Renovera fritidshus för att sedan hyra ut

Hej på er,

Jag och min mamma har under en tid haft en dröm om att köpa ett billigare fritidshus i Skåne för att först renovera och sedan hyra ut via airbnb under ett par år och sedan sälja. Tänk lite BRRRR-metoden men vi hoppar nog över repeat-delen. Kapitalet för att göra detta är inte jättestort och därför har jag kikat på lite mindre attraktiva områden inåt landet i Skåne och undrar därför om någon i forumet har någon liknande erfarenhet?

I mer centrala Skåne skulle man kunna få tag på ett fritidshus runt miljonen och vi siktar på att landa på en månadskostnad runt 4 tkr som då måste täckas av de som kommer hyra huset. Dessutom hade vi gärna sett att vi gick 20-30tkr plus varje år efter att månadskostnaden är betald (eller är det orimligt?). Jag vet att liknande ämnen har varit uppe för diskussion tidigare men är intresserad av att höra om någon har liknande erfarenhet just när det gäller fritidshus i lite mindre attraktiva områden? Jag tänker att det ju fortfarande finns ett behov av övernattningsmöjligheter även om huset inte ligger i de finaste semesterorterna.

Hör gärna av er med hur ni tänker och om det är något ni tycker jag borde fundera ett extra varv på.

Ha det fint :slight_smile:

Jag har lite svårt att se poängen med det hela. Ska ni inte använda huset själva utan mest ha det som uthyrningsobjekt? Eller bor du helt nära så att du tänkt dig att åka dit över helgen på “slattar” som blir över. Efterfrågan varierar ju så det är klart att det blir ledig tid över, så länge du är väldigt flexibel med ditt eget användande.

På senare tid har efterfrågan varit överstor på semesterboenden, kopplat till pandemin. Att det står sig är inte helt givet.

Jag tror att idén är realistisk på ett väldigt allmänt plan men att du behöver studera marknaden väldigt noga. Jag menar då inte primärt stugmarknaden utan just Airbnb gällande beläggning, “finhet” och dygnspris. Airbnb är allmänt sett inte det bästa stället att hyra ut just stugor på men samtidigt smidigt för utländska gäster. Skåne är ju mer internationellt än andra delar av Sverige så du kanske har en bra nisch där? Konkurrensen kan snabbt öka så det är ingen bra idé att hänga upp sig för mycket på hur det ser ut just nu. Däremot kan ju en koll av “sämre läge i Skåne” mer generellt ge en bild av efterfrågan, utbud och pris.

En positiv sak när man vänder sig till utlänska gäster är att “finhet” gällande bilder spelar mycket större roll än för svenskar. Svenskar vet oftast att det är vissa orter man vill till och sedan är priset underordnat. Utländska gäster kan mer känna till Skåne och var mer öppna för något mindre turisttrångt. Jag hyr själv ut hus i ett något enklare område i Stockholm och har nästan enbart efterfrågan från utländska gäster. De söker mer objektivt på egenskaper, pris och fina bilder. Svenskar som hyr villor vill bo i Bromma eller på något annat liknande ställe där deras övre medelklassvänner bor.

Finheten gällande bilder gäller förstås inte bara att det ska vara ett renoverat kök utan även sjöutsikt, mysig by med lokal finare restaurang osv. Det behöver ju inte ligga inom gångavstånd heller.

Tack för svar!

Jag skulle säga att den huvudsakliga poängen är själva renoveringen egentligen. Att vi renoverar för cirka 100tkr för att göra huset mer attraktiv på marknaden och sedan sälja det med vinst. Men när renoveringen är gjord tänkte vi hyra ut det via AirBnB för att tjäna en slant samtidigt som hyresgästerna också betalar av en del av amorteringen under 2-3 år. Skulle det däremot finnas bra ekonomi i att hyra ut det så behåller vi givetvis huset längre. Håller med dig angående utländska gäster och tror också att det är dem jag ska rikta in mig på.

Jag har researchat lite på Aribnb angående priset i området där jag tittar men däremot svårare att få översikt på beläggningen. Hur du ut din stuga på heltid eller är det en stuga du själv använder? Tjänar du nämnvärt på det?

Beläggningen under lågsäsong är extremt dålig när det gäller fritidshus. Skulle du kunna hyra ut till typ flyktingar eller något liknande kanske du kan få till det bättre. Det handlar om perioden juli-augusti. Halva juni och september är också möjliga. Någon enstaka uthyrning övrig tid är möjlig men då konkurrerar du med hela marknaden. De flesta dumpar priserna under lågsäsong.

Sedan kan man ju hitta på mer kreativa modeller som att hyra ut till styrelser i ideella föreningar eller liknande. Mycket bygger då på att stugan ligger strategiskt. Om du tänker dig ett Skåne-distrikt där folk bor på olika håll så kanske din stuga ligger perfekt till. Mycket handlar då om kollektivtrafiken. Tåget behöver ju inte stanna utanför dörren men det måste ligga smidigt till.

Jag hyr inte ut någon stuga utan huset där vi bor, när vi är bortresta. Eftersom det bara är under högsäsong så brukar efterfrågan vara hygglig. Dygnspriset för en villa i förortsläge i Stockholm är 700-800 kr natten ungefär. Nu pratar vi funktionsboende utan lull-lull. Vi har renoverat en hel del nu så det skulle kanske gå att höja priset lite. I slutänden bestämmer marknaden. Man måste ligga rätt för att få uthyrt. Samtidigt är efterfrågan så stor i augusti särskilt att man då kan ligga lite fel och få uthyrt ändå. Nu pratar jag om hur det var före pandemin.

Tack för input! Frågan då är ju om full uthyrning under sommarmånaderna skulle kompensera de för de månaderna då huset står tomt? Att hyra ut med lite mer kreativa metoder har jag också funderat på. Jag provade att lägga ut på blocket bostad för att undersöka intresset av långtidsuthyrning och fick betydligt fler svar än vad jag hade väntat mig. Tänker att det kanske är ett alternativ om uthyrningen via Airbnb blir för omständig alternativt inte går ihop ekonomiskt.

Kan tillägga att hantera uthyrning är mer arbetskrävande än vad man först tänker sig.
Vi har hyrt ut vårt fritidshus under några år innan vi nu förra året sålde. Vi hade annons via Aibnb och även andra ställen. Airbnb gav endast några enstaka bokningar, det finns (eller fanns) en uppsjö av siter som gav oss fler bokningar än Airbnb. (fritiden.se stugsidan.se, stugknuten.com…vet inte vilka som finns kvar av dessa idag) det blev en blandning av svenskar och tyskar som bokade.

Arbetet som behövde läggas är allt från att vara allert på inkommande bokningar, svara, skicka information, bokningsbekräftelser, betalning, fundera på om detta är hyresgäster man vill ha… (svensexa etc sade vi direkt nej till). Reparationer (det sliter att ha hyresgäster) Avsyning efter städning, förbereda inför nästa hyresgäst så att allt är snyggt och prydligt så att det ger ett gott första intryck (vilket ger positiva betyg och fler intressenter). Marknadsföring… Allt från pdf blad med info till Youtube videos med “fly over videos” (tänk videos/slideshows hos mäklare) ju mer proffisionellt man gör det desto fler intressenter.

Helst vill man ha hyresgäster för 2veckor. Men det styr man oftast inte så om man vill optimera uthyrningen. Det blir långhelg (4dagar), och veckovis primärt.
Och ju kortare uthyrning desto mer arbete.

Det fungerade över en period, men det var som sagt mer jobb än vad man tänker sig initialt.

Stugan var primärt ett sommarhus vid vatten, så intresset var primärt under perioden. Midsommar till och med Augusti.

Jag tror du först av allt behöver titta på konkreta stugor och försöka räkna på dem. Ska du hyra ut under vintern blir värmefrågan central. Är det direktverkande el blir uppvärmningen dyr. Ligger stugan ute i skogen kan det vara svårare.

Min bild rent generellt är att man kan gå runt hyggligt på uthyrning om objektet är fint. Det är då mycket kopplat till läget/orten. Med sämre ort försämras förutsättningarna snabbt men det kan ju finns andra vägar. Det är dock mycket kopplat till det exakta läget och standarden. Ska du ta betalt på relevant sätt behöver standarden vara bra.

Håller med! En stor utmaning runt det hela blir ju att administrera det hela. Och det förutsätter också att stugan inte är för långt ifrån där vi bor. Jag arbetar som fotograf så själva marknadsföringen är det jag kommer kunna ta hand om med med störst självförtroende.

Jag skrev till @ekonomigurun på instagram som själv har gjort samma sak. Tror han äger tre eller fyra stugor som alla ligger i lite billigare områden men som ändå ligger fint. Vid en sjö eller med fin utsikt eller liknande. Jag frågade hur han löste all administration och han berättade att han hade automatiserat det hela och att det var andra som sköter städning och möter hyresgästerna (tror han hade frågat någon granne). Och det e min avsikt att göra samma för att slippa mycket av körandet fram och tillbaka (körandet blir ju dessutom också en kostnad.)

Hade ni några alls som hyrde under vintersäsongen och hur gick det rent ekonomiskt?

Sant! Jag tror också det bygger helt på vilket objekt man hittar och med vilka driftkostnader osv. Men samtidigt ser fritidshusmarknaden ljus ut nu när fler väljer att vara hemma i Sverige pga pandemi och klimatkris.

Tror också att läget är A och O. Men är stugan vid ett charmigt läge, tillräckligt billig och har låga månadskostnader så kanske inte konstant uthyrning krävs för att man ändå ska gå plus?

Om man har en viss “struktur” i hur man väljer objekt och lägger upp allting kan det säkert gå bra. Du behöver en förståelse för vad hyresgäster efterfrågar så att du kan välja ett objekt på ett smart sätt.

I normala stugor som man hyr på Stugknuten så brukar man förväntas städa som hyresgäst. Ska man ta mer betalt och har ett finare objekt kan det förstås vara bra med professionell städning. Airbnb har ett system med städavgift som är bra.

Det objekt jag själv hyr ut är ju en villa i Stockholm och där är ju förutsättningarna annorlunda. Jag har hyrt ut under andra perioder än sommaren och det går hyggligt. Just permanentbostäder läggs normalt ut på sommaren så där är konkurrensen inte så stor under övriga året. Efterfrågan är begränsad men utbudet en rännil jämfört med under högsäsong, åtminstone om vi pratar om ordentliga villor. När det gäller sommarhus brukar utbudet öka efter högsäsong eftersom alla vill hyra ut även under lågsäsong. Det ger en helt annan konkurrensbild.

Jag har alltid varit nöjd med det ekonomiska utfallet men det blir en annan situation när man hyr ut sitt ordinarie boende. Jag har ingen merkostnad att täcka utan alla intäkter är ren bonus.

Jag har själv funderat över att skaffa en stuga och överlag lite i samma banor som du, även om poängen för min del skulle vara att äga stugan mer långsiktigt. Jag tänkte då att stugan samtidigt skulle skapa öppningar för uthyrning av mitt hus i Stockholm. Vi skulle hypotetiskt kunna ha båda objekten utannonserade på Airbnb med samordnad kalender. Blir objekt A uthyrt blockeras objekt B samma tid. På det sättet skulle jag alltid ha någonstans att ta vägen själv och samtidigt maximera uthyrningsmöjligheten totalt sett. Jag har lagt upp det så med mina tidigare uthyrningar (rum vs. hela huset) så modellen fungerar.

Allt handlar om vad du kan ta betalt per vecka vs. vad stugan kostar dig per år. Jag tror inte att stuga är någon vinstmaskin normalt sett men du kan säkert gå runt och lite plus.

Det jag tänker i nuläget är att även om stugan kommer vara i ett B-läge så behöver platsen i sig vara intressant nog att besöka. Exempelvis att det finns vandringsleder i närheten eller någon liten sjö. Samt att det finns saker att göra i närheten också som tex kanotpaddling osv. Jag tänker att stugan ska vara värd att besöka inte bara en övernattningsmöjlighet.

Rent ekonomiskt tänker vi att stugan ska få kosta cirka 1 miljon och att vi sedan renoverar i stugan för cirka 100-150 tkr. Jag tänker då också att vi aktivt letar efter möjligheter att “force equity” som tex att man gör vindsvåningen bebolig eller gör ett extra rum i källaren så att man får fler kvadratmeter den dagen man säljer. Sen har vi då tänkt att hyra ut det i cirka två år för att lite av armorteringen ska betalas samt att vi kanske går lite plus. Har vi dessutom tur så går stugpriserna också upp (därför jag nämnde att stugor blir mer populära pga klimatkrisen tidigare). Skulle det sedan vara så att vi går tillräckligt med plus på bara uthyrningen så ser jag ingen anledning till att vi inte behåller stugan längre.

Ska också nämnas att jag vill lära mig mer om snickeri/renovering och att detta också är en stor del i att jag tar mig an detta.

Tycker upplägget du nämnde med att hyra ut både bostad och fritidsboende låter väldigt lockande också :wink:

Jag tycker att själva stugkonceptet känns sympatiskt men är lite oklar över tänket kring värdeökning. Jag undrar om inte det du tänker dig är/borde vara en “äldre nedgången fastighet” snarare än en “stuga”.

Med stuga menar jag en befintlig sommarstuga. De kan ju ha olika skick men är ändå byggd som sommarstuga med allt vad det innebär. Med fastighet menar jag ett hus som kanske hört till en gård och som inte var byggt som sommarstuga. Det kan då ha andra förutsättningar gällande värmesystem och vara mer rejält överlag. När du pratar om vind och källare tänker jag att hus byggda för att vara stugor inte brukar ha det.

Priserna har gått upp massivt under pandemin. Att de ska fortsätta uppåt känns inte givet. Det verkar som att sommarstugor gått upp mer än permanentboenden på många håll. Jag tänker att sommarstugor borde kunna gå ner mer i pris om det skulle komma en kris eller liknande. Samtidigt blir det förstås färre objekt ute till försäljning.

En nackdel med äldre hus är att det ofta krävs mer jobb att renovera dem än mer nutida byggnader. Det är mycket som är av äldre modell och inte passar utan vidare med moderna inredningsalternativ. Det kan förstås vara kul att pyssla med men innebär mer jobb och mer kostnader.

Vi hade inga vintergäster, men det berodde mest på att det var beläget på en ö svåråtkomlig vintertid. :cold_face:

Ekonomiskt gick det väl runt men inte med vinst.
Vi var inte ute efter att gå med vinst. Vi var i ett läge där vi inte nyttjade stället och ville avvakta lite huruvida ungdomararna i familjen skulle vilja använda detta mer, men nu sålde vi det istället.

Det går att hyra ut till en hyresgäst september - maj som komplement till högsäsongen.

Se till att huset är optimerat för dina hyresgäster. Alla värdar är inte så bra på det. Du som fotograf har säkert öga för det :wink:
Vi möter inte upp när gästerna kommer eller när de åker. Fixa med mall för meddelande, informationsblad på plats, dörrkod etc. för att slippa onödigt jobb.

Man lär sig mycket av erfarenhet vad som fungerar. Vi har två ställen och de utvecklas allt eftersom. Tips - fråga löpande gästerna vad de saknar och om de har några tips på förbättringar.

Det är en underbar känsla när det kommer två damer från Nederländerna i en pytteliten bil till vårt ganska alldaglig fritidshus ute på landet i två veckor och fullständigt älskar det. Européer kan tycka att det är fantastiskt bara av att få vara i vanlig svensk natur.

1 gillning