En bekant har hamnat i en svår sits och frågar om råd, han har köpt en ny bostad men får inte sålt sin egen.
Det finns tid kvar men 1.mars är sista datum för att ta över den bostaden han köpt.
Man kan tycka det var ett dumt beslut att sälja först men ju för sent att ångra sig nu.
Om man bryter avtalet får man, som jag förstått, betala mäklarkostnader till säljaren pluss evt mellanskillnad om säljaren inte får sålt till samma pris till en annan köpare.
Några med samma erfarenhet (hoppas egentligen inte det) som har några goda råd om vad man kan göra?
Byta mäklare eller sänka utgångspriset är ju några alternativ, men han kan tydligen inte gå ner så mycket om hans lånelöfte skall gälla.
Vad skulle tipset kunna bestå av här? Går kalkylen inte ihop är väl ett privatlån (alltså från kompis, släkting eller liknande) det som ligger närmast till hands.
Förhandla med den han köpte av om de kan tänka sig att gå ner lite i pris för att möjliggöra att affären går igenom istället för att gneta sig igenom ännu en försäljningsprocedur?
Vad är diffen mellan vad köparna är villiga att betala och vad hen behöver? Fokus kanske ska ligga på hur hen ska skaka fram de pengarna, det är ju lite tid till mars. Prata med banken, ta reda på hur det ser ut, prata med andra banker för att se om någon är lite mer flexibel?
Det beror kanske på vilka marginaler man har också. Men det är knappast något allmängiltigt, och en köpare som krävde det är ju såklart något man undviker som säljare.
Men till TS, sänka priset, iaf litegrann, är nog det bästa/enda sättet att försöka få sålt.
Klassiska rådet är överbryggningslån och hyr ut den gamla bostaden i andra hand. Dock är det lättare sagt än gjort att hyra ut en bostad som är till försäljning.
Hade TS bekant kunnat få överbryggningslån hade han ju inte haft något problem. Överbryggningslån får man väl också bara när “gamla” bostaden är såld. Annars är det (väl?) bara ett till bolån, något som jag tolkar det som att TS bekant inte har inkomst till.
En släkting hade satt sig själv i samma sits. Lösningen blev att se över vad släktingar och vänner etc kunde hjälpa en och låna ut. Och därefter sänka priset till den förväntan och hålla tummarna att det blir sålt. De backade ca 400’ från vad de köpte för, för 2 år sedan
Inte lätt eller rättvist mot sina nära men tar man dumma beslut så får ju någon betala för det.
Att gå förlust med lägenheten man ska sälja är en kalkyl du kan räkna med. Att dra sig ut det nya köpet är en kalkyl du inte vet vart det slutar.
Det är ju handpenning, nya mäklararvoden, och eventuell mellanskillnad på det du skrev under att köpa och vad som blev det nya försäljningspriset. Är den nya lägenheten svårsåld kan de sälja billigt för att bli av med den och kräva mellanskillnaden av din vän.
Jag var i liknande sits förra året - hade köpt ny lägenhet precis innan marknaden svalnade ordentligt och sedan jättesvårt att få min såld. Det löste sig tack och lov i tid men kan berätta hur vi gjorde och tänkte.
Så här löste det sig för oss:
Jag bytte mäklare - kolla statistik om vem som säljer mest i området och välj den. Vid byte av mäklare slipper man den där väntetiden om man tar bort annosen från hemnet och kan lägga upp den direkt igen. Ta nya bilder, ta alternativt in en stylist om det inte är på en bra nivå redan. Ny och fin annons kan göra susen. Pumpa upp annonsen med rakten eller vad det kallas på hemnet någon dag innan visning. Viktigt att mäklaren är på hugget och inte bara väntar på köpare utan aktivt är ute och letar - det var tillslut så det hände för mig.
Så här tänkte vi om det inte skulle löst sig:
Jag pratade med banken tidigt när jag började känna oro för att veta mina alternativ, det tyckte jag kändes bra även om dem inte garanterar något förens man är där. Hon berättade då att hon hade kunder som hade inflytt om 3 dagar och inte fått sin såld, 3 månader tänker jag det kan hända mycket på!
Man kan alltid prata med den man köpt av - har dem inte bråttom att få ut pengarna från försäljningen av egen anledning kan dem kanske gå med på att flytta fram inflyttningsdatumet. Då kan man ju också kanske tänka sig att kompensera dem för det med att täcka kostnaderna under den tiden tillexempel - mycket billigare än att bryta kontraktet. Det var också detta banken rekommenderade som åtgärd 1.
Alternativet var ett så kallat överbryggnadslån att jag skulle kunna ha lån på båda lägenheterna samtidigt under en begränsad tid bestämt av banken tex sex månader. Då är man tvungen att sälja under den tiden.
Vi hade också en ide att min partner har outnyttjad lånekapacitet vilket vi hade kunnat utnyttja i att han helt enkelt fick gå in och köpa lägenheten med mig, han hade inte kunnat ta hela lånet men tänker att banken kanske hade varit mer nöjda med det och det hade underlättat överbyrggnadslånet osv… Men det är mest spekulation från oss.
Jag gick med förlust - ca 125 000 om man räknar med mäklararvodet, fick snabbt förstå att jag inte kunde sälja till det priset jag ville. Fick ändå ut tillräckligt mycket för att gå in i den nya lägenheten (tack amortering!!) och det har gynnat mig nu då denna var en bättre investering. På långsikt kommer det alltså att ha jämnat ut sig, hoppas jag iaf
Jag antar att han inte kan gå ner mycket i pris för att han ska kunna betala kontantinstattsen, skulle det var så att han måste sälja under det priset kan han kanske låna det sista av kontantinstattsen av familj/vän eller ta privatlån.