Hej,
Jag och min fru gjorde det våghalsiga och köpte en villa till ett riktigt bra pris för några månader sedan.
Därefter la vi självklart vårt radhus, som ägs som bostadsrätt, ut för försäljning.
Vi får inga spekulanter och börjar nu fundera på plan B,C osv.
Vi har talat med banken och vi får behålla båda boendena för att hyra ut.
Problemet är att vi måste plocka fram 700 000 sek för det.
Vi har amorterat kraftigt i radhuset för att ha det som handpenning vid husköp men ni står vi med problemet att ingen köper och våra amorterade pengar är låsta i en fastighet vi inte får låna upp.
Om vi inte lägger in en enda krona som handpenning på huset så blir de belånade till 88% av båda bostäderna så om vi får låna upp nuvarande radhuset till 85% behöver vi bara lägga in två hundra tusen. Tyvärr får man inte höja bolån för den saken.
Jag funderar på om man ska separera bolånen på två olika banker för att kunna få lite flexibilitet eller bara byta bank rakt av. Vi har SBAB.
Någon som har några förslag på hur man kan lösa detta :D? Vad händer om vi inte får sålt och inte kan köpa huset? Är att hyra ut ena boendet en bra lösning i praktiken?
Har bekanta som köpte nytt o fick inte det gamla sålt, så hyrde ut o nu, efter 1,5 år, så har de lyckats bli av med sitt första hus. Och på något vis fick de ju det att gå ihop bankmässigt, men är inte säker på hur de lyckades.
Jag tror att de hyrde ut via en förmedlare för att vara säkra på att det gick rätt till och att de på så vis fick lite stöd i den processen.
Vad är syftet med uthyrningen, vänta på bättre tider/högre priser? Ingen vet när det kommer. Vidrigt att agera hyresvärd också, så fundera över om det passar med ditt lynne/blodtryck.
Att hyra ut radhus är iallafall ingen givet dålig lösning. Det du behöver notera är främst att det du i praktiken hyr ut är kvadratmeter. Alla de ”mervärden” som finns i en dyrare bostad kan du inte räkna med att få något betalt för. Hur bra affär det blir beror alltså jättemycket på hur ekonomisk bostaden i sig är. Att du t.ex. har ett dåligt och dyrt värmesystem innebär inte att du kan föra kostnaden vidare utan innebär direkt lägre hyra.
Jag hyr själv ut mitt radhus för närvarande på långstisbasis, dock inte av skäl kopplade till försäljning.
Syftet är att inte begå kontraktsbrott gentemot säljaren av villan vi köpt. Vi får inte radhuset sålt, vi har inte ens fått ett skambud. Kan addera att det ligger i ett bra område i Stockholm. Man förväntade sig inte riktigt detta problem :)!
Jag har hört både ris och ros för att vara hyresvärd, det är inget jag egentligen är intresserad av men den enda andra lösningen är att bryta kontraktet på villan. Då har vi verkligen realiserat en förlust!
Jag fattar, vi har relativt låga rörliga kostnader i el och uppvärmning då det går till största del under månadsavgiften som tyvärr i sig är relativt hög. Något bra sätt att ta reda på vad man kan förväntas ta i månadshyra per kvm? Trist att de nyrenoverade rummen och köket inte betalat av sig eller kommer göra det med en uthyrning :D!
Kan vi hyra ut kostnadsneutralt så studsar vi av glädje :)!
Jag kan inte säga vad den lokala nivån borde ligga på. Jag hyr själv ut i Stockholm och i ett läge där man inte behöver bil. Behövs bil blir marknaden sämre. Det finns verktyg online för att räkna ut rätt hyra.
Jag bor utomlands och har medvetet satt hyran relativt lågt. Poängen med det är att jag inte behöver oroa mig för att hyresgästerna ska flytta.
Jag hyr ut till flyktingar från Ukraina. Det finns personer i den gruppen som har helt ok ekonomi. En fördel där är att de som hyr inte nödvändigtvis hör till någon ”sämre samhällsklass”. Rent krasst är ju de som vill hyra är personer som inte har råd att köpa.
Jag har inte så mycket erfarenhet av köp- och säljpsykologi när det kommer till bostäder men blev mycket förvånad i veckan när min hustru lyckades sälja ett ärvt renoveringsobjekt i en Sthlms-förort med en liten justering av annonsutformning.
Efter 2 månader med svagt intresse och få seriösa spekulanter och där de 2 sista visningarna inte ens lockade någon att dyka upp så föreslog mäklaren att runda av utgångspriset UPPÅT till jämnt 100.000-tal (+5.000kr) och tydligt i annonsen understryka ”Fast pris - Först till kvarn”.
Detta drag resulterade i 3 nya spekulanter samma dag varav 1 var beredd att skriva kontrakt samma dag, vilket min hustru accepterade.
Uppenbarligen finns det köpare som inte vill delta eller känner sig bekväma med budgivning utan hellre köper till fast pris utan diskussion.
Jo absolut, vi har testat inom rimliga gränser. Det har inte haft någon effekt. Kan alltid sänka bort det men vi ska ju försöka “bli rika tillsammans” :)!
Lider med er då vi varit i samma sits. För oss fick vi helt enkelt fortsätta sänka till någon dök upp och gav ett bud vilket blev det vi valde att sälja till.
Kan alltid sänka bort det men vi ska ju försöka “bli rika tillsammans” :)!
Köparen blir inte rikare för han betalar mer för din bostad.
Det som oroar mig i ditt inlägg är att du säger att det inte finns spekulanter på visningarna eller några bud, oavsett hur låga de är.
Hur ser försäljningarna ut i ditt område? Om det är objekt som är sålda i närtid kan ni ha en oerfaren mäklare. Om det inte är något sålt i närområdet i närtid så låter det som att det inte finns en marknad längre där ni bor.