Jag vill hyra ut mitt sommarhus ngr veckor i sommar. Det ligger attraktivt vid havet i Skåne och har rel många bäddar. Stugan har ok standard dvs det mesta finns men inget är av nyare datum, tex vanlig spis (ej induktion).
Här kommer mina frågor:
-hyr jag bäst ut via ett företag eller kör jag privatuhyrning? För-/nackdelar med respektive? Vad har ni för erfarenhet?
hur gör man med försäkring?
vad är viktigt att tänka på vid val av hyresgäster?
vad tycker hyresgäster är viktigt?
ta kreditupplysning innan?!
hur gör man när det hänger upp sig (betalning, saker förstörs, det städas inte el grannar klagar)?
Tack för er input!
Lill
Tycker absolut du ska använda dig av Airbnb. Det ger en trygghet både för dig som uthyrare och den som hyr och jag tror du kommer få ditt boende uthyrt betydligt lättare och smidigare än om du kör någon egen variant. Airbnb kan också hjälpa till om något krånglar. Du kan skapa ganska tydliga regler i Airbnb vad det gäller ditt boende, dvs tysta timmar och partyn ej tillåtna etc.
Vi hyrde ut vårt sommarställe under 5 år, och hanterade det själv, jag lade ut anonnser på olika stuguthyrningssidor (de flesta gratis), men använde även airbnb. De flesta bokningarna som kom var ifrån stuguthyrningssidor.
Jag valde att ta ut en bokningsavgift vid bokningstillfället som också motsvarade en deposition. Och 7 dagar innan aktuellt datum så krävde jag att hyran för perioden skulle in.
Fri avboknning fram til 1 mån innan. Avbokar man senare eller inte betalar in hyran så brinner bokningsavgiften inne.
Bokningsavgiften som betalats behölls som deposition som årerbetalades efter avsyn, och hade man inte städat eller om någor gått sönder så drogs det av på depositionen.
Därav behövs ingen kreditprövning, det är alltid betalt i förväg.
Ang försäkring så kollade jag vad som gällde med mitt försäkringsbolag, och svaret jag fick var att hyrestagarna behövde ha en egen hemförsäkring/reseförsäkring för sina egna egendommar, i övrigt inget speciellt. Men kolla upp vad ditt försäkringsbolag säger.
Jag kollade alltid upp och frågde hyrestagaren om syftet och vilket typ av sällskap det var, var det typ en svensexa så backade jag, var det däremot far/morföräldrar med barn /barnbarn så var det fritt fram Den typen av koll får man inte om man väljer att lämna över hela alltet till ett företag som hyr ut det, vilket var min anledning till att själv hantera det hela.
Kom även ihåg att ha ett ordentligt hyreskontrakt om du ska hyra ut själv.
Tack!
Mkt matnyttigt.
Hur stor deposition tog du? Var det alltid samma summa eller %del av totalsumman?
Sen undrar jag om du hyrde ut till personer från andra länder? Det är rätt populärt hos tyskar att hyra i Sverige och då blir det svårt att veta om deras hemförsäkring täcker ev skador?!
och allt det där kan du strunta i om du hyr ut via Airbnb. Jag hyrde ut mitt lilla Attefall dryga 100 dagar förra året till människor från alla möjliga platser på jorden, främst Europa men även från Asien. De hade aldrig hittat till mitt hus via lokala annonser.
Allt har funkat perfekt, det enda som strulat lite är den svenska sopsorteringen som är svår att få till för vissa . Tycker verkligen du ska börja med Airbnb då det sänker ribban för att komma igång. Du kan alltid gå över till att hyra ut på egen hand sen men du kommer inte att vilja det, Sorry, nu ska jag inte tjata mer om detta!
Jag tog 3000 i deposition, hyran för en vecka låg då på 12000 för en vecka (10-12 bäddar) inkl båt (låg på en ö utan landförbindelse) .
Och jodå det var en del tyskar som jag hyrde ut till också så det gällde att ha ett kontrakt även på engelska. Betalning skedde då via IBAN /BIC alternativt via PayPal.
Och gällande om de har försäkring eller ej är egentligen upp till dem, jag tydliggorde i kontraktet vad som gällde. Om deras saker brinner upp inne i huset, eller om det blir ett inbrott så står inte husets försäkring för det.
Din extra försäkring är depositionen, om något går sönder eller försvinner dras det av på dep.
Och jo det är väldigt smidigt med allt detta när man hyr ut via Airbnb, Men hade jag endast hyrt ut via airbnb så hade det inte blivt så många veckor uthyrda.
Använder själv AirBnb. Hur smidigt som helst. Försäkring “ingår” och via hemsidan ser du vilka omdömen möjliga gäster fått av andra. Betalning och allt det där sköter AirBnb också.