I sep flyttade vi till en ny bostadsrätt. Till sommaren kommer vi bo på annan ort jun-okt, dvs 5 månader och hade gärna hyrt ut under den perioden. Först och främst behöver vi ju då föreningens godkännande men redan där är jag orolig för problem. I prospektet från vårt köp av lägenheten står det att den lilla föreningen (20 lgh) har en ”restriktiv syn på uthyrning i andra hand”. I dagarna tänkte vi formulera en förfrågan och tänkte kolla om ngt har tips på:
Bra argument och/eller särskilt lämpliga formuleringar?
Tips på bra kanaler att söka hyresgäst? Har tidigare hyrt ut till företag med gott resultat.
Jag tänker att det lätt blir lite moment 22. Föreningen vill ha namn på en hyresgäst för att ev ge godkännande medan en hyresgäst först vill veta att föreningen godkänt uthyrning.
Vad är anledningen till att ni ska bo på annan ort? Det finns några giltiga skäl som föreningen inte ens kan neka till. Även en restriktiv förening brukar var tillmötesgående när det gäller till exempel tillfälligt arbete på annan ort (som verkligen är tillfälligt och klart tidsbegränsat).
Kontrollera också vad som står i stadgarna.
Ring sedan och prata direkt med ordföranden. Ni kan reda ut det mesta med “tillståndet” rent informellt innan ni börjar leta hyresgäst. Du kan också mejla styrelsen och säga vad det är du planerar så att du får svar på hur de resomerar. Men ring först och känn av stämningen för du vill undvika att de sitter tillsammans och gaddar ihop sig om alla är avigt inställda.
När ni väl är överrens (informellt) om ATT ni får hyra ut så kommer styrelsen förmodligen inte ha så stora krav på hyresgästen. Förutom om det är någon sunkig rasistisk styrelse…
Den största anledningen till att styrelsen vill lägga sig i hyresgäst och kontrakt är att de vill vara noga med att det är solklart att det är DU som är hyresvärd, att DU tar personligt ansvar för till exempel störningar, vattenläckor, trasiga vitvaror och allt annat som du som hyresvärd har ansvar över. Dessutom vill de veta att hyreskontraktet är tidsbegränsat och binda tillståndet till exakt den tiden så att du måste ansöka igen om eventuell förlängning (förlängning är för övrigt svårare att få igenom än den initiala uthyrningen). Vissa kontrollerar också att hyran i kontraktet är korrekt. Just hyresgäst brukar man bara vilja kunna neka om det är någon välkänd bråkstake. Men exakt hur din styrelse beter sig kan man inte veta förrän du har pratat med dem.
Var tydlig med att det är en tillfällig uthyrning och varför ni ska vara borta.
Du har lagen på din sida. Jobb på annan ort är ett “giltigt skäl” att hyra ut sin bostadsrätt. Föreningen kan vad jag vet inte neka den typen av uthyrning.
Hade ett liknande problem för många år sedan nu. Fuskade då ihop ett brev om tillfälligt arbete utomlands som fick utgöra underlag. Det fungerade utan problem. Det känns inte helt reko att rekommendera just den lösningen men där och då löste det min situation. Som det var då hade jag en pågående uthyrning och ”bytte anledning” så på det viset var det situationen annorlunda.
Du har rätt att ha inneboende utan deras tillåtelse. Jag brukar ha inneboende vissa tider genom Airbnb då vi föredrag max en vecka vistelse särkilt de som kommer för att jobba.
Airbnb räknas bara som inneboende om du bor i lägenheten och kan komma och gå som du vill medan de är där. Om du ger bort nyckeln och låter personer förfoga själva över lägenheten så är det inte inneboende. Om föreningen vill så kan de säga upp ditt medlemskap och tvångsförsälja bostadsrätten. Faktum är att en seriös styrelse bör ta till hårdhandskarna för så allvarliga brott mot stadgarna. Om man börjar “vara snäll” mot en medlem så försvinner möjligheten att sätta ner foten mot andra i framtiden (alla medlemmar ska behandlas lika).
Tips är att träffa ordföranden personligen. Det blir svårare att säga nej face to face än att svara nej på vändande epost. Dessutom får du till en bra dialog där ni säkert kan komma överens. Det är dock styrelsen som fattar beslut, men har du ordföranden med dig är hälften vunnet.
Ett annat tips är att vara engagerad i bostadsområdet/styrelsen. Ex städdagar eller som suppleant. Många styrelser gillar inte hyra ut i andra hand då dessa personer inte är så engagerade. Engagerade medlemmar får pluspoäng när det ska tas beslut.
Tillhör föreningen HSB eller något, kan du alltid läsa HSB’s rekommendationer och formulera utifrån det. Varje styrelse har rätt att bestämma själva vilka regler som ska gälla, men de flesta följer HSB då de inte orkar skriva/skapa sina egna regler. HSB tillåter ett år i andra hand om jag inte missminner mig.
Det är skillnad på inneboende och hyra ut i andra hand. Det baserar sig på vart du själv är skriven. Inneboende behöver inte godkännas av någon styrelse.
Det ska mycket till att en styrelse säger upp ditt medlemskap och tvångssäljer ditt boende. Förmodligen får du tillsägelse ett par gånger innan något drastiskt sker om det skulle vara något extremt som sker med din hyresgäst (knark, störa grannar, kriminalitet osv)
Det är vanliga människor, som vill göra alla glada, som sitter i styrelsen. De flesta är resonabla och tillmötesgående om det finns rimliga argument.
Att hyra ut permanent i andra hand är svårt, och skall så vara. En tillfällig uthyrning i andra hand är betydligt lättare att genomföra.
Jag tror att det är oerhört viktigt att du är fullkomligt ärlig mot föreningen. Har du legala skäl blir det inga problem, annars får du väl stå ut med att förlora fem månadsavgifter I ett sådant litet område känner I princip alla varandra. Det är inte speciellt roligt, om grannarna slutar hälsa på dig…