Mycket jobb blir det.

Vi hyr MYCKET fritidsboenden. Nu blir kanske någon förnärmad men vi hyr i princip bara av förmedlingar. Privatpersoner (undantag är superhosts på abnb som vi gärna hyr av) är jobbiga att ha och göra med, fattar ofta inte vad någon som betalar 20000 för en vecka +städning kan förvänta sig. Dessutom slipper man tillbringa en vecka i de sopor till möbler och husgeråd som människor skickat iväg till landet eftersom prylarna inte dög hemma.

1 gillning

Låter som en skön ambitionsnivå, mer driven av lust än av nöd :+1::sunny:

2 gillningar

Lite OT kanske men detta beror nog lite på perspektiv tänker jag. Konceptet är ju lite av det bärande temat i boken ”Your money or your life”. Hur mycket tid får jag jag om jag inte köper den där prylen?

Tror det är viktigt att använda begreppet på rätt saker. Sådant man genuint njuter av blir heltokigt att räkna alternativkostnad på som du säger. Där ska man ju tvärt om njuta fullt ut! Men nog är det nyttigt för den som exempelvis har ett spar/frihetsmål att snabbt lära sig göra ett överslag från direkt kostnad till alternativkostnad. Då blir det lättare att skippa excesserna. Kanske känns det värt att låta sin partner klippa håret på mig om jag får 100k, eller två månaders betald ledighet efter 5 år för besväret. (Exemplet tog jag ur luften)

3 gillningar

Att räkna på alternativkostnaden kan vara nyttigt för att få perspektiv (om man saknar sådant) men det har ju ingen praktisk nytta.

1 gillning

Är man händig så känns det ju som man kan hålla ner ganska många kostnader :slight_smile:

För mig räcker det med att äga en liten bostadsrätt där jag är med i styrelsen ger mig tillräckligt o göra på fritiden skulle aldrig orka en till bostad o styra/ta hand om :slight_smile:

1 gillning

Vet inte varför detta skulle förnärma någon, risken att en privatperson sätter ett icke marknadsmässigt pris på sitt uthyrande är givetvis större än att en förmedling gör det. Detta kan ju gynna i andra riktningen med, vet inte hur vanligt det är dock.
Sen att privatpersoner är jobbiga och har overkliga förväntningar händer åt andra hållet med kan jag meddela :wink:

Men, AirBnb har ju som du säger fördelen med poängsystem som gör det lättare att para ihop likvärdiga förväntningar, vi är superhosts och för det mesta är båda parter nöjda när vi hyr ut.

1 gillning

Har aldrig varit missnöjd, eller hört någon, som varit missnöjd med en superhost.

Helt rätt att privatuthyrningar ofta är mycket billigare men jag betalar hellre mer för att slippa:

• Ah, ni bor i gästhuset hela tiden och kollar oss.
  • Jaha, vi ska vattna odlingarna nu när det är soligt
  • X, Y, Z saknas eller stämmer inte. Varför har ni då angett det i annonsen?
  • Värdfamiljen behöver pengarna, mycket. Det märks på deras högljudda, infekterade bråk de har i närheten
  • Det kommer efterkrav på slitage.

Jag förstår att det finns lika många korkade gäster som värdar. Det är en anledning till att jag inte räknar med möjlig uthyrning i kalkylen.

3 gillningar

Jag har en del egen erfarenhet när det gäller både att hyra och hyra ut boenden, både via Airbnb och på annat sätt. Det mesta jag sysslat med i den här vägen har varit mer budgetinriktat men erfarenheterna är likartade och lite blandade. Det finns väldigt trevliga och vettiga människor och så finns det de som är helt knäppa, i bokstavlig mening. Just gällande semester och hyra av stuga så verkar många tro att konflikter och problem i relationer ska försvinna i ett nafs om man åker iväg någonstans. Riktigt så brukar det inte bli och det är sannolikt förklaringen till en hel del av ”konstigheterna” som man stöter på som uthyrare.

En mer vettig modell gällande dyrare/finare boenden är sannolikt att ägna sig åt husbyte. Det går bra att göra både med ordinarie boende och fritidsboende. Jag har skrivit om husbyte i andra trådar tidigare. Om man till exempel äger ett hus för 20 eller 30 miljoner och vill slippa att ha att göra med ”pöbeln” så är det lätt ordnat. Det finns gott om boenden i den här prisklassen i husbytesnätverken. När man själv får tillgång till någon annans lyxhus på Bahamas så blir det mer naturligt att bete sig ansvarsfullt för båda parter. Oftast (och helst) är de man byter med inga nybörjare utan personer som har det som livsstil. Det finns en etablerad kultur för hur saker fungerar, utöver nätverkens skriftliga regler. Det här gör att det normalt fungerar bra.

1 gillning

Haha, ja alla de där punkterna låter ganska otänkbara från egen ståndpunkt.

Jag får även erkänna att jag nog skulle vara tveksam till att ge mig in på uthyrning om inte min fru hade skött alla “kundkontakter”. Hon tycker det är kul vilket nog är en förutsättning.

1 gillning

Mycket bra förslag. Vi har faktiskt funderat seriöst på att göra detta så snart barnen flugit ut. De har en förmåga att bli sjuka i tid och otid och det kan sabba semestern för ytterligare en familj. Vi har bytt med en släkting vid ett tillfälle med gott resultat.

Läser igenom det jag skrivit i tråden och känner att det är lite väl oschysst. De gånger vi haft problem med uthyrare, ett flertal gånger, så har det ändå varit schyssta, ärliga människor som ansträngt sig för att ge ett gott värde till oss som semestergäster. Att det ändå blivit dåligt har berott på att de helt saknat erfarenhet av att själva hyra eller vara i någon annans hus och betala för det (vi är inte kompisar eller hjälpredor) så det är förståeligt. Därför är poängsystem eller recensioner utmärkt!

2 gillningar

Det är väldigt många barnfamiljer i husbytarnätverken. Man ser tydligt att det ser ut så. Par utan barn är den andra stora gruppen men jag skulle själv inte tveka att byta som familj. Vi gjorde ett antal byten tidigare med tonårsdotter plus kompis men nästa gång kommer det bli med två små barn. Att kunna få till bra rejäla boenden på attraktiva platser kostar en hel del annars.

1 gillning

Jo, jag är med på bilden här. Jag kan också säga att flera av de jag hyrt ut till via Airbnb varit oerfarna och haft helt felaktiga förväntningar. Om man betalar väldigt lite (i relativ mening) så måste man förstå att kvaliteten på boendet är enklare. Om man vill ha en massa service av olika slag så är ett superbudget-boende inte rätt val. Om man värderar det väldigt högt att ha gångavstånd till stora sevärdheter så ska man inte boka ett objekt ute i en förort.

Jag har föreslagit att betygsättningen på Airbnb skulle ändras så att man skulle sätta betyg i relation till objektiva fakta. Om jag har beskrivit exakt hur lång tid det tar att åka till stan ska jag ju inte behöva få dåligt betyg för att någon gäst upplevde att det var långt att åka.

1 gillning

Du låter som en superhost tycker jag. Det är ju värdskap som utvärderas, inte objektets attraktivitet.

När vi hyr boenden i storstadsområdena så tar vi alltid en förort en bit utanför stan. Hur den ligger till i förhållande till det vi vill göra kan inte värden veta. Så till och med jag, som är kräsen, skulle endast ta ansvar för att ta reda på avstånd.

Sen hyrde vi ett boende i en liten semesteridyll, precis inne i stan, mellan kyrkan och konditoriet. När vi kommer fram och ringer värden visar det sig att idioten markerat närmsta samhälle. Huset ligger tio kilometer därifrån. Orkar inte bråka, det blev ändå sju fina dagar men inte vad vi planerat för.

Fantastiskt härligt att ha ett eget ställe!

Med uthyrning så kan ni huset gå ifrån att vara en utgifter till
en inkomstkälla!

Vi hyr ut vårt fritidshus 10 månader om året till ett företag!
Vi har det från midsommar till slutet av augusti!!
Dessutom är dom
inte där under jul/nyår samt
påsk och då kan vi också
använda huset!
Dom är otroligt skötsamma och allt löper på smidigt!
10 000 in per månad i kallhyra!

3 gillningar

Du får gärna utveckla vad det är för läge du har på huset på ett ungefär och vad det är för typ av företag som hyr. Det vore framför allt intressant om det inte handlade om typ Northvolt utan något som vem som helst skulle kunna prova att få till på olika platser i Sverige. Att objektet behöver ha rätt storlek, standard och läge för att passa för ändamålet är givet men det lär ju gå att ordna om man planerar bra.

Jag tycker att det kunde vara värt att riskjustera alternativkostnaden. Avkastningen för sommarhuset är ju i princip känd (x nätters övernattning per år), medan avkastningen för en börsinvestering är högst osäker.

1 gillning