Erfarenheter hyra ut Fritidshus på Airbnb/Blocket

Hej vi har precis köpt ett fritidshus som vi planerar att hyra ut på Airbnb/Blocket bostad. Vi har redan fått två bokningar!

Är intresserad av alla erfarenheter/tips som ni på forumet kan tänkas ha, några frågeställningar som dykt upp hos mig:

• Hur gör man med förbrukningsvaror tex. ved, tar ut en extra avgift?
  • Vår stuga ligger ganska långt bort, erfarenheter av att ta in extern städning mellan uthyrningar?
  • Tips för att få goda recensioner?
  • Vad är det bästa stället att hyra ut, finns det ngt som är bättre än Airbnb/Blocket bostad?

Och allt annat som ni kan dela med er av!

Har hyrt ut huset flertalet ggr via AirBnb. Funkar enkelt och det är bra försäkringar om något skulle paja. Lätt att få kunder, lätt med betalning och lätt att administrera etc.

På portalen kan du lägga in extra avgifter för ex städning om du vill. Du kan också ge rabatter till kunder (vi gav ex 10% till några mot att de klippte vår gräsmatta på sommaren + lite annat fix).

Nackdelen med AirBNB är att det är ganska höga avgifter.

Mitt tips är att du skriver en tydlig instruktion (som en sån gästinfo på hotell) om vad som de får göra och inte. (Typ använd gärna playstation och grill. Gå inte in i garderobsrummet. Om ni lånar cyklarna så finns nycklarna där. etc).

Lämna också en påse i kylen med frukost till första dagen med ett litet välkomstkort.

Ge rating på kunderna så får ni rating tillbaka. Var tillgängliga under ankomst/avresedag,

2 gillningar

Jag tror inte på extra avgifter som regel. Det uppfattas lätt som snålt och “jobbigt”. Det är bättre att ta 500 kr extra betalt per vecka och så ingår allt. Samtidigt är det viktigt att ligga på någorlunda rätt nivå i relation till den lokala marknaden.

Jag har haft uthyrning av mitt hus i Stockholm och en städerska som kommit in mellan uthyrningarna. Det var väldigt bra men det kan ju vara svårare att få till i glesbygd. Att känna någon som bor nära som kan tänka sig ta sig an det hela vore nog det bästa. Vi hade då flera uppsättningar med sängkläder och lakan som hon bytte ut allteftersom. När vi kom hem tvättade vi alltsammans.

Gällande goda recensioner är det viktigt med bra och rättvisande bilder. Det är också bra att ha en allmänt fräsch nivå på saker och ting. Det är också bra att ha bra instruktioner för hur alla olika saker i huset fungerar. Det är också bra att vara tillgänglig och ha tydliga kanaler för kommunikation.

Vilket ställe du ska hyra ut på beror på åtminstone två saker:

1. Vänder du dig främst till svenskar eller till utlänningar? Detta är väldigt starkt kopplat till den lokala marknaden.
  2. Vill du hyra ut per vecka med en fast bytesdag eller mer flexibelt? Airbnb är bra för att hyra ut flexibelt. Sajter som Stugnet med flera är mer inriktade på veckouthyrning.
1 gillning