Hej!
Jag har nu försökt sälja min lägenhet under hela hösten, otroligt dåligt tajmat.
Jag har nu fått (skam)bud som är lågt och jag försöker förhandla upp det men kommer ändå gå back om de bestämmer sig för att lägga det. Den förlusten kan jag ta.
Skickade ut en koll igår om det fanns intressere av att hyra och många har hört av sig redan.
Jag undrar nu om ni kan hjälpa mig att tänka, hyra ut och sälja senare(om det går från bankens håll) bättre att sälja nu till underpris?
Tacksam för all input
Eftersom att du har en lägenhet antar jag att det är en BRF. Hur ser styrelsen på uthyrning? Kan ju vara så att dom inte vill detta och att du kan hyra ut i en kortare period men sen blir det nej och det är svårt att veta om marknaden då är bättre eller sämre.
Tänker att det handlar om förlustavison. Du har en mental bild av vad lägenheten var värd och nu har du svårt att acceptera att värdet är lägre. Men förlusten är redan realiserad och den kan både bli högre eller lägre. Skulle du resonera lika om du fick ett bud som var över din mentala bild av värdet? Det vill säga skulle du hyra ut och vänta på ett ännu bättre bud då med?
Mvh
Fredrik
Välkommen
Vad är nästa steg? Ska du köpa annat? Hyra? Flytta in hos någon annan?
Vår BRF tillåter uthyrning, jag sitter i styrelsen så jag vet. Kan nog utan problem hyra ut hela nästa år.
Jag har sänkt min förväntan på vad jag kan få rejält, räknar inte med en vinst men har svårt att ta en för stor förlust. För mig är skillnaden på förlust på 300000 jämfört med 100000 väsentlig.
Det är ju otroligt svårt att veta vad jag skulle kunna få om 6-12 månader såklart. Det är just därför jag frågar om tankar
Jag skulle hyra ut å invänta bättre tider…
Bostadsrätter har oftast begränsad tid för uthyrning på några år… Kolla me styrelsen å jag skulle tippa på att dom i dessa tider inte motsätter sig…
Hur ser det ut med föreningens lån och framtida avgifter? Om det inte kommer avgiftshöjningar i närtid går det att chansa på att det blir bättre. Om det är lån som ska läggas om i närtid med höjningar som följd sälj medans du kan.
Skulle dock behöva mer information men om förlusten nu är svår hanterad hur blir det då med 10% till? Kan som sagt både gå upp och ner säljer du nu vet du ju iaf vad du får.
Mvh
Fredrik
Just det kommer inte vara ett problem.
Men frågan är när och om bättre tidet kommer
Om du inte kan göra vinst så skulle jag hyra ut.
Prognoser är svåra att bedöma, men sannolikt är botten inte nådd och kommer ta flera år innan återhämtning.
Kan du hyra ut så betalar någon annan din amortering.
Sen finns risker med uthyrningen också.
Jag håller med här, förvänta inte att priserna på lägenheterna är tillbaka närmaste två-tre åren! Så du behöver bestämma hur mycket du behöver pengarna…
Eftersom jag sitter i styrelsen så jag jag relativt bra insikt i ekonomin. Vi är en ny förening och visst är vi lite högt belånade men ekonomin är ansvarsfullt skött. Vi har blivit rekommenderade av våra förvaltare att höja 7-10% nu för att vi behöver omförhandla våra lån i mitten av sommaren.
Men spekulanterna tittar ju redan nu på detta.
Ska nog ta kontakt med banken igen och höra hur de ställer sig till detta. Vi pratade om uthyrning redan för någon månad sedan och då verkade det vara ett alternativ.
Tack
Vi har redan skrivit på för ett hus. Tyvärr gjorde vi det precis innan allt blev riktigt dåligt…
De kommer å bli bättre å gynnsammare läge att sälja… När vet ingen, men de kommer å märkas för troligen vill alla att ska vända. Min magkänsla säger att de kan dröja säkert mer än ett år, nästa vår…
Hoppas jag har fel…
Nästa ALLA på husmarknaden i mitt område väljer nu att hyra ut istället för att sälja eftersom dom inte får sina fantasisummor (nåja en budgivning vi höll på att gå in i blev nästan såld till utgången baspriset, min bud låg 20% lägre typ). En annan gård vi va spekulanter på fick ett slutpris, men köparna drog sig ur efteråt och då bestämde dom sig för att avvakta att återuppta säljprocessen och hyra ut istället. Det som säljs häromkring är mest ganska åtgångna hus som kräver en hel del renovering skulle jag säga…
Men, i tuffa tider görs dom bästa köpen!
Om du sitter i styrelsen och så kanske du kan hyra ut i några år? På 5-10 års sikt borde det nog ha gått upp. Bostadsbrist med så du kan nog få ut så du kan täcka dina räntor och lite vinst med minst
Men det går att hyra ut och låta ”hyresvinstern” täcka eventuella förluster på några år .
Så länge brf ligger i ett område med bostadsbrist samt föreningen och banken tillåter det så kommer man inte gå med förlust…
Behöver du inte pengarna till insatsen och huset är i samma stad/kommun (så du har lite möjlighet att administrera och agera vid ev strul) hade jag satsat på uthyrning. Priserna kan fortsätta ner, men det kan också vända. Är området så attraktivt att du ganska lätt hyr ut kan det ju vara läge att vänta. Dina presumtiva köpare kanske t o m vill hyra först och på så sätt kan ni förhandla vidare på vägen.
Och… välkommen till forumet!
Hur kommer du att bo istället för nuvarande lägenhet?
Jag personligen hade accepterat budet om jag hade råd (under förutsättning att det är relativt rimligt). I synnerhet med tanke på att du säger att det är en ny förening. Dels tror jag det kan dröja innan vändning kan ses men tror även nyare föreningar kommer drabbas väldigt hårt.
Vad är det för skuldkvot i föreningen (skulder / intäkter). Exempelvis, 36 mkr i lån, 12 mkr i intäkter = 36 / 12 = 3. I detta fall behövs en avgiftshöjning om 3% för varje %-enhet räntan går upp. En bra förening med andra ord. Brukar inte se ut så vid nyproduktion, över 20 är inte ovanligt.
Instämmer i att när de är köparens marknad å man har pengarna snabbt tillgängliga så kan man göra bra affärer…
Hej och välkommen! Det låter som att du är inne på att hyra ut och jag tycker att du tänker helt rätt! Om du inte har behov av pengarna just nu kan du låta hyran täcka upp (och mer därtill) för amortering, ränta, slitage och underhåll tills ett bättre säljläge dyker upp.
Tänk så här också: inte lika många som vill köpa just nu men kommer alltid finnas folk som vill hyra. Så du gör hyresgästen en tjänst också.