Hej. Jag har gått i tankar att hyra ut min bostadsrätt på AirBnB. Är det någon som har erfarenhet utav detta? Måste jag meddela bostadsrättsföreningen om jag ska göra det?
Ja, du måste generellt fråga styrelsen och få godkänt.
Så länge inte föreningen någon gång röstat igenom att det är fritt fram utan att fråga styrelsen. Något jag aldrig hört talas om.
Men detta med uthyrning står oftast med i stadgarna.
Däremot får du hyra ut till inneboende utan att behöva fråga, så länge du kan hävda du också bor där samtidigt.
Tänker att korttids vistelser, som att hyra ut varannan helg/under sommaren inte borde vara några problem. Har nämligen sett att folk i mitt område hyrt ut sina lägenheter 6mån-1år utan att antagligen fråga styrelsen. Många som renoverar utan att fråga också. Men jag dubbelkollar innan jag beslutar mig för att hyra ut. Tack för svar!
Bara för att andra gör något så behöver det inte betyda att det är rätt…
Rent generellt är begränsningarna gällande Airbnb i BRF:er stora. Många av de som är engagerade i BRF-styrelser hör till en äldre generation och förstår sig inte på digitala saker.
Man tänker sig att Airbnb är något hemskt, ungefär som att ens Facit skrivmaskin skulle drabbas av ett datorvirus. HSB driver aktiv lobbyist mot Airbnb så de som inte själva är insatta väljer normalt att följa HSB:s råd.
I föreningar med en högre andel yngre bland de boende kan det vara enklare. Ofta handlar det då om (mer) nybyggda hus med mer av ”upplevelsekaraktär”.
Det har väl inte så mycket med digitala saker att göra som att det är en bostadsrättsförening. Har suttit med i en styrelse för en större förening och det är ett otyg med Airbnb-gäster. Taggar och portkoder kommer på vift, boende klagar på spring i trappor sent på kvällen och konsekvenserna av den märkliga uppfattningen ibland vissa att man inte behöver sopsortera och spola ner konstiga saker i avloppet bara för att man är på semester.
Varje medlem i en förening betalar en avgift som ska gå till förvaltningen av det gemensamma. Det är fel att en eller flera tjänar en extra hacka på sitt boende samtidigt som andra får betala mer för skötseln.
Jo. Du har rätt i detta.
Hej OP, jag sitter i Bostadsrättssttyrelse och kan bara hålla med övriga i tråden.
Dina möjligheter att hyra ut via Airbnb är rätt så liten, när det gäller andrahandsuthyrning för bostadsrätter så brukar det alltid vara så att styrelsen måste godkänna sådant då de faktiskt har ansvar för hela fastigheten. Det finns vissa skäl där man har rätt till andrahandsuthyrning men det gäller då ex provbo med sambo eller arbete på annan ort.
Att hyra ut kortsiktigt är ingen rättighet.
Airbnb har generellt ett väldigt dåligt rykte.
En bostadsrätt är trots allt en komisk förening där du söker medlemskap och du kan bli av med medlemskapet om du missköter dig, och då har du inte rätt att bo kvar. Bostadsrätt är boende med skyldigheter också, inte bara rättigheter.
Det finns ex. Ordningsregler som man ska följa.
Risken med Airbnb är rätt given.
Stora mängder nya personer som rör sig i området, portkoder som kommer på vift och en minst sagt stor risk för fester och annat. Inte ovanligt att Airbnb lägenheter används som front för såväl drogförsäljning som prostitution. Saker som man inte vill ha i sitt område.
Så tyvärr OP, vill du ägna dig åt sådant så är det nog lättare om du äger din fastighet. Eller för den delen om du hittar en förening som är positiva till konceptet, kanske delägande i ett lägenhetshotell.
Visst, du kan hyrs ut svart men som sagt risken är då att du blir utesluten från föreningen och får lov att sälja.
Kolla vad som gäller i stadgarna och hör med styrelsen vad dom tycker.
Vi har BR som vi hyr ut via Airbnb. Stadgarna är skrivna så att det är tillåtet med uthyrning vilket merparten i föreningen gör.
Föreningen har hittils inte haft några som helst problem med kortids-hyrare. Vi hyr även ut på lite längre tid, det är en annan typ av hyresgäster som är mer okapabla och som det är generellt mer problem med.
Det har även varit lite problem med medlemmar i föreningen, och dom blir man inte av med så lätt. Bara för att man är medlem betyder det inte att man sköter sig och sorterar sina sopor, inte spolar ned kattsand i avloppet etc. Många medlemmar ser inte huset som deras eget att sköta utan det finns en styrelse som är fiende och ska fixa saker åt medlemmarna.
Det är inte så svartvitt som en del skriver ovan och kanske lite Jante inblandat i känslorna.
Skylla på Jante är väl ändå lite konstigt. För föreningen och grannarnas del innebär AirBnB enbart nackdelar och de är mycket konkreta och uppenbara. De flesta gäster sköter sig, men vissa gör det inte och då får grannarna ta smällen för något som uthyraren drar in pengar på. För de som inte vill hyra ut själva finns inga som helst incitament att tillåta AirBnB.
Det finns goda skäl till att vara restriktiv med andrahandsuthyrning i allmänhet. Bostadsrätter är billiga, man bor till självkostnadspris. Öppnar man för andrahandsuthyrning i rent vinstsyfte är det upplagt för räntesökande beteenden som har negativa effekter på lokalsamhället. I vissa populära turistorter som t.ex. Prag och Palma de Mallorca har AirBnB på bara något årtionde nästan helt dödat stadskärnorna; kapitalstarka turisthyresvärdar har drivit bort lokalbefolkningen.
Om det är så pass stor förening så att du kan göra det utan att styrelsen märker så bara kör utan att fråga.
Bostadsrättsstyrelser är ett jäkla elände som vi har i Sverige, det är tyvärr väldigt svårt att kunna köpa en lägenhet som man äger så man får stå ut med förening och styrelse, men försöka gå bakom deras rygg så mycket som möjligt.
Precis, det är inte svartvitt.
Japp, det finns en del problem på samhällsnivå pga att bostäder blir semesterboenden.
Jag har inte hittat några billiga bostadsrätter som går att hyra ut, berätta gärna mer om det
Ack vilket öde att behöva ta hänsyn till sina grannar. Leva i ett samhälle, vilket gissel… Ägarlägenheter finns ju iofs också men de är sällsynta och man blir inte av med grannarna ändå.
Vet inte om du är ironisk, men det är ett ganska dåligt råd, man kan bli av med sin bostadsrätt på det sättet.
Det finns ägarlägenheter, man kan köpa en sådan så är problemet löst, om man vill hyra ut den alltså.
Den generella regeln är att man ska köpa en bostadsrätt för att bo där, inte för att hyra ut. Varför ska du hyra ut annat än att gynna dig själv?
Sen kan man få hyra ut den om man själv inte har möjlighet att bo där under en kortare tid (normalt 1 år).
Airbnb är det sista en bostadsrättsförening vill ha som sin granne, just saying. Man vill inte ha spring av allmänt löst folk.
Jag tror du får rådet att sälja din plats i föreningen ifall du vill hyra ut med airbnb.
Nu blandar du korten lite. Där de händer beror på att äganderätten ser annorlunda ut där. Du får köpa hur många lägenheter du vill, som en investering att hyra ut. Klart priserna går upp och utbudet ner för vanligt folk i populära stadskärnan.
I Sverige är kravet generellt att du bara får ha en och den måste du vara skriven och bo i för att få bli medlem. Annars nekas du medlemskap. Vilket jag står bakom av samma skäl, slippa spekulation.
Och i dagens internationella samhälle ser folks liv olika ut under livet. Behöver eller vill man bosätta sig på annan ort och där betala boende, måste man ju självklart kunna hyra ut sin enda lägenhet där man vanligtvis bor. Oavsett om det är kortare eller längre tid. Folk kan ha kortare projektanställning, bo utomlands på vintern, på landet på sommaren, studera någon annanstans några veckor eller termin.
En bostadsrättförening är ett slags kollektiv, man förvaltar ett hus tillsammans. Då behövs även lite förståelse och ödmjukhet inför att grannarnas livssituation, livsval och livsstil oftast är annorlunda än sin egen. Man får hjälpas åt. Nästa gång kan det vara din tur att behöva betala för boende på annan ort.
I min förening med 26 medlemmar flyttar det in och ut människor med jämna mellanrum. Alltså köps och säljs. Och inte alla boende är så skötsamma som jag skulle önska.
Bra nyanserat, känns som många tycker utan att faktist ha egen erfarenhet.
Erfarenhet av bostadsrätter, Airbnb eller något annat?
Att utgå ifrån sin egen situation är oftast inget bra för att dra generella slutsatser.
Visst kan en Airbnb-gäst vara hemsk, de dåliga gästerna är dock betydligt färre än de goda. Och att ha en ansvarsfull plattform är bättre än tex Blocket.
Eller ska vi förbjuda bilen för att vissa kör som dårar, rattfylla, orsakar olyckor etc?
Hur du ut utan att få godkännande och blir upptäckt så har föreningen rätt att tvångssälja din lägenhet genom kronofogden. Du har då förverkat din rätt att bo kvar, förutsatt att stadgarna kräver ett godkännande vilket 99% gör.