Hej!
Förstagångssäljare av bostadsrätt här. Sitter i valet och kvalet angående försäljning…
Har i snart ett års tid hyrt ut min bostadsrätt i andrahand medan jag tillfälligt jobbat på annan ort. Nu är jag tillbaka “hemma” och på mitt gamla jobb, som är 45 minuter hemifrån. Jag hyr för närvarande en hyresrätt nära mitt jobb, då min hyresgästs kontrakt ännu gäller och jag vill testa på att bo nära jobbet och slippa pendla.
Jag vet redan att min BRF inte tillåter andrahandsuthyrning ännu ett år. I höst måste jag antingen flytta tillbaka eller ha sålt lägenheten.
Jag har älskat att bo där men så som min livssituation och mina framtidsplaner ser ut, känns det inte motiverat att ha kvar den. Jag är inte i desperat behov att sälja, men är trött på pendlandet som sagt och vill ha något som kostar mindre.
Min hyresgäst kan tänka sig att köpa bostaden och erbjuder ett pris som är 12 procent lägre än vad jag själv köpte den för för fem år sedan. Jag sa att jag skulle avvakta och återkomma med svar inom kort.
För ett år sedan trodde mäklaren att jag skulle kunna sälja den för ungefär samma som jag själv gav för den, kanske 5 mer, men spådde att det skulle se bättre ut om ett år. Det var delvis därför som jag valde att hyra ut den istället för att sälja direkt.
Dessvärre tror mäklaren tvärtom nu, att skulle jag sälja den idag skulle den gå för ungefär det som min hyresgäst erbjuder. Kanske lite mer. Däremot tror han att prognosen kan se bättre ut inom kort, om det blir den räntesänkning i maj som man tror på.
Nu är jag verkligen i valet och kvalet…
Jag hade givetvis önskat gå i alla fall plus minus noll, speciellt då det kostat mig mycket att bo där jämfört med en liknande hyresrätt. För mig är det MYCKET pengar som går förlorat, och det är inte aktuellt att köpa något nytt i närtid.
Men är det värt att vänta, om det dröjer länge innan det faktiskt vänder? Säljer jag till min hyresgäst slipper jag ju mäklararvode etc.
Mäklaren har fotograferat lägenheten, men vi har inte skapat någon annons eller skrivit något kontrakt. Kan jag bli ersättningsskyldig för bilder som inte används etc?
Tacksam för råd från er som hängt med längre i bostadssvängen än jag