Det är säkert att fotografera ditt ID till AirBnB. Inget att oroa sig för.
Lite tips:
Stäng av smart price. När vi var nya tyckte vi detta verkade bra varav det sattes ett lågt dygnspris ett år framåt. Detta innebar att någon snabb snubbe bokade 2 veckor i bästa peaken ett år framåt för en spottstyver av vad vi kunde fått. Att avboka någon innebär dåligt omdöme + du måste betala procent av summan. Vi sätter själv pris genom att markera i kalendern och sätta pris för de veckorna. Under högsäsong kan man höja ganska mycket. Helt galet mycket faktiskt. Jag höjde till dubbel pris, för jag tänkte vi själv skulle utnyttja stugan i sommar, men den blev fullbokad snabbare än jag hann reagera. Så här i efterhand kanske jag skulle höjt ännu mer, hehe.
Under Meny finns ett val som heter Funktioner för tidig tillgång. Aktiverar du den kan du se omkringliggande uthyrningsobjekt och vilka priser du konkurrerar med. Mycket hjälpsamt när man inte vet vad man kan ta
Kolla också över vem som får boka och läs på alternativen. Har du för svaga krav får du personer som nyligen reggat sig och kan vara dåliga gäster. Har du får hårda krav får du färre gäster. Vi har mittemellan.
Kolla också av avbokningsinställningarna. Vi tänkte vi skulle vara generösa och hade väldigt kort avbokningsframförhållning. Detta innebar att någon avbokade en två veckors bokning dagen innan. Lite surt tycker vi så här i efterhand. Det finns också inställning om rabatt om man bokar utan avbokningsgaranti. Detta upptäckte vi av en slump då en gäst betalade väldigt lite helt plötsligt för en vecka. Hen fick veckorabatt + rabatt för att inte ha någon avbokningsåterbetalning. Man kan ge vilken rabatt man vill såklart, men det känns skönt ha lite koll på hur det räknas ut.
Du kan ställa in vecko- eller månadsrabatt. På vår stuga bokar de flesta en vecka eller två. I vår lägenhet bokar de enskilda dagar eller månader i stöten. Då får man räkna ut så att månadsrabatten blir rimlig och inte kommer för långt under hyran av 4 veckor.
Se till att bra bilder, speciellt din första bild. Ta bilder på alla rum. Vi ritade även upp en planlösning vilket vi har fått positiv feedback på. Det går bra att bädda, ha lite kuddar, levande ljus och lite blommor för att göra bilderna lite mer inspirerande. Men akta dig för att sätta dit en fin soffa och sedan är det bara en fåtölj, Vi har fått feedback “det ser ut som på bilderna” även om jag stylat till det. Ex; så bäddade jag med lakan och hade handdukar på badrummet när jag tog bild, men i hyran ingår ej lakan och handdukar. Ingen har klagat eller kommenterat detta.
Te och kaffekokare verkar vara viktigt. I lägenheten hade vi först bara en kaffekokare och fick dålig omdöme direkt från en tedrickare. En vattenkokare kostar 150kr så det är en billig investering.
TV verkar inte vara viktigt så länge du har bra wi-fi. Min man tyckte vi skulle investera i TV men inte en enda gäst har klagat. Förmodar de flesta streamar till sina laptops.
Köp ett nyckelås på Jula för 250kr om du ska hyra ut fler gånger. Flexibel incheckning är något som uppskattas.
Plocka undan dina egna saker så mycket som möjligt. Foton och annat personligt. Använd gamla byrålådor med lås eller köp ett ledlås eller nått liknande. Vi köpte ett lås med en liten tapp på till en av garderoberna. Vi fick karva lite i kanten på skåpet så den gick in. Man kan säkert enkelt bryta upp låset men alla gäster har hitintills respekterat låset och låtit det vara. Låset signalerar Privat.
Ja det var lite om mina tips. Hoppas fler uthyrare kan dela med sig. Alltid saker som kan förbättras