Hyra ut huset veckovis under sommaren?

OK, tack!
Jag har även läst dina andra trådar med behållning.

Om man lägger ut objekt på Airbnb och får förfrågningar, kan man då tacka nej? Kan man så att säga välja vilka hyresgäster man vill ha?

Nej, det kan man inte. Det har tydligen funnits en stor tendens i USA att systematiskt tacka nej till förfrågningar från svarta personer. Av den orsaken har Airbnb kört igång ett stort program för att motverka diskriminering. Hur stort just det problemet är i Sverige vet jag inget om. Själv har jag bara haft svarta gäster en gång och de var bland de trevligaste gäster vi haft. Du kan tacka nej till förfrågningar i viss mån men inte vara selektiv. Det förväntas vara kopplat till andra faktorer än egenskaper hos hyresgästerna. Man kan ju ha glömt ett datum öppet när det inte passar att ha gäster till exempel.

1 gillning

Det tycker jag inte riktigt stämmer. Av de man ser på annonserna är snarare merparten ordinära rum, lägenheter och hus.

Har själv hyrt ut ett sovrum i i min lägenhet på AIRBNB tidigare. Helt ordinärt, men fint och ligger i ett attraktivt läge i en av de äldsta närförorterna strax utanför tullarna i Stockholm. Väldigt populärt och gick väldigt bra. Folk från hela världen. Upplevde också att det finns stor efterfrågan på vanliga boenden. Folk var så nöjda så jag blev superhost efter ett kort tag.

Men är det inte så att den omfattande listan med kriterier i betygsystemet har hetsat fram en hel del funktioner som inte borde vara nödvändiga jämt, alltifrån fruktkorgar till omfattande turistinfo?

Sist jag hyrde hade ägaren petat in en roddmaskin på vinden för att kunna uppfylla checkboxen ”tillgång till gym”. Det blir lite fånigt.

Det jag pratar om är inte inriktningen på annonserna. Där finns naturligtvis allt möjligt och det är heller inget som Airbnb kan styra. Jag har däremot följt Airbnb som plattform och försökt fundera ut hur olika saker skulle kunna göras smartare. Det här är en liten hobby jag har och under några år fokuserade jag mycket på Airbnb. Jag gjorde det utifrån att själv kunna boka boenden men också för att förbättra utfallet i min egen uthyrning.

Jag kom på en lång rad hyfsat genomtänkta upplägg som t.ex. att göra det lättare att fylla upp bokningar på “slattdagar”, utifrån att man som uthyrare vill maximera sin uthyrning och intäkt. Det blir nästan alltid några lediga dagar kvar mellan uthyrningarna och de är svåra att få uthyrda. Detta skulle samtidigt gynna den hyresgäst som vill ha ett maximalt billigt boende men inte hittar ett enda boende till riktigt bra pris under hela den period man vill vara på en viss plats. De mest prisvärda boendena tenderar att gå åt först och att sitta och söka på kombinationer av dagar är tidskrävande.

Ett upplägg av ovanstående typ kanske kan komma någon gång men under de år som jag var aktiv handlade i princip alla förbättringar av plattformen om att underlätta för uthyrning av lyxiga fjällstugor och etagelägenheter i premiumläge. Krasst sett tjänar Airbnb mest pengar på dyra objekt som hyrs ut hela tiden i professionell form, inte att du eller jag hyr ut ett gästrum för några hundralappar per natt. Det här baserar jag inte bara på vad jag sett på sajten utan även vad jag läst om Airbnb. Jag har läst allt jag har hittat eftersom jag varit specialintresserad av ämnet. Alla fakta pekar tydligt i samma riktning.

1 gillning

Exakt. Det här är den sortens funktioner som är av intresse för den typ av målgrupp som normalt skulle boka ett dyrare hotell, inte den som vill ha ett funktionsboende (en plats att sova på).

Jag tycker själv att turistinfon är bra. Det är en av de få nya funktioner som jag gillar. Jag har själv byggt upp en massiv lista över platser i närheten. När man inte bor i innerstan utan i en förort är det svårt att hitta till de bra saker som finns där. Innerstaden täcks väl in av alla möjliga turistguider och topplistor som andra har tagit fram men förortens utbud är inte anpassat för turister på samma sätt. Att kunna ha en gedigen lista med 40-50 saker i varierande kategorier med bilder och vägbeskrivningar ser jag som heljuste. För mig är det bara roligt att bygga upp listan och det är helt klart sådant som gäster kan ha användning för.

1 gillning

Rent praktiskt, hur mycket av personliga saker bör man rensa från huset om man ska hyra ut?
Jag tänker så här:
En garderob i varje sovrum.
Minst en hylla i kyl och frys
Hygienprodukter från toaletter/dusch
Saker som man inte vill att andra ska se eller använda

Ja, lokalguiderna man kan skapa som uthyrare är bra. Det var roligt att skapa en sådan över både området runt mitt egna boende och mina favoriter inne i stan. Väldigt uppskattat av mina gäster.

Förhållandet mellan mängd billiga boenden kontra enstaka dyrare och vad AIRBNB tjänar mest har jag naturligtvis ingen statistik på. Men med tanke på hur många vanliga boenden det finnas utlagda i jämförelse med dyra upplevelseboenden, och att de som generellt bor via Airbnb framförallt, upplever jag, letar vanliga boenden, dvs. funktionella mer än lyx och spektakulärt, så tror jag Airbnb tjänar mer på massan än de enstaka extremt dyra boendena. Sedan skiljer det sig nog åt mellan länder/regioner och mellan stad och landsbygd.

Har rest en del själv och letar vanliga funktionella boenden av flera skäl. Roligare med något personligt, få personlig kontakt, få lokala tips, tom. nya vänner, möjligheter att laga mat, ekonomi m.m.

Jag kan också sakna en del funktioner som både uthyrare och hyrare. Tycker även att det börjar bli lite väl komplicerat med alla parametrar och att Airbnb vill bestämma över för mycket. De blåser upp sig själva, trots att de faktiskt bara är en digital plattform för annonsering. Får ibland känslan att jag mer är servicekillen som sköter om “deras” boenden.

Jag skulle inte säga att det bara handlar om unika upplevelseboenden utan till stor del om boenden av mer normal standard men som hyrs ut permanent och som ligger i centrala lägen. Det handlar om hyresrätter som gjorts om till turistlägenheter. I en lång rad städer i Europa har detta fenomen blivit ett betydande samhällsproblem.

Det finns naturligtvis många vanliga personer som hyr ut enstaka rum men ofta är dessa mindre konkurrenskraftiga än de objekt som hyrs ut permanent. När man hyr ut permanent har man ofta ett mer “affärsmässigt” förhållningssätt till uthyrningen och ser till att ta ut rätt priser.

Privatpersoner kan vara slarvigare eftersom man främst behöver förhålla sig till gränsen för skattefri privatuthyrning. Att man har ett högre pris än vad marknaden ger en viss månad spelar då mindre roll. Man har också lättare att bli Superhost eftersom boendet per definition oftare är av “hotellklass”. Som på många marknadsplatser är det man ser när man tittar på utbudet till stor del det som av olika skäl inte går åt. De som har objekt som är mycket säljande får sina objekt uthyrda snabbt och det ser då ut som att det inte finns så många av dem. De som är mindre säljande pga. för låg kvalitet eller för högt pris blir kvar. Man kan då luras att tro att dessa är utbudet.

Jag har ofta noterat motsvarande på Blocket eller Facebook marketplace. Min normala modell när jag letar efter något dyrare brukar vara att leta efter saker med “rätt” pris. Jag menar då inte superlåga priser utan just det där jämviktspriset där saker säljer. Dessa saker brukar gå åt med en väldig fart medan alla möjliga sämre saker ligger kvar osålda. Vissa människor envisas med vilja ta 500 kr mer betalt för saker än den där korrekta nivån där saker säljer. När man informerar dem om det korrekta marknadspriset tycker de ofta att man är oförskämd.

Det jag noterat på Airbnb som kan vara intressant är att möjligheten att hyra ut hela hus inte bara finns på sommaren. På sommaren är det många som åker bort och vill hyra ut. Övriga året finns det betydligt färre hus att hyra. Efterfrågan är så klart lägre men utbudet minskar ännu mer. Jag har hyrt ut enstaka veckor under vår och höst och det har gått utmärkt.

Vi får väl enas om att vi helt enkelt inte kan veta många av dessa saker säkert, då vi inte har den fullständiga statistiken som Airbnb sitter på, utan baserar våra antaganden på våra subjektiva upplevelser. :slightly_smiling_face:

Har uppstått många problem på vissa populära orter i utomlands som jag också har noterat. Där staden har börjat gå in och reglera. Det har dock mer med uthyraren att göra, då man kan köpa upp flera lägenheter och hyra ut lägenheter och rum. Det är inte lika lätt här som tur är. Tyvärr finns det också mycket skrämsel i media om AIRBNB i Sverige som enbart lyfter det negativa, tex dåliga gäster, ägare av hyreshus som hyr ut etc. Men de är ju i minoritet enligt mig.

När det gäller vad som syns eller inte är det ju lätt att bara kolla längre fram i tiden och jämföra med nuet, så får du en bättre bild av hela utbudet.

Det har skrivits en del artiklar om detta. Det bygger inte på någon “subjektiv upplevelse”. Att Airbnbs utveckling av plattformen tydligt varit inriktat på dyrare boenden bekräftar den bilden.

Många objekt hyrs ut periodvis, åtminstone om vi pratar om privata boenden. Hur utbudet ser ut vid en viss tidpunkt är en mycket rörlig materia. Boenden ligger uppe som inte varit uthyrda på flera år. Airnb har rent krasst incitament att försöka framställa det som att de sysslar med att hjälpa ensamstående mammor att få ihop ekonomin medan sanningen om vad de större pengarna kommer ifrån är en annan.

Jag har varit med i olika grupper för folk som sysslar med uthyrning och fått läsa om alla möjliga mindre roliga händelser. Jag har också hållit på med uthyrning själv i flera år och haft flera olika konstiga gäster, även om det inte handlat om några extrema saker. En kompis till mig hyrde ut sin lägenhet när han var utomlands. Han blev kontaktad av polisen eftersom det öppnats en bordell i hans lägenhet.

Ägare av hyreshus som hyr ut är “i minoritet” om vi pratar om objekt till uthyrning. De har däremot en marknadsandel som är betydligt större än deras andel av objekten. De blir uthyrda i en annan omfattning. Många gäster är rent krasst inte intresserade av att bo hemma hos någon privatperson utan vill ha hotell-liknande boenden. När man hyr ut permanent kan man anpassa boendet till vad gäster efterfrågar i mycket högre grad än om man hyr ut sittt eget permanenta boende.

Vi har hyrt ut huset en vecka förra sommaren. Det betalade hela vår semester. Vi annonserade med bara två veckors förbehåll på Blocket, fick massor av svar men fastnade för en trevlig tjej som ville från stan och få lite lugn innan det var dags för förlossning = låg risk för röj. Det gick jättebra!

Vi skulle lätt kunna hyra ut det igen. Vi hade bokad städning innan och efter vilket gjorde att vi aldrig hade märkt att något bott här om det inte var för den fina lappen och flaskan vin som väntade på köksbänken :grinning:

En oväntad fördel - vilket bra möjlighet att städa undan högar och andra obskyra saker som plötsligt ackumulerats i hemmet.

Vi hyr ut gäststugan också då och då under året vilket drygar ut kassan bra utslaget per månad. Även det fungerar riktigt bra genom den berömt uthyrningstjänsten.

Gällande hyra ut till vänner… nja… jag skulle inte annonsera på FB bara av den anledning. Alla behöver inte se att vi reser bort och hyr ut huset. Vi gör det ju för att finansiera vår semester så att hyra ut till vänner med rabatt är bara något jag skulle välja om vi inte fick andra bra napp.

Lycka till!

2 gillningar

Praktiskt: vi träffade familjen som hyrde av oss på morgonen innan vi drog och visade runt snabbt och visade hur tvättmaskin och diskmaskin osv funkade. Uppskattat av både. Skriv i annonsen för vem boendet passar, vi sökte en barnfamilj specifikt för de skulle ha mest glädje av stället.
Sen hade vi låst in de (förvånansvärt få) sakerna i garaget som vi inte vill ha framme. Typ en skål jag var rädd om, pass och bilder på barnen. Men annars lät vi allt vara. Fundera om ni verkligen måste låsa in mycket stora saker. Vi gjorde plats i garderob, kyl och skafferi. Ska man hyra ut mycket ska man ha två kylar - supersmidigt! Be dem vattna blommorna också om ni hyr ut på sommaren.

1 gillning

Var hittar man dom grupperna för uthyrare?

Facebook. Utöver Airbnb har jag varit med i grupper för husbytare. Där finns det många liknande erfarenheter även om t.ex. bordeller är en mer specifik Airbnb-företeelse. Det är bra med grupper när man själv hyr ut så att man kan dela erfarenheter och ställa frågor, lite som i det här forumet.

Jag följer själv debatten i olika media, har läst många artiklar under åren, är och har varit med i diverse grupper. Baserat på dessa drar jag mina slutsatser, precis som du. Att lyfta upp och dra en slutsats utifrån vad en vän har råkat ut för är ju verkligen att göra det till något subjektivt. Har själv inget behov av att skriva om allt jag läst eller som hänt mig och andra jag känner.

Men låt oss helt enkelt bara konstatera att vi drar olika slutsatser kring vissa saker och samma kring andra. Det finns både för- och nackdelar med Airbnb. Fredens liljor!

Jag drar inga slutsatser av vad någon annan har råkat utför. Just det här med bordell är också kopplat till lägenheter, främst i stora hus där det rör sig mycket folk.