Jag är ny här och hoppas få hjälp av er kunniga människor i forumet.
Vi är i denna situationen:
Vi har flyttat från en del av landet till en annan pga familjeskäl. Vi har köpt nytt hus och båda har stabila heltidsjobb i nya staden. Problemet är att vår supertrevliga mäklare som ska sälja gamla huset inte får det sålt. Inte pga att folk inte är intresserade utan pga -ursäkta uttrycket- slarv och inkompetens. Hen tappar bort nr till spekulanter, hen åker på semester, spekulanter som är superintresserade o vill göra en snabb affär tar hen 4 dagar att höra av sig till så de har hunnit köpa ett annat hus, osv osv. Listan fortsätter.
Nu har vi fått ett bud som ligger ca 16% under vad samtliga mäklare har värderat huset till. Ett bud vi skulle gå med en mindre förlust om vi accepterade.
Det finns en god hyresmarknad för det gamla huset och vi har några som skulle vara intresserade av att hyra det. Detta är ett alternativ vi starkt överväger för att sedan sälja huset om typ ett år. Hyran skulle täcka lån, amorteringar för gamla huset samt några tusen/månad i reperationsfond för eventuell anti-krist har bott i huset och hackat sönder parkett och väggar.
Men- vi kan inte räkna med att det bidrar till nya huset, vilket vi då sitter med ”fulla lån” utan pengar från gamla huset att amortera bort väsentlig del.
Jag kan absolut ingenting om att hyra ut hus mer än att det låter jäkligt meckigt när man inte bor på samma ort och med min tur så kommer saker gå sönder vannan vecka = evig huvudvärk.
Det jag undrar är:
Då vi inte bor i huset, räknas det fortfarande som privatuthyrning? Läste någonstans att om man inte bor i huset räknas det som näringsverksamhet?
Vad för fallgropar finns? Praktiskt? Ekonomiskt? Avtalsmässigt?
Tips/ tricks/ övrigt?
Hur resonerar ni?
Tacksam för svar!
Ps. Kommentarer om att köpa nytt innan man sålt det gamla samt att byta mäklare undanbedes. Medmänsklighet tas tacksamt emot
Jag gissar att du är vän eller släkt med mäklaren? Därav ovilligheten att byta.
Så om man bortser från det.
Hur många mil är det mellan nya och gamla huset?
Om det är långt, ska du anställa någon som kan vara till hjälp på orten?
Om det händer saker med huset som behöver bedömas snabbt. Tänker på elfel, vvs problem, översvämningar, bråk med grannar, inbrott osv.
Om jag varit du, så hade jag försökt sälja huset och sen lagt fokus på mitt nya liv i nya huset. Men det är ganska mycket frågetecken kring ditt inlägg och att vara hyresvärd på andra sidan landet kan ha sina utmaningar och inte minst kostnader. Men du kanske tänker annorlunda.
Hoppas det löser sig, oavsett hur du går vidare. Sen har jag ingen koll på om frågan kring privat uthyrning, men någon här bör ha koll på det.
Sälj till underpris då slipper ni bekymmren dom ev kan uppstå. Vad händer nästa gång som ni skall sälja och ni har en hyresgäst i huset. Underhåll kan dyka upp av akut slag. Ni kan bli stående med 2 hyror x månader om ni inte får det uthyrt. Räkna på med skattereduktion etc.
Vad säger att ni får mer betalt om ett år? Inflation har tidigare varit svår att mota och sista veckans firande tror jag kan vara något tidig. Men min gissning är lika dålig som alla andras. Jag hade nog sålt för den mentala rons skull.
Eftersom hus/villor regleras av lagen om uthyrning av egen bostad, eller privatuthyrningslagen, gäller lagen enbart den första upplåtelsen om man hyr ut två bostäder. Hyr du ut fler än två hus/villor anses det som att du bedriver näringsverksamhet och då gäller hyreslagen.
Så nej det är privat uthyrning när det är ett hus. Sedan måste man skatta allt över 40 000 i hyresintäkter om jag minns rätt.
Avtal kan man hitta bra färdigskrivna på nätet som man kan lägga till detaljer ifall du vill det.
Fallgropar och Praktiskt här är det jag starkt tycker du ska fundera på ifall det är värt. Går något sönder i huset ska du som är fastighetsägare se till det är fixat och bytt. Aedan är största risken hyregästen, är det en hyresgäst som krånglar med betalning då är det huvudvärk.
Enligt ditt ursprungliga inlägg så anser du att det enbart är pga. att mäklaren inte har skött sitt jobb på ett adekvat sätt som du nu befinner dig i den sits du sitter i - men du är ändå inte villig att byta mäklare.
Enligt mig så vittnar inte detta om rätt mindset för att hyra ut en bostad. Hur ska du hantera en hyresgäst som krånglar/inte sköter sig? Låta dem bo kvar, i likhet med mäklaren, eftersom det är för obekvämt att göra något åt saken?
Detta kanske låter hårt, men är sagt i all välmening. Jag tror det är bättre att du säljer även om det innebär en mindre förlust.
Fallgroparna har du redan skrivit själv. Du behöver ta dig en seriös funderare vad som är värst.
Det finns ingen enkel väg ut ur detta.
Hyr ut- ta chansen att priset stiger och att hyresintäkterna täcker era kostnader. Du vet bäst själv vad sannolikheten att något går sönder som du får bekosta under hyrestiden vs intäkterna är. Vi vet inget om ditt hus nämligen så det går inte annat än att peka på riskerna.
Vad säger att den mäklaren ni har nu lyckas bättre om ett år? Trots intresset finns från köpare. Hur vet du att marknaden finns om ett år? Vad händer om den INTE finns, skall ni fortsätta hyra ut? Hur länge då? Vad händer om ni tappar en hyresgäst? Vad innebär det att ni saknar hyresintäkter ett tag?
Sälj med förlust- acceptera detta. Hur stor förlust är det vi talar om?
Jag bor utomlands och hyr ut mitt hus i Sverige. Jag har skrivit in en lista över olika ”situationer” som hyresgästen förväntas lösa själv i hyresavtalet. Jag ger förstås råd men jag har ingen i Sverige som kan fixa saker. Jag kommer till Sverige ibland och då kan jag förstås besöka huset och lösa saker själv. Jag är fortsatt skriven där och behöver därför hämta upp post.
Jag har under ett antal år plöjt ner pengar i renoveringar. Det gör att standarden är ganska bra. Det handlar inte om någon märkvärdig lyx utan mer om att saker är i fungerande skick och inte går sönder lika frekvent som äldre grejer.
Jag ser inga problem med att hyra ut men jag skulle inte göra det i förhoppningen att de lägre priserna skulle vara något övergående. Jag tror inte på den bilden och bryr mig för egen del inte alls. Jag är mer fokuserad på hur driftkostnaderna förändras och hur det påverkar den totala boendekostnaden.
Klarar ni av att bära kostnaden så kan ni ju hålla tills ni får rätt pris när mäklaren får tummen ur.
Kostnaderna för dubbelt boende kan ni dra av från skatten året efter. Förutsatt att ni flyttat tillräckligt långt
Ni har ju underlagen som behövs för att visa att ni har fått nya jobb, har ett nytt boende samt har en pågående försäljning. Så kan ni säkert dra av kostnadena för ränta på gamla, underhållsvärme etc och eventuellt ett par extra resor för att se över bostaden.