Behåll lägenhet för framtida försäljning, eller sälja nu och investera?

Hejsan!

Detta är en tvådelad fråga:

Jag har ärvt en lägenhet, en bostadsrätt.
Som jag tidigare har hyrt ut i andrahand men inte får hyra ut längre. Vilket gör att jag funderar på att sälja.

I nuläget bor jag och min sambo i hennes lägenhet.

Hur borde jag investera vinsten?

Men:
Jag har drömmar om att köpa ett hus, stuga eller torp på landet eller i alla fall utanför stan så jag kan odla och ägna mig åt mitt intresse inom permakultur. Och hoppas kunna göra det om 1-3 år.

Blir det då dumt att sälja och betala vinstskatt? Borde jag istället försöka behålla lägenheten så hela beloppet kan gå in i det kommande husköpet?

Alltså behålla lägenheten och sälja senare när jag vet vad jag kan/vill köpa eller sälja nu och investera?
Tar tacksamt emot tips och guidning i frågan! Tack!

Hur länge hyrde du ut i andra hand?
Hur kommer det dig att du inte får hyra ut längre?
Är det en HSB förening ?

Jag har hyrt ut med orsak att provbo med sambo vilket då är förbrukat. Andra orsaker som att jobba eller studera på annan ort är inte möjliga i nuläget, och troligen ingenting jag kommer göra i framtiden heller.

Det är en HSB lägenhet.

Det är ju mer förmånligt att belåna lägenheten och använda det för att investera eller köpa ditt torp. Då slipper du vinstskatten.

En brf har rätt att ta ut upp till 0,1 basbelopp per år i extra avgift om en av medlemmarna hyr ut lägenheten i andra hand. Du skulle kunna prata med styrelsen och erbjuda detta för att se om dom skulle kunna tänka sig att fortsätta låta dig hyra ut.

Ett annat alternativ är att du och din sambo flyttar in i din lägenhet i 6 månader för att sedan “provbo” hos henne i 2 år till. Sedan kan du sälja och köpa ditt torp.

Edit:
Du kan ju alltid flytta tillbaka själv i någon månad och sedan flytta in till henne igen och hävda att detta är en ny sambo som du ska provbo med. finns mig veterligen ingen gräns för hur många sambos man får provbo med.

Tack för svar!

Jag har faktiskt redan gjort liknande, hyrt ut och sedan flyttat tillbaka för att provbo med ny sambo. Senaste gången ville föreningen inte bevilja detta då de syftade till att jag redan har provbott. Efter en kort diskussion beviljades 6 månader enligt praxis för nya sambon.

Om jag skulle sälja lägenheten, hur borde pengarna investeras med tanke på att jag kan behöva delar eller hela kapitalet inom 1-3 år?

Sparkonto med hög ränta, ex avanza dom har ~1%

Har du testat att erbjuda att betala extra för att få hyra ut? Su har ju ändå tänkt sälja inom något år. Dom kanske kan vara ok med att låta dig göra det mot lite extra pengar.

Bra ide, värt att föreslå!

Vill du endast köpa tid så kan du hyra ut utan att rådgöra med styrelsen. Det gjorde jag och det slutade så småningom att styrelsen “tvingade” mig att sälja men det tog tid.

Det låter som att dom inte vill att du hyr ut i andra hand, men det finns vad jag förstår inga formella hinder egentligen för att hyra ut år efter år. Det här med att provbo som sambo är bara sånt som gör att dom inte kan neka dig. Men lagen räknar upp några anledningar och ger utrymme för tolkningar. Du kan ju alltid testa med någon ny anledning, tex att du har det svajjigt i din relation och inte vet om ni kommer att fortsätta vara ihop.

Tack för förslagen!
Vågar inte hyra ut utan tillåtelse, rädd för eventuella konsekvenser.

Jag tror också att de egentligen inte kan neka mig att hyra ut. Men jag vet inte om jag har energi att driva frågan till domstol, hyresnämnden tror jag det heter.

Men att försöka med en öppen dialog är en bra ide!

Priserna på bostäder har ökat när räntorna sjunkit och gjort det billigare att köpa/äga

Om räntorna stiger p g a inflation då blir det dyrare att köpa/äga bostad vilket kan ge fallande priser.

Betyder det:

Dåligt läge att sälja lägenhet?

Bra läge att köpa hus?

(Antagligen både och, frågan är väl vilken som ska gå till fördel för den andra?)

Bra eller dåligt får du avgöra.

Det är lika för alla, brukade min styvfar säga.

Alternativkostnad?
Ser du att du kan ha pengarna bättre investerade och du inte behöver lägenheten?

Bostadspriserna har nog ökat delvis p g a fallande räntor och då är rimligt att tro att priserna sjunker om räntorna stiger.

1 gillning

Det står klart och tydligt i paragraf 10 i bostadsrättslagen att uthyrning lnte får ske utan styrelsens medgivande. Man kan alltså inte “hyra ur år efter år”.

1 gillning

Jag var otydlig, det jag menade var att det inte finns några formella hinder från att hyra ut år efter år om man får det godkänt. Dvs att det handlar mer om man får tillåtelse eller inte vilket i sin tur beror mer på om styrelsen/hyresvärden vill tillåta det eller inte än det juridiska i sig. Det är inte så att man har sitt halvår att provbo som sambo och sen har man uttömt alla möjligheter, utan man kan försöka hitta andra motiveringar.