Airbnb och att beivra fusk - vettigt eller inte?

Jag hyr just nu en lägenhet via Airbnb, i Sverige. Lägenheten är utannonserad som ägarlägenhet. Jag noterade särskilt detta och tyckte det var intressant.

När jag nu kommit hit kan jag konstatera följande:

1. Lägenheten är ingen ägarlägenhet utan ligger i en BRF som inte tillåter uthyrning via Airbnb.
  2. I föreningens nyhetsbrev står att det återkommande varit problem med felaktig avfallshantering i bland annat den uppgång där lägenheten ligger. Detta leder till kostnader för bostadsrättsföreningen. I uthyrarens instruktionen till hyresgäster står det att sopsortering ”inte är nödvändigt”.

Jag överväger nu att göra följande:

1. Skriva i recensionen på Airbnb att det hela är fusk och beskriva alla detaljer kring regler och annat.
  2. Anmäla uthyraren till BRF:en. Det lär leda till konsekvenser.

Vad tänker ni andra kring detta? Att vissa föreningar tillåter Airbnb-uthyrning i viss omfattning är en realitet. Om man vill syssla med uthyrning så borde man rimligen köpa en lägenhet i en sådan förening.

3 gillningar

Var snäll och uppriktig direkt mot personen. Berätta för ägaren separat och annonsen tas kanske bort frivilligt. Du vet inte vilka bekymmer uthyraren har och i värsta fall ställer du till livet ordentligt för personen.

3 gillningar

Oklart vem eller vilka som ligger bakom uthyrningen och kommer få sina ekonomiska intressen störda. Jag hade gått en anonym väg och rapporterat till BRF och/eller AirBnb.

1 gillning

Det är inte oklart vem som ligger bakom. Det är lägenhetsinnehavaren själv som hyr ut, inte någon oklar mellanhand.

Det förstår jag. Men när jag använder uthyrningstjänster vet jag verkligen inte allt om personen som hyr ut. Det är upp till dig att sköta detta personligt eller ej.

Vad är poängen med att ”vara snäll” mot någon som medvetet fuskar? Airbnb har karaktären av ett virus. För varje annons som man lyckas få bort så ploppar det upp 2-3 nya.

Jag har tidigare hyrt ut via Airbnb själv. Jag har ett hus och har därför inga begränsningar för min egen uthyrning. Jag noterade att det i närheten fanns 15-20 lägenheter och studentrum som hyrdes ut via Airbnb. Jag satte då i system att anmäla samtliga dessa till respektive fastighetsbolag eller BRF. Jag såg det då främst som ett sätt att bli av med konkurrenter.

Vissa hade lagt upp sina annonser medvetet för att undvika upptäckt. De hade skrivit in falska gatunummer som ledde till något skogsparti och enbart tagit bilder på interiörer.

Det är alldeles för stora pengar inblandade i uthyrning av lägenheter för att fuskande ska kunna åtgärdas genom att ”vara snäll” eller någon sorts frivillighet.

Om jag anmäler personen till BRF:en så kommer det att leda till att personen får en varning och kan tvingas att flytta om uthyrningen inte upphör. Det är så det har sett ut i de andra fall som har rapporterats om i media. Vad skulle problemet vara med att det fungerar så?

2 gillningar

Vad skulle frågan konkret handla om? Vilka omständigheter är det som skulle göra det ok att fuska?

Frågan handlar konkret om att lägenhetsuthyrningar ibland används för penningtvätt och bedrägerier. Jag föreslog att rapportera så uppenbarligen inte ok.

Förstår inte riktigt. Jag har ingen anledning att tro att uthyrningen skulle vara kopplad till någon annan kriminalitet. Tvärtom skulle jag tro att sannolikheten är låg. Att rapportera anonymt för att slippa eventuella konstigheter kan förstås vara klokt.

1 gillning

Jag hade ett medmänskligt perspektiv men det är såklart bara ett av flera sätt att se på saken. Du har också många kloka poänger.

Hur hemlighetshåller man det? Grannarna måste ju nån gång märka vilket spring av okända personer. Kanske inte misstänka Airbnb men drogförsäljning, bordell eller liknande. :face_with_spiral_eyes:

Detta är ett massfenomen, inte något isolerat fall. En sannolik ”strategi” är att främst hyra ut i samband med lov när när många är bortresta.

Vi har inte stött på några grannar här, annat än folk vi träffat ute på gården.

Skulle vi ha sharialag i Sverige med någon skarprättare som kommer hem och knipsar av händerna på folk hade jag haft lättare att förstå det argumentet.

Sedan kan jag förstå att någon ensamstående med flera barn kan ha svårt att klara hyran (typ). I vårt fall här bor lägenhetsinnehavaren själv utan några barn. Hade några barn funnits här hade allt varit inrett på ett annat sätt. Det har blivit väldigt tydligt att det förhåller sig så.

Verkar inte särskilt vettigt att bråka om detta. Det är hyresvärden som betygsätter dig, inte styrelsen. Bostadsrätt och äganderätt är båda två former av ägarlägenheter. Ts tycks blandat ihop äganderätt med ägandelägenhet. Lika så kan båda påståendena vara sanna om sopsorteringen. Du behöver inte sopsortera men det ger då föreningen högre kostnader. Inte ovanligt att det är konflikter inom BRFer huruvida alla ska sopsortera eller ej.

Vad skönt att du har känt av läget och det verkar som du vet vad du vill göra.

Du kanske ska reflektera över VARFÖR du så gärna vill “sätta dit och anmäla”?
Vad är det i fusket som triggas hos dig?

Jag tänker ibland på vad Jesus sa: Du som är utan synd ska kasta den första stenen

1 gillning

Uthyraren bryter regler och gör uttryckligen så att föreningen får problem och ökade kostnader. Du, som svensk hyrare, vet att hen far med osanning för du förstår reglerna.

Jag hade vänligt men tydligt upplyst BRF om läget. Fuskas det där så fuskas det troligen vid deklarationen av den hyra du betalar också…

WWJD, eller ej, jag hade ”tjallat”.

3 gillningar

Jag hade också anmält (till BRF). Detta för att det är vad jag hade velat att andra gjorde om jag bodde i byggnaden, att ha en massa löst folk som skiter gemensamma utrymmen är tråkigt och förstör för andra boende.

6 gillningar

Jag hade nog också anmält direkt till brf. Främst då gästerna skött det dåligt.

Det finns risker med att konfrontera uthyraren som jag inte skulle tagit. Vissa kan reagera läskigt när de blir konfronterade kring saker de vet är fel, men som de valt att göra ändå.

Sen kanske uthyraren fått dispans av brf.

Om jag inte anmälde, så skulle jag gå och tänka på om något ännu värre än misskötta sopor sker, som brand eller våldsamheter. Då skulle förmodligen bli än värre för uthyraren och föreningen. :see_no_evil:

Mvh
Katastroftänksexpert!

4 gillningar

AirBnB är ett gissel. Om det inte kontrolleras leder det till en situation som i Prag eller Palma de Mallorca där det knappt bor någon i innerstaden längre, eftersom en majoritet av lägenheterna köps upp av bulvaner och hyrs ut till turister som har råd att betala helt andra hyror. I vissa fall kan jag sympatisera med argument i stil med att “lev och låt leva” och att sköta mina egna affärer, men att hyra ut via AirBnB fast man inte får är ett antisocialt beteende som skadar lokalsamhället. Anmäl absolut, så länge det inte finns någon laglig reglering av detta är det upp till bostadsrättsföreningar och andra lokala krafter att mota Olle i grind.

1 gillning