Att leta ny lägenhet när jag trivs med min nuvarande och får komplimanger för den?

Jag bor ensam som 22årig kille i en 2a med kök 74m2 i ett mindre samhälle i Norrland. Jag betalar cirka 5200 i hyra med en parkeringsplats. Värme och varmvatten ingår, det är egen ingång och ett förråd i källaren. Det är inom cyklingsavstånd till jobbet och affären, dock så är lägenheterna upp på en kulle på utkanten av samhället så det blir att mest styra cykeln hem och det är bra väl flåsigt och svettigt varje gång även efter min kondition har blivit bättre av ett år av att hålla på. Tyvärr har det lett till att jag tagit bilen ibland för en 10 minuters resa fram och tillbak. Annars så trivs jag bra i lägenheten, den är fräsch, stor, kanske lite väl stor för en person. Min familj och alla som besöker den är imponerade av hur jag bor. Man får mycket för pengarna i mindre samhällen.

Jag har dock skrivit upp mig på två väntelistor för hyresvärdar. Jag funderar på att skaffa en mindre lägenhet mer centralt i byn, det finns lägenheter för 2-4000kr. Såg på en hemsida en lägenhet 41m2 varmhyra för 3400kr och den storleken skulle nog räcka. Den lär bli tagen innan jag får en chans men jag är lite på utkik för liknande.

Om jag kan spara in 1500kr på hyran varje månad kan det bli mycket pengar på sikt om jag investerar dem, samtidigt skulle det bli lättare att cykla till och från affären. Men jag funderar på om jag tänker lite girigt och om jag kommer ångra det. Jag bor jävligt lyxigt för en ung ensamstående. Du får pröjsa betydligt mer i Stockholm om du ens överhuvudtaget får chansen att bo i ett sånt här ställe. Men har märkt jag är ganska ensam som ensamstående här, de allra flesta är barnfamiljer och pensionärpar, vilket är förståeligt.

Vad skulle ni göra? Är lite kluven, är både rädd för att fortsätta betala tusenlappar mer i månaden än jag behöver och rädd för att jag skulle flytta för att sedan längta tillbaks hit.

1 gillning

Jag skulle helt klart behålla den du redan har. Kanske vill du bli sambo framöver. Då har ni ett finfint boende som räcker för två.

Grattis till ett prisvärt fint boende med gratis koll på flåset! Det är OK att vara lite bekväm och ta bilen ibland tycker jag.

15 gillningar

Tack! Och jag även om jag är rätt bekväm singel just nu så skulle jag vilja skaffa en sambo någon gång. Det kan dock vara svårt att få en sambo att flytta in med mig här, då de allra flesta tjejer antingen är under 18 eller över 40. De flyttar allmänt till närmaste staden så fort de kan och kommer bara tillbaks då det är dags att köpa hus. Det blir antagligen i staden en timme bort med bil jag hittar min eventuella framtida partner, annars har jag jävligt tur.

Rättade till under 18, det finns inget gymnasium i samhället så de flyttar i samband med det, blandade ihop det med högstadiet.

Flytta är ju totalvidrigt. Trivs man är det bara att stanna, varför krångla till livet? Jag hade då inte flyttat ifrån 74 kvm för 5200kr.

6 gillningar

Det är sant, jag får en bra deal. Men kan kännas lite överflödigt som ensamstående när det finns billigare alternativ i lagom storlek. Och hyran är ändå cirka 1/4 av det jag får ut i lön. Men det ligger nog något i det du och Leena säger.

Gratismotion :biking_man: Tänk på att många 08:or betalar flera hundra kronor för att trampa på en motionscykel på något gym varje månad.

3 gillningar

Ibland kan det ju vara bra att flytta för att utöka sin komfortzon.

Jag hade kanske övervägt en flytt till mer centralt om det blir lite billigare. Frågan är hur det blir med bil osv. Försök att ta in alla aspekter och verkligen analysera om det blir billigare att bo inne i stan eller inte. Parkeringsböter varannan vecka som jag hade i Sundbyberg var ju nått man inte tänkte på innan.

Insparade taxiresor och enklare att gå hem med ett kvart i tre kanske är enklare inne i stan? :smirk::smirk::smirk:

Å andra sidan, närmare naturen där du är nu?
Vad är värt för dig. Stirra dig inte blind på hyran, fånga in helheten och den är unik för dig.

Bo kvar, är mitt råd!

Dels tror jag att de där 30 kvadratmetrarna skulle svida mer än du tror efter att ha blivit bekväm på 74! Jag bytte själv ner mig från 52 → 31 och det var inte värt det, såhär i efterhand. Även om jag sparade betydligt mer än 1,5K i månaden på det bytet under ett par år!

Det är som föregående talare redan nämnt bara en bonus :wink: Du skulle ju kunna fundera på elscooter/elcykel.

2 gillningar

Jag lutar nog åt att bo kvar. Dock så kan jag lika gärna stanna kvar på listorna och se om det skulle komma någon märkbart billigare lägenhet som inte blir en nedgradering, är kanske osannolikt men.

Tack för alla svar hittils! :slight_smile:

1 gillning

Högst sannolikt kommer din inkomst öka framgent, lägg fokus där istället för att såra 1500 kr och minska livskvaliteten skulle jag nog säga spontant. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Jag hade bott kvar, jobbigt och dyrt att flytta. En tvåa är vad man minst vill ha i livet senare, även om en etta kan funka när man är ung. (Tänk på att om du flyttar till en etta nu så kanske du vill flytta till en större senare när livet händer, och en extra flytt kostar också pengar även om du sparar lite pengar per månad. Jag har aldrig flyttat förr mindre än 20k. Ofta kostar det runt 40k nu för tiden.)

Med att du kör en del bil istället för att cykla, har du funderat på en elcykel? Är billigare än att köra bil.

Allt hänger på dina ambitioner och framtidsplaner.
Vänta på en hypotetisk partner eller flytta in till byn?
Kvadratmeter eller närhet?
Utgifter eller sparande?
Vilsen eller risk?

1 gillning

Själva flytten till min lägenhet var i stort sätt gratis, jag har turen att ha farföräldrar som nyligen har gått i pension men är i god hälsa samt har tillgång till släp och bilar som kan dra dem :wink: Dock skulle jag ju få lite dåligt samvete av att be dem hjälpa mig igen bara ett år efter.

Men det är sant det du säger att en tvåa är nog vad jag kommer vilja ha minst till slut. Och man vet aldrig hur svårt det blir att få tag på lägenheter i framtiden. Många flyttar till Norrland för jobb relaterade till industrin, och samhället jag bor i har påverkats kraftigt också med många arbetare som flyttar in. Kanske får vänta länge om jag vill ha en lika bra lägenhet igen om 10 år.

Flytt brukar väl kosta priset för att låna släp en dag, ett gäng kartonger, bensinpengar till 2 bilar och pizza till alla som hjälper till. Sen får man själv ställa upp när det är deras tur!

1 gillning

Sjukt billig hyra, från ett stockholmsperpektiv. Men det vet du redan :blush: Jag hade stannat kvar! Jag har för övrigt nästan lika hög avgift till min brf för liknande storlek…

Gör som jag - skaffa en platskrävande hobby.

Skämt åsido, när höstregn och vinterkyla lagt sig brukar man uppskatta inomhusyta. Jag brukar skoja och säga att man ska titta på både boende och potentiella partners under vintern så man inte luras av vackra ljusinsläpp eller solbränna. :rofl:

4 gillningar

Vet du vad, det har jag inte tänkt på. Min lägenhet har varit förvånansvärt sval under sommaren även när det har varit varmt ute. Och jag är ganska känslig för värme. Det kan ju definetivt bli störte problem i en mindre lägenhet.

1 gillning

Om du har för stor yta i förhållande till ditt nuvarande behov så vore lösningen i min värld att hyra ut ett rum via Airbnb. Du kan förstås tänka att här i Bräcke, Vilhelmina eller Sollefteå finns ingen efterfrågan. Jag är helt övertygad om att du har fel. Landsbygden i Sverige är väldigt underutvecklad när det gäller Airbnb.

Efterfrågan är helt garanterad inte enorm men heller inte obefintlig. Om du skulle hyra ut rum två eller tre nätter i månaden skulle det inklusive städavgift sannolikt täcka din ”merhyra”. Övrig tid skulle du kunna använda rummet som vanligt.

Om jag själv hade haft dina förutsättningar tidigare i livet hade jag gjort så. Det är ett väldigt enkelt sätt att få in extra pengar. Vill du garanterat slippa ”konstigheter” så vore lösningen att enbart hyra ut till en person i taget. Det går att ställa in sådant via Airbnb. Man kan styra allting väldigt detaljerat där. Ska man åka bort några dagar så kan man sätta särskilda villkor där osv. Vill man slippa ha gäster på helgerna så är det också lätt ordnat.

Hur ser ditt sociala liv ut?
Missar du massa träffar med vänner inne i stan?
Får du till spontana after works och liknande med tjejer/killar i din ålder?
Känns det jobbigt att ta en pubkväll i stan då du har “långt” dit?
Var har du kompisgänget?

Bo ensam i ett samhälle där du inte naturligt kan träffa en partner?
Etc. etc.

Fundera lite på sådant och bestäm vad som är viktigare för dig. Bo i en fin lägenhet eller ha ett rikare socialt liv?

Skaffa en el cykel/ gör om din nuvarande cykel till el?