Inget nytt under solen här, men jag vill verkligen slå ett slag för privatuthyrning som extra inkomstkälla! Det är med nuvarande regelverk helt skattefritt upp till 40k per år. Kör man i liten skala och sköter det snyggt kan man hyra ut ett rum i sin lägenhet oavsett om det är BR eller hyresrätt. Många BRF:er förbjuder AirBnb, men det är svårare för dem att förbjuda uthyrning av rum så länge du själv delar lägenheten med din hyresgäst och det inte stör grannarna. Hus med separat ingång eller gäststuga på tomten är såklart att föredra, men när man bor i hus finns det troligtvis ont om tid för extrajobb.
Själv hyr jag ut ett rum ca två nätter i månaden. Det ger en extra skattefri intäkt om ca 1500kr. För samma summa i nettolön hade jag behövt höja min bruttolön med 3200kr/mån. Arbetsinsatsen, bestående av att städa lite extra samt tvätta sängkläder och chatta, blir i mitt fall ca 3h per månad. Det ger en skattad timlön på ~500kr. Dock är det såklart en viss uppoffring att dela boende med någon främmande person och den uppoffringen får man räkna in i kalkylen. Detta är såklart inte för alla. Men för vissa personer kan detta vara en kraftfull extra inkomstkälla som samtidigt ger lite social tillvaro på kuppen. Ett rikare liv… Kanske kan småskalig uthyrning vara en pusselbit i en framtida FIRE-kalkyl? Lite Barista-FIRE helt enkelt.
Vad är era erfarenheter av uthyrning? Blir man väldigt less på det efter ett tag så det inte är värt mödan?
Kul att höra! Vi hyr ut vårt hus ibland och då drar vi till kompisar och sover över där! Tycker det är en trevlig extrainkomst och man blir också lite “tvingad” att rensa lite hemma och hålla det fint och städat!
Vad använder ni för tjänst när ni hyr ut huset?
Hur mycket av privata saker plockar ni bort innan?
Tänker på foton, garderobsutrymme å mat i kyl och sånt?
Jag skulle gärna vilja våga hyra ut vårt hus. Vi bort dock på en vanlig villa gata i en tråkig svensk stad så vet inte riktigt vem som skulle vilja hyra de
Bor själv stort för att vara singel och har lekt med tanken att hyra ut ett rum flera gånger. Gillar att bo på hostel eller Airbnb när jag reser själv och ser det mer som ett plus att träffa folk istället för att bo på ett sterilt, eget hotellrum.
Men när jag verkligen vill vara ensam hemma efter en lång arbetsdag, då vill jag kunna vara det… Så det har aldrig varit något alternativ att hyra ut permanent känner jag. Så länge det inte hade varit en isolerad uthyrningsdel.
Men någon natt här eller där låter ju inte helt fel och det är ju lägre risk. Undrar också vilken/vilka plattformar du använder? @Mick_Talbot
Det är klart att det kan vara attraktivt till rätt pris för ett större sällskap. Hotellrum för mer än 2 pers landar ju ofta på 2K+ i mellanstora städer.
Att dessutom ha ett helt hus för sig själv tycker ju iaf jag är trevligare än hotell. Men det är bara jag
Vi använder oss av AirBnb. Vi plockar undan och låser in värdesaker. Vi lämnar annars huset ungefär så som vi brukar bo i det. Vi plockar undan kläder och försöker hålla kyl/frys ganska rensad. Vi gör bara detta kanske en gång per år och har stora delar av året blockerat i kalendern. Vi satte också en ganska högt pris och att de måste boka två nätter, för att det ska kännas värt det för oss
Aha, okej. Tack för tips! Är ju ett bra sätt att våga också. Vi har en sommarstuga vi kan åka å sova i och ta med saker till som man inte vill ha kvar i huset.
Men vi har å andra sidan extremt mycket saker Så det är ju en process innan man skalar ner antalet prylar hemma så att själva undanröjjet å det hinns med inför en uthyrning
När jag var ung å bodde i eget hus i Sundbyberg så tänkte jag tanken att hyra ut rum till studenter, för de va bristvara av de då samt de va ganska höga hyror på sånt… De va inte för att tjäna pengar utan mer att vara schyst…
Idag har vi sidobyggnader som skulle kunna hyras ut för olika sorters verksamheter, men vi är inte intresserade av att hyra ut…
Vad jag vill ha sagt me de är att alla vill inte hyra ut men andra gör det gärna, men de är synd att behöva göra de för att tjäna extra pengar…
Vad är synd med det? Ju fler som hyr ut desto mer hjälper man ju till att minska den så kallade bostadsbristen på marginalen. Huruvida man behöver göra det eller inte är ju en relativ fråga.
De flesta betalar räkningarna med förvärvsinkomster på något sätt
Hyr ut sommarhuset till fd ägarens dotter med familj- perfekt. Hon kan huset bättre än jag, bor utomlands och vill mkt gärna hyra ngr veckor på sommaren.
3 v ger täcker driften. Bättre kan det inte va
Jag är Superhoast sen 4 år på Airbnb. Hyr ut ett gästhus på tomten som folk uppskattar att njuta av två-tre dagar då och då. Det är en fin extra lön i hushållet (som vi självklart skattar på i deklarationen). Det är mycket den som hjälpt oss få till guldkant på sommaren med båtar och resor under de åren mannen jobbat deltid.
Mycket nöjd med den investeringen, den har betalat sig själv och höjt värdet på huset. Jag rekommenderar också alla som ska bygga att tänka till på en separat Bolundare på tomten det är en bra semipassiv inkomst. Med flera års erfarenhet, många hundra gästnätter, så kan jag lugnt säga att folk är trevliga och städade av sig. Från mig
En fundering är vad som gäller försäkringsmässigt. Vi har ett gästhus på fastigheten som vi skulle kunna hyra ut, det ingår ju i vår hemförsäkring som har en premie beräknad utifrån hur vår familj ser ut. Vad händer då om en hyresgäst skulle skada fastigheten eller sig själv under uthyrningen?