Hyra ut med airbnb

Hej!
Sitter här och håller på att skapa en Airbnb annons då jag inte skulle ha något emot att få lite inkomst på mitt hus när jag är på semester.

Men nu till min oro, de kräver att jag ska ta kort på min id, både framsida och baksida .
Vågar man det??

Och andra som hyr ut på detta sätt kom gärna med tipps!

Vänligen Nina

2 gillningar

Det finns befintliga trådar om Airbnb. Det här med id är en icke-fråga. Airbnb har en del säkerhetsfunktioner och det här är en del av det. Det är alltså inget att vara rädd för utan tvärtom något att vara tacksam för att det finns. Samma krav ställs på de som hyr. Jag har själv fått avbokningar som gjorts centralt, sannolikt för att det funnits problem med personerna ifråga.

Airbnb är en ”stor vetenskap” och du bör absolut läsa de befintliga trådarna för att få till det hela bra.

8 gillningar

Det är säkert att fotografera ditt ID till AirBnB. Inget att oroa sig för.

Lite tips:

Stäng av smart price. När vi var nya tyckte vi detta verkade bra varav det sattes ett lågt dygnspris ett år framåt. Detta innebar att någon snabb snubbe bokade 2 veckor i bästa peaken ett år framåt för en spottstyver av vad vi kunde fått. Att avboka någon innebär dåligt omdöme + du måste betala procent av summan. Vi sätter själv pris genom att markera i kalendern och sätta pris för de veckorna. Under högsäsong kan man höja ganska mycket. Helt galet mycket faktiskt. Jag höjde till dubbel pris, för jag tänkte vi själv skulle utnyttja stugan i sommar, men den blev fullbokad snabbare än jag hann reagera. Så här i efterhand kanske jag skulle höjt ännu mer, hehe.

Under Meny finns ett val som heter Funktioner för tidig tillgång. Aktiverar du den kan du se omkringliggande uthyrningsobjekt och vilka priser du konkurrerar med. Mycket hjälpsamt när man inte vet vad man kan ta

Kolla också över vem som får boka och läs på alternativen. Har du för svaga krav får du personer som nyligen reggat sig och kan vara dåliga gäster. Har du får hårda krav får du färre gäster. Vi har mittemellan.

Kolla också av avbokningsinställningarna. Vi tänkte vi skulle vara generösa och hade väldigt kort avbokningsframförhållning. Detta innebar att någon avbokade en två veckors bokning dagen innan. Lite surt tycker vi så här i efterhand. Det finns också inställning om rabatt om man bokar utan avbokningsgaranti. Detta upptäckte vi av en slump då en gäst betalade väldigt lite helt plötsligt för en vecka. Hen fick veckorabatt + rabatt för att inte ha någon avbokningsåterbetalning. Man kan ge vilken rabatt man vill såklart, men det känns skönt ha lite koll på hur det räknas ut.

Du kan ställa in vecko- eller månadsrabatt. På vår stuga bokar de flesta en vecka eller två. I vår lägenhet bokar de enskilda dagar eller månader i stöten. Då får man räkna ut så att månadsrabatten blir rimlig och inte kommer för långt under hyran av 4 veckor.

Se till att bra bilder, speciellt din första bild. Ta bilder på alla rum. Vi ritade även upp en planlösning vilket vi har fått positiv feedback på. Det går bra att bädda, ha lite kuddar, levande ljus och lite blommor för att göra bilderna lite mer inspirerande. Men akta dig för att sätta dit en fin soffa och sedan är det bara en fåtölj, Vi har fått feedback “det ser ut som på bilderna” även om jag stylat till det. Ex; så bäddade jag med lakan och hade handdukar på badrummet när jag tog bild, men i hyran ingår ej lakan och handdukar. Ingen har klagat eller kommenterat detta.

Te och kaffekokare verkar vara viktigt. I lägenheten hade vi först bara en kaffekokare och fick dålig omdöme direkt från en tedrickare. En vattenkokare kostar 150kr så det är en billig investering.

TV verkar inte vara viktigt så länge du har bra wi-fi. Min man tyckte vi skulle investera i TV men inte en enda gäst har klagat. Förmodar de flesta streamar till sina laptops.

Köp ett nyckelås på Jula för 250kr om du ska hyra ut fler gånger. Flexibel incheckning är något som uppskattas.

Plocka undan dina egna saker så mycket som möjligt. Foton och annat personligt. Använd gamla byrålådor med lås eller köp ett ledlås eller nått liknande. Vi köpte ett lås med en liten tapp på till en av garderoberna. Vi fick karva lite i kanten på skåpet så den gick in. Man kan säkert enkelt bryta upp låset men alla gäster har hitintills respekterat låset och låtit det vara. Låset signalerar Privat.

Ja det var lite om mina tips. Hoppas fler uthyrare kan dela med sig. Alltid saker som kan förbättras :slight_smile:

18 gillningar

De här råden är inte generellt giltiga. Att använda smart price kan absolut vara vettigt. Det förutsätter dock att du satt ett korrekt grundpris.

På din lokala marknad (geografi+storlek på bostad+ev övriga faktorer) finns ett normalpris för en viss typ av bostad. Du kan inte avvika för mycket från det. Sedan lägger du till smart price och får då en automatisk justering uppåt när det råkar vara fotbollsmatch, konsert med Bruce Springsteen eller något liknande. Att själv göra justeringar för alla olika evenemang fungerar inte.

Av det som Mony skriver får jag bilden att hemläxan gällande prissättning inte varit korrekt gjord. Om det går att höja priset massor så var det rimligen fel på prissättningen från början.

Det dygnspris som Airbnb rekommenderar är extremt lågt och inget du bör eller behöver använda.

2 gillningar

Hyr du ut själv, JesseX?

Har hyrt ut i flera år, både enstaka rum och hela boendet. Det har dock inte handlat om något fritidshus utan ett större boende i Stockholm med stor lokal konkurrens och bra efterfrågan året om.

Jag har skrivit en hel del om Airbnb i andra trådar.

3 gillningar

Kanonsvar. Vill dock rycka ut till TV:s försvar. Flera gäster i stugan jag hyr ut har sagt att möjligheten att se på film tillsammans när det regnar, eller på morgonnyheterna från sitt hemland, har varit ett uppskattat plus. Har en chromecast kopplad till TVn för att det ska vara möjligt.

3 gillningar

Tack snälla för kloka råd :pray:t2:

2 gillningar

Det airbnb själva brukar tipsa om är att inte låsa skåp och garderober eftersom ett lås kan trigga mer intresse än något som är olåst.

1 gillning

Det är nog bättre att följa tipsen från AirBnb. I min post utgick jag från mina egna erfarenheter, sorry.

1 gillning

Fast jag lär nog också låsa ett rum och ha någon garderob låst. även om det skulle trigga så ser jag om någon har varit och rotat bland mina saker då i stället

1 gillning

Om du har en massa guldsmycken och antika föremål kan det så klart vara bra att lägga undan dem. Annars är tydlighet det viktigaste. Man behöver ha en handbok med förklaringar av hur man låser ytterdörren korrekt, hur man hanterar spisen, vad man ska tänka på i badrummet etc. I handboken tar du då också upp vilka utrymmen som ingår respektive inte ingår i uthyrningen.

4 gillningar

Jag har också hyrt ut huset. Det jobbiga är ju att stöda i ordning, man har ju en sjukt massa personliga saker som skall ut.

Jag kan varmt rekommendera smarta lås också. Tex NuKey, som flera i Spanien vi hyrt av använt. Bra batteri tid och enkelt att använda.

Jag har själv ett smstlås från en dansk tillverkare, Danalock, men den är jag inte så glad över.

Anledningen till att det är smidigt med en wifi brygga är att du kan lägga in temporära koder för dom som hyr, som är giltiga under perioden du hyr ut (tips:lägg på lite marginal). Det underlättar då flera inte vill träffa någon. En bra hus manual är också bra att ha.

För oss betalde det oss hela semestern förra året. Dessutom skattefritt upp till 50k så det är rent magisk inkomst källa.

6 gillningar

Kan det vara NuKi du menar?

1 gillning

Håller med i stort. Det var en miss av mig att inte skaffa digitalt lås när jag bytte ytterdörr.

Däremot är husbyte en modell med större potential än Airbnb. Ett poddavsnitt om husbyte är på gång.

2 gillningar

Yes. Det är korrekt

Inte så mycket guldsmycken som ligger och skräpar här :wink:
Men en handbok ska jag helt klart skaffa! Läst en n massa trådar om uthyrning som du varit med och skrivit . Tack för alla tipps :pray:t2:

1 gillning

Tack för tipps🙏🏻
Ja ett smart lås lär det nog bli men får vänta tills Jag har provat att hyra ut så jag ser om det är något för mej.
Dock måste jag ta ett lås som kan kopplas till mitt larm så är ID Lock som gäller, någon erfarenhet från dem?
Men så länge får det bli ett låst skåp som grannarna
lägger ut nyckeln i innan de kommer

Angående att plocka undan :crazy_face: sista veckan har jag bara sovit 3 timmar per natt för att hinna innan jag åker. Men alldrig haft det så fint som jag har det nu , men jag är ett vrak :crazy_face::see_no_evil::rofl:

1 gillning

Att förbereda inför uthyrning kan vara jobbigt om man inte gjort det innan. Den stora ”jobbigheten” är annars hanteringen av städning och förberedelse mellan uthyrningarna. Ska du vara borta en period kan det bli 4-5 uthyrningar efter varandra. Då behövs att någon går dit och städar hela huset, bäddar sängarna och lägger fram rena handdukar. Normalt går det inte att detaljplanera i förväg eftersom bokningarna lätt ändras.

2 gillningar

Det beror ju iofs på vad man hyr ut och vad man normalt accepterar för städnivå för egen del. Jag uppfattar det som om det finns olika mer eller mindre ambitiösa uthyrare men vill man vara ambitiös (och därmed kunna ta ett högre pris) bör det vara ordentligt storstädat. Tycker tex inte man hyr ut med jätteskitiga fönster eller smutsig ugn, smulor i skåp, osv. Så det är rätt mycket jobb att sätta en bostad i uthyrningsskick, oavsett att man gjort det förr. Om man inte normalt är pedant.:grin: