Hyra ut huset veckovis under sommaren?

Hej,
Har grannar som under flera sommrar hyrt ut sitt hus veckovis i 4-8 veckor för 12-15000kr/vecka. Vi har möjlighet till ytterligare några sängplatser så uppskattar att vi vid en uthyrning skulle kunna få 15-18000kr/vecka. Spontant låter det mycket attraktivt då det kan ge över 50 000kr rakt in på (ISK)kontot samtidigt som man själv är på semester.

• Vad är era upplevelser av sommaruthyrning av ert permanenta boende?
  • Är det värt “risken” sätt till att nedsidan (stölder, förstörelse, ökat slitage etc) troligtvis är ganska osannolik men ändå betydligt större än uppsidan?
  • Hur skulle ni ställa er till förfrågningar från vänner och bekanta? Fullpris som gäller eller låna ut huset i princip gratis om vi ändå inte har någon annan hyresgäst? i så fall vilken motprestation hade ni förväntat er som tack?
1 gillning

Personligen skulle jag ha svårt att hyra ut mitt hus till okända, men om det känns ok så finns ju pengar att tjäna. Antag att jag inte behövde mitt hus över sommaren och jag var bekväm med att hyra ut:

Om det är en nära vän skulle jag låna ut huset gratis mot att de vattnade blommor och trädgården. Förutsatt att jag inte har nån annan hyresgäst den veckan.

Om det är en ytlig bekant hade jag tagit fullpris.

1 gillning

Vi har också ett fritidshus några km från en populär semesterort som snart kommer att stå tomt då hyresgästerna ska ta in på ålderdomshem. Har lekt med tanken att hyra ut huset under sommarmånaderna Maj-sept.

De priser du anger låter smått fantastiska, vad är det för standard på huset som kan ge sådana summor? Är det ett vanligt lantigt torp a´la Katthult några km från kusten/sjön eller är det en lyxlya precis vid havet?

För de pengarna samt en deposition som ska täcka ev skadegörelse känner jag mig trygg i att hyra ut till de flesta sorters personer. Det är ju inte vem som helst som kan slanta upp 15000 kr i veckan…

/H

Jag har hyrt ut huset via Airbnb tidigare. Vi ska göra det igen så snart Corona-situationen är över. Jag har även provat husbyte och tycker att det är ett ämne som Rikatillsammans borde ta upp. Många som sysslar med husbyte är väldigt rika och bor lyxigt. Det måste man förstås inte göra men det är tydligt att det inte handlar om något ”sparknep för fattiga”.

Vad marknadspriset är per dygn hus olika typer av boenden i olika områden varierar stort. Jag har själv tagit 600-700 kr dygnet och det är billigt för ett hus på 170 kvm. Jag bor bra till i förhållande till Arlanda och har nästan alltid hyrt ut till utländska personer. Om man bor i ett mer ”burget” område är det lättare att få svenska gäster.

Jag har inte hyrt ut men däremot bytt hus med en annan familj. Det är ett koncept som jag tycker är helt fantastiskt. Är man orolig för skadegörelse etc. Så tror jag den risken är mindre vid husbygge då man faktiskt bor i varandras hus.

Pratar vi om Home exhange eller liknande här eller något privat arrangemang?

Det jag tycker är så fantastiskt med husbyte är att det dels finns en så tydlig kultur kring hur det går till dels att det finns tydliga sajter med givna spelregler. Det är inte något man behöver uppfinna själv.

I vissa FB- grupper finns basala försök till att få till byten inom Sverige. Jag uppfattar det inte som riktigt seriöst. Någon som är väldigt aktiv kan säkert få till byte men risken att bli blåst eller få riktiga negativa överraskningar är uppenbar. Hela ramverket för hur det hela ska gå till saknas.

I FB-grupperna skriver typ alla att de har en ordinär bostad i Borås/Skärholmen/Avesta och önskar byta till en sommarstuga på Gotland eller Österlen. Det är förstås rimligt att vilja det men det är ju inte så en fungerande marknad ser ut. Om Skärholmen och Borås skulle byta med varandra istället skulle det börja likna något.

Det är Airbnb och liknande satjet som är reglerade i någon form som jag tänker mig är aktuella. Att hyra ut sitt boende till någon okänd via någon facebookgrupp är ju som att be om problem.

Som lite bakgrundsfakta kan jag säga att vårt hus är ca 250kvm och ligger i ett centralt läge på västkusten nära till shopping, bad, golf, friluftsliv etc. Med upp till 10 sängplatser blir kostnaden ca 1500kr/pers för en vecka vilket motsvarar i princip en hotellövernattning.

Håller även med det någon skrev i ett tidigare inlägg att det vore intressant om Jan&Co tog upp ämnet i en framtida podd!

1 gillning

Om den här frågan skulle belysas i ett avsnitt skulle det behövas en mer ”allsidig” bild. Att den som bor i ett typiskt turistområde kan hyra ut till turister är ju inget nytt direkt.

Jag har själv hyrt ut både hela huset och ett rum på andra våningen via Airbnb. För rummet tog jag runt 300 kr dygnet och för hela huset det dubbla eller lite mer. Rumsuthyrningen var av karaktären ”funktionsboende”. Det var inget fel på något men det fanns verkligen inga större lyxfaktorer inblandade.

Det finns en massa boenden att hyra i Stockholm och andra större städer. Det jag mest av allt saknar på Airbnb är att kunna hitta funktionsboenden på ställen som Ödeshög eller Örkelljunga. Det är säkert inget fel på de platserna men de drar ju inga stora skaror turister. Att just kunna åka runt i Sverige och hitta billiga hyresrum lite överallt, istället för hotell, tycker jag vore rimligt.

Jag har tidigare skickat in olika förslag till Airbnb för att försöka förbättra sajten för dels funktionsboenden dels ”riktig” privatuthyrning. Jag tycker t.ex. att man borde ha en indelning av boenden i innerstad, förort och landsbygd så att utländska gäster förstår vad de bokar. Av omdömen jag fått har jag kunnat utläsa att vissa helt klart inte gjort det.

Tyvärr är inriktningen på Airbnb en annan med dels ”upplevelseboenden”, alltså typ etagelägenhet med utsikt över Riddarfjärden, dels lägenhetshotell där hyresvärdar använder vanliga lägenheter i centralt läge för att tjäna multum istället för att hyra ut på vanligt vis. Samtidigt förstår jag att det är på sådana här objekt som merparten av Airbnbs intäkter kommer.

1 gillning

Jag har hyrt ut en stuga vi hade några ggr, väldigt nöjd med vad jag fått betalt och inte haft några problem med hyresgästerna. Jag tycker inte det är nåt konstigt med att ett helt hus i bra läge kan kosta 15-20 tkr i veckan, det är fullt rimligt jämfört med vad det kostar att inhyra en större familj på ett hotell. Vissa försäkringsbolag erbjuder uthyrning som ett tilläggsmoment i försäkringen, det kan vara något att skaffa innan man sätter igång.

Att det är möjligt att hyra ut en ”upplevelsebostad” i premiumläge för en hög veckohyra är inget konstigt. Det intressanta tycker jag är att förstå logiken bakom marknaden som helhet.

Jag har som sagt hyrt ut dels helt hus dels enstaka rum utan egen ingång. Rumsuthyrningen fungerade sådär. Inte så att det alltid var dåligt men ”variationerna” förekom lite för ofta för att det skulle kännas riktigt bra. Det var väldigt tydligt att för nästan alla var det första gången de använde Airbnb. Det gjorde också att förväntningarna spretade åt alla håll. Med en bättre möjlighet att ”paketera” ett visst boende utifrån preferenser hade både problemen och nöjdheten sannolikt kunnat se annorlunda ut. Jag menar nu inte att ha bilder på rummet utan mer att man anger målet för resan, vilka det är som reser och vad man tänkt göra. Om man tänkt ha högljutt sex skulle man t.ex. bli hänvisad till hela boenden, inte rum med delat kök och badrum.

Uthyrningen av helt hus fungerade bättre. Det är tydligt att man behöver skriva ut extremt detaljerade instruktioner för en mängd saker. Mycket som är självklart för en svensk är inte alls självklart för någon som kommer från ett annat land. Vi har en städerska och hade gjort upp med henne att städa hela huset mellan vistelserna, byta lakan etc. Den biten fungerade bra.