Uthyrning av stuga - hur gör andra?

Jag funderar på att köpa en sommarstuga och tänker att jag då även skulle hyra ut den. Med det följer samtidigt en del hantering. Jag undrar vilka lösningar som andra använder och hur de fungerar generellt. Jag tänker på följande alternativ men det kanske finns fler.

1. En städfirma kommer in och städar upp efter varje hyresgäst.
  2. Varje hyresgäst städar när de lämnar stugan och den nivån blir vad nästa hyresgäst möter.
  3. Ägaren åker själv ut emellan varje uthyrning och kontrollerar städning innan ny hyresgäst anländer.

Och gällande nyckel:

1. Nyckeln göms i hängränna, under sten eller liknande. När hyresgäst lämnar placeras nyckeln där.
  2. Nyckeln finns hos granne/närboende och hämtas och lämnas där.
  3. Ägaren åker dit och lämnar och hämtar nyckeln.

Jag förstår att de här sakerna sannolikt beror på avstånd till stugan och även stugans standard. För enkelhets skull säger vi då att det är 15 mil till stugan, att den ligger norr om Stockholm och att den kostar 2 mkr.

1 gillning

För det första så är en nyckelbox, finns på typ Clas Ohlsson eller nåt en självklarhet även om du även har andra lösningar samtidigt.

Gällande städ så får man kombinera kanske. Hur tänkte du hyra ut? På tex Airbnb så kan man välja gäster med bra omdömen när det gäller städ. Andra vill helt enkelt inte städa. Tänker du inkludera lakan tex så behöver du någon som kommer. Hitta en lokal tant som kan ta sängkläder och städa kanske? Tänker du att du vill hyra ut för mer än 50k per år så behöver du betala skatt mm.
Är anledningen att hyra ut främst ekonomi, eller att stugan ej mår bra av att stå tom långa perioder?
Hyr du ut mer än en månad, exkludera el och ta det separat av kunden.

2 gillningar

Frågan avser hur andra gör. Att det finns olika teoretiska lösningar är jag med på. Jag skulle nog helst hyra ut med typ Stugknuten där man hyr ut per vecka. Det känns också att “normalt svenskt förnuft” är mer etablerat på en sådan sida än på Airbnb där hyresgästerna kan ha mer blandad profil. Jag tycker mer om att hyra ut per vecka med fasta bytesdagar än helt random perioder.

Jag är helt med på frågan om skatt. Eftersom stugan skulle vara av något enklare karaktär skulle risken för att slå i taket inte vara så stor.

För mig är uthyrning närmast en sorts ideologisk fråga. Jag vill äga saker som är möjliga att hyra ut och inte vara bunden vid att använda dem själv hela tiden. Det skulle också kunna vara aktuellt att hyra ut längre perioder hypotetiskt men det beror ju på förutsättningarna enskilda år.

När jag hyrt ut mitt ordinarie boende tidigare har vi haft en städare som kommit och bytt sängkläder. Sedan har vi haft mycket sängkläder och dumpat allt det använda i en stor hög i källaren. När vi senare kommit hem har vi tvättat helheten.

Antingen har man städfirma före gästerna kommer eller behöver någon kolla av städningen som tidigare hyresgästerna gjort. Oavsett prisnivå ska ingen behöva komma till ett hus som inte är helt rent. Om inga gäster kommer efter kan man städa själv när man kommer dit. Städat före är det viktiga.

Städningen uppfattar jag som ett ickeproblem, det är bara att lösa utifrån det som känns vettigast. Det är knepigare att hålla efter en gräsmatta om man inte är där vilket måste ske hyfsat kontinuerligt oavsett om man har gäster så rekommenderar i så fall naturtomt.

1 gillning

Digitalt lås känns som värt att investera i. Föredrar boenden som löser städ, lakan, handuk osv.

1 gillning

Jag hyr ut via Airbnb. Har inga fasta dagar utan de får boka själva. De städar själva också. Jag har “anställt” en dam i området som jag betalar för per timme som får åka dit och kontrollera städning inför nästa gäster anländer. Ibland har det hänt att de städat dåligt och då har hon i uppdrag att städa, jag tar isåfall kostnaden är inget jag orkat bråka om.

Eventuellt ska jag höja priset och låta städning ingå men inte kommit dit än.

Airbnb är smidigt och har man en ansvarstagande pensionär som vill jobba lite extra och ofta är tillgänglig är det inga problem.

3 gillningar

Har hyrt ut stugor själv, försöker ge kort återkoppling nedan.

Använd Stugknuten för bokningar. Det förenklar en hel del och ger ett visst extra försäkringsskydd, men kolla vad som gäller i din vanliga hem- eller fritidshusförsäkring vid uthyrning.

Ta in extern städning och lägg på det som en obligatorisk avgift. Det blir nästan aldrig tillräckligt bra när gäster städar själva, och alternativet är att du behöver åka dit och kontrollera – vilket du inte vill om det är 15 mil.

Sätt in ett digitalt lås, typ Yale Doorman eller liknande. Det sparar sjukt mycket tid och strul kring nycklar. Finns det inget WiFi, sätt in en enkel 4/5G-mobilrouter så du kan styra det på distans.

Med uppkoppling kan du även ha kamera utanför entrén så du ser när gäster kommer och att allt ser normalt ut.

Tja typ så är mina korta erfarenheter :+1:

/S

3 gillningar