Ta ett skambud och sälja med förlust eller hyra ut?

Håller nog med om att uthyrning är bra!

Tyvärr sätter väl en del föreningar stopp men kanske inte är så längre?

I våra nordiska grannländer köper ju många lägenheter som de aldrig tänkt bo i utan hur bara ut.

1 gillning

I have already bought a new apartment at a price of 2018 last week. Could probably go lower but the risk/reward here is great given how much the price has fallen this year :grinning:

1 gillning

Jag var i liknande sits, skillnad att jag köpte nytt hus hösten 21 och behöll det gamla huset med syfte att hyra ut det, trodde det skulle vara en slags investering.

Men marknaden vände väldigt snabbt och jag gjorde riskbedömningen att behålla hus i denna marknad var inte lönsamt på sikt.

Skulle jag däremot inte fått acceptabel vinst på det hade jag fortsatt att hyra ut det.
Marknaden för uthyrning är bra nu med rätt läge och skattereglering som gynnar.

1 gillning

Är i samma sits. Köpt hus men orkar inte ens lägga ut lägenheten, har redan bestämt mig att hyra ut den kommande år. Sitter i styrelsen och har sett 25% ras på försäljningspris i vår förening på bara ett år, och då har vi ändå låg belåning, bundet elpris kring 30öre nästa 3 åren och fjärrvärme.

Min tanke är, tål din ekonomi risken att behålla så skulle jag hyrt ut och väntat till sommaren då alla glömt hur dyrt det var i vinter.

3 gillningar

Jättesvårt läge ju. Personligen skulle jag nog ändå tänka att en fågel i handen är bättre än tio i skogen. Alltså acceptera budet, sälja och gå vidare. Slippa oro och fix med gamla lägenheten, och istället kunna fokusera helt på nya boendet. Sinnesfrid är också viktigt…

(En aspekt att väga in vid uthyrning är ju också risken att hyresgästen på något sätt orsakar skada som sänker lägenhetens värde. Liten risk såklart, men behöver tas med i ekvationen. )

7 gillningar

Har du råd att inte sälja innan du flyttar till huset så tänker jag att det bästa alternativet är att avvakta och hyra ut. Särskilt om styrelsen är positiv.

Det är svårt att veta hur din br kommer att utvecklas. Vad säger mäklaren? Tänker att det dels hänger på den specifika lägenhetens kvaliteter och dels på områdets marknad. Finns det gott om hyresrätter? Finns det en stark arbetsmarknad? Finns det ett universitet som drar dit folk? Sånt behöver man nästan veta för att kunna uppskatta hur snabbt det kan tänkas vända uppåt igen.

1 gillning

Det finns inga garantier för att bostadsmarknaden kommer tillbaka till tidigare toppar i reella termer, och även om den gör det kan du få vänta länge innan det sker.

Så det du behöver göra är att räkna på vad du realistiskt kan tänkas få i hyra och väga det emot dina kostnader om både dina och föreningens räntor och annat ökar. Helt enkelt kontrollräkna så att du inte riskerar gå back varje månad på uthyrningen.

3 gillningar

Håller med här 100%. Finns risk att den gamla lägenheten blir ett mentalt ok du drar runt på om du behåller den. Det är ju ren gamling om priserna går upp härifrån på kort sikt (antar vi pratar max 1-2 års uthyrning). Kan likväl fortsätta gå ner mer eller stanna på dessa nivåer. Dessutom är det inte SÅ mycket man kan tjäna på kort sikt på uthyrning och det finns risker med det också som nämns av tidigare skribent.

3 gillningar

Blir nyfiken på om banker brukar godkänna detta. Svårt att se varför de skulle tillåta det, blir ju dubbla lån för de flesta. Och lån för näringsverksamhet kräver väl mer kontantinsats?

Hade nog inte haft så stora “förhoppningar” på ev. spekulanter om att de kan prisa in detta på korrekt vis. Generellt tror jag att de flesta är alldeles för kortsiktiga i sin ekonomi. Se bara vad som hänt den senaste tiden, vi kommer från en ränteläge på 1-2%. Nu när räntan höjs ser man otroligt många som blivit tagna på sängen inför dessa lite sämre tider. Man har alltså levt ganska kortsiktigt, i tro & hopp om att ränteläget kommer vara fortsatt lågt.

Mvh,

Det spelar ingen som helst roll hur många lån man har eller bostäder man lånar till sålänge man håller sig inom ramen för vad ens lön klarar av (KALP). Om banken går med på ett lån till ett hus för 10mkr går de likväl med på 2 lån x 4-5mkr. De bryr sig bara om att ekvationen ska gå ihop. Däremot får man inte tillgodoräkna inkomst från uthyrning i denna kalkylen utan man måste ha råd att täcka upp för båda boendena utan denna extra inkomsten.

OnT:
Om du har råd och får det godkänt av banken så hade jag hyrt ut alla dagar i veckan och aldrig sålt lägenheten, alternativt sälja den när marknaden återhämtat sig igen, förutsatt att den ligger i ett attraktivt område och du alltid kan hyra ut den för en summa som täcker alla kostnader.

3 gillningar

Hade själv tagit smällen, sålt och blickat framåt.

Skulle gissa att efter en “saftig vinter” med högre räntor, högre elpriser och högre inflation än de senaste åren så är nog sannolikheten hyfsat stor för att priserna snarare går ner mer än går upp inom de närmaste 1-3 åren. Särskilt i en nyare förening med hyfsat hög belåning.

En annan aspekt är att din privata ekonomi i en BRF hänger ihop med dina grannars privata ekonomi ihop med att ni alla hänger ihop med er BRF:s gemensamma ekonomi. Så tvingas dina grannar sälja till låga priser kan det skapa bild av en ny prisnivå på bostäderna i ert område.

Sen är frågan om du vill agera “privat hyresvärd” utifrån olika saker det kan föra med sig. Särskilt i sämre tider när många börjar få tightare ekonomi.

4 gillningar

Tack för alla tankar!
Vi får se hur det går tillslut. Lutar dock åt att ta budet och se framåt, trots svedan.

5 gillningar

I och med att föreningen är relativt ny, oavsett hur välskött den är, så misstänker jag att belåningen är femsiffrig per kvadratmeter?

I så fall känns det inte som att en 10%-ig höjning kommer att räcka och jag tror tyvärr att avgiftshöjningar kommer erodera värdet framgent oavsett hur det går för marknaden i stort…

Jag beklagar situationen men det är mina två ören :frowning:

2 gillningar

Blir orolig när detta kommer från optimisten @Saihtam :confused:

2 gillningar

Haha! Är det epitetet jag har gjort mig förtjänt av nu också? :joy: Jag föredrar motvalls(gubbe?) men det är väl synonymt med optimist i dessa tider :wink:

Just nyproduktion på bostadsmarknaden har jag dock aldrig varit särskilt optimistisk över…

2 gillningar

Nej, nu tänker du på @Ola_Morin :wink:

4 gillningar

Det funkar säkert att hyra ut, men tänk på att inte ta överhyra. Det är löjligt att se vilka hyror en del bostadsrättsägare tar i hyra för sina lägenheter som de inte får sålda. Det finns mängder med lägenheter att hyra just nu och de med ockerhyror får dem inte uthyrda, med all rätt.

Du verkar behöva pengarna till ditt nya hus.

Säg att lägenheten droppar två miljoner till … Hur blir det då för dig?

1 gillning

Det skulle jag aldrig göra, tycker det är skamligt att ta mer än vad man behöver. Förresten måste man ju skatta en del på det så blir inye jättestor förtjänst. Dock kollade jag på vad som rekommenderas och det var en del över det jag hade tänkt…

2 gillningar