Köpa fritidshus för att hyra ut?

Jag, liksom min vän, har en 40-årskris i antågande. Båda har bra jobb, men skulle gärna göra något annat (inte istället, men också). Det behöver egentligen inte vara något man blir rik på, men vi vill gå plus.

En fundering vi har är att köpa ett hyfsat nytt fritidshus för två och en halv eller tre miljoner, för att sedan hyra ut veckovis för säg 150 000 per år. Vi går då in med 12,5 procent vardera, och lånar 75 procent.

Någon som har erfarenhet av något liknande? Vore intressant om någon ville dela med sig av tips och så.

Kollade lite på det men för mej var problemet att säsongen är för kort i Sverige (jämfört med t ex Spanien) så det blev många veckor som inte gick att hyra ut - i mitt fall gällde det en stuga med gångavstånd till sandstrand i populär del av Skåne. Dessutom efter skatt etc blev det inte en bra affär med den stugan jag räknade på.
Men varje objekt är ju olika så svårt att ha en uppfattning om just ’din’ stuga.

Tack!

I vårt fall är planen är ett hus på en ort som har både sommar- och vintergäster. Tänk Åre eller Sälen.

Själva uthyrningen är nog ingen höjdar-affär i sig, men du kan ju se uthyrningen som ett sätt att finansiera underhållet medan fastigheten (förhoppningsvis) ökat i värde.

1 gillning

Kolla gärna det här avsnittet där Jakob är inne på temat.

2 gillningar

Kul, finns ju såklart en stor marknad där uppe! Har bekanta som skaffat ställe i funäs, jättefint och inte svårt att få stället att driva runt sig självt. MEN…för att faktiskt tjäna pengar på det behöver du sköta det mesta underhållet själv, för dom krävdes många timmar bilkörande för att hålla ihop det. Dom tröttnade till slut och köpte in en heltäckande servicetjänts istället och med det gör dom årligen breakeaven… Men då har dom ju i och för sig “gratis” semesterställe. :upside_down_face:

Jag har räknat en del för egen del när det gäller sommarstuga (dock inte på vinterort). Det jag kommer fram till är att så fort det blir minsta lågsäsong är det svårt att få uthyrt till de priset som gör att man tycker att det är värt det. Min uppfattning är alltså att det är relativt få veckor om året som är “säkra kort”, då man säkert får uthyrt till ett intressant pris.

När det gäller din beräkning undrar jag om den är rimlig. Antar att du räknar på 15 veckor per år à i genomsnitt 10 000 per vecka, eller? Jag tror att det kan vara för optimistiskt. Tänk på att barnfamiljer är bundna av skolan under vinterhalvåret så det är antagligen inte så många hela veckor man kan hyra ut under vintern. Däremot kan man säkert hyra ut långhelger men till ett lägre pris.

Jag tror också att du skulle få det motsvarande problemet som mitt, när det är mer av lågsäsong, dvs under sommaren i ditt fall, är utbudet av boenden antagligen så stort att det är svårt att ta höga priser. För att kunna ligga lite högre i hyra bör också standarden vara hög med perfekt läge och frågan är om 2,5-3 miljoner räcker till det.

Ny på forumet (men gammal lyssnare till den mycket givande podden) och noterade detta inlägg.

Köpte lägenhet i Lindvallen, Sälen i mycket bra läge och finansierar den genom uthyrning.

Vi har en beläggningsgrad för skidsäsongen, v.51-16, på ca 55% och då är lägenheten betald för hela 2021 (dvs inklusive ränta, amorteringar, outsourcad städ/nyckellösning, hyra, 30% skatt på intäkter över 40tkr etc).

Kvm-priset har ökat från ca 50tkr till 75tkr över några få år (pandemin har också bidragit).

Vi lade in 30% i kontantinsats vid köpet för att bara ligga på 1% amortering vilket ger låga driftkostnader över tid.

Vi kan öka upp beläggningen utan problem och då till högre vecko-priser då vi själva varit där på jul-nyår, sportlov och påsk vilket är de veckor som inbringar allra högst intäkter.

Ovan bara beräknat på skidsäsong, tillkommer gör uthyrning resten av året, sommaraktiviteter, cykelvasan och förberedelser inför den vilka ofta utgår från just Lindvallen. Skistar är ju som bekant på börsen och vill bygga året-runt verksamhet på orter som Lindvallen och Åre, kommer sannolikt inte bli sämre de närmaste åren.

För egen del får jag beteckna det som en god affär att köpa lägenhet och hyra ut. Rekommenderas.

3 gillningar

Wow, tack för att du delar med dig och grattis till en onekligen fin affär. Särskilt eftersom ni har det som bonus utöver att utnyttja den själva. :+1:

1 gillning

@Joel1980

Att hyra ut en stuga för 150000/år är absolut ingen omöjlighet. Mitt råd är att köpa en stuga vid någon insjö som är tillräckligt bra för fiske. En fiskestuga kan locka gäster i April/maj/september/oktober. Finns ett stor efterfrågan från främst tyska. Juni-Augusti är främst för barnfamiljer

Den här typen av stuga bör kunna ha en beläggning på 20-25 veckor om året.

Att köpa en stuga vid kusten eller fjällen tro jag blir en sämre affär eftersom säsongen blir kortare. En stuga vid en sjö men ändå hyfsat nära en skidbacke kanske vore optimalt :slight_smile: .

Det skulle vara intressant att höra någon som faktiskt gör rejäla pengar plus på detta. Alltså mer än att bara få det att gå runt och finansiera det egna ägandet.

Jag tänker att om fritidshus vore så lättförtjänta pengar borde väl många fler göra denna typ av investering.