Jag bor i hus sedan 2013 och hade redan från början ambitionen att kunna hyra ut boendet via Airbnb. I början var det här motiverat av begränsad ekonomi och behov av att köpa allt möjligt. När den ekonomiskt begränsade fasen nu är över ser jag det mer som en bonus och ett sätt att finansiera egna semesterkostnader. Under den tidiga fasen accepterade jag även “obekväm” uthyrning medan jag numera fokuserar på att hyra ut hela boendet när vi själva är bortresta.
Sedan tidigare hade jag haft Hospitality club och Couchsurfing som livsstil. På somrarna reste jag i olika länder och bodde gratis överallt. Övriga året tog jag själv emot gäster och “betalade” den vägen för mitt eget gratisboende. Det är en väsentlig fördel när man letar boende att det syns att man har många färska omdömen från gäster. Den här livsstilen var bra som singel men inte längre så aktuell med familj med i bilden.
Under covid-perioden var det tydligt att konkurrensen skruvades upp på ett tydligt sätt. Det finns lägenheter i innerstaden som hyrs ut permanent som “turistlägenheter” och de dumpade priset per dygn. Att då försöka hyra ut hus i förortsläge skulle förutsätta ett ännu lägre pris och det kändes inte så intressant. Jag valde därför att istället satsa på renovering där hantverkarna varit på plats när vi varit bortresta. Det leder också till en stärkt konkurrenskraft. Att ha bilder på nyrenoverat kök och badrum gör skillnad.
Jag bor i ett radhus av villa-storlek i förortsläge. Jag har ett bra läge i förhållande till Arlanda och har därför nästan uteslutande haft gäster från andra länder. När jag under den tidiga fasen hyrde ut ett rum i huset tog jag ut runt 300 kr per dygn. När jag hyrt ut hela huset har jag tagit ut 600-800 kr dygn. Det är krasst sett extremt billigt men det är det pris som marknaden ger. I Bromma och andra “rikemansförorter” förekommer högre priser men då är det sannolikt kopplat till uthyrning till svenskar som specifikt efterfrågar att hyra hus i Bromma. När det gäller den övriga marknaden ligger priserna oftast i häradet 600-1000 kr per dygn. De objekt som jag tittat på i den här kategorin har inte varit märkvärdigt fina utan relativt normala.
Det är tydligt att det finns olika strategier för uthyrning av hela bostäder. Jag tycker mig förstå att följande varianter förekommer:
- Uthyrning när man själv är bortrest. Boendet “hålls stängt” alla veckor utom de markerade.
- Flexibel uthyrning. Boendet är öppet hela tiden. Detta bygger då ofta på att man har en sommarstuga dit man kan åka eller att man är särbo.
På motsvarande sätt kan man se ett mönster gällande prissättningen med två varianter:
- Maximering av antalet gäster. Lågt pris som är anpassat till marknaden.
- Begränsad uthyrning. Ett högre pris som innebär att man inte får uthyrning lika ofta. Det innebär att uthyrning blir av när någon letar mer specifikt efter en boende med vissa egenskaper i en viss del av stan. Det kan också dyka upp fotbolls-VM, stora konserter och annat som gör att efterfrågan blir stor en viss helg.
Min strategi har så långt alltid varit att hyra ut när jag själv är bortrest och då maximera antalet gäster.
Det är tydligt att augusti är den månad när efterfrågan på hela boenden är störst. Vi har haft en städerska som kommit och “riggat” boendet mellan de boende. Hon har dels städat hela huset, dels bytt ut lakan och handdukar. Det har generellt fungerat bra.