Tänkte vända mig till alla er kloka för att se om jag ens räknat och resonerat rätt och vilket som är det mest fördelaktiga alternativet. Eller om det kanske till och med finns ett bättre sätt
Vi har lagt bud på ett hus för ert par veckor sedan, utgångspris 2995000 kr och vi la ett bud på 2,6 med förbehåll att vi måste sälja vårt nuvarande hus för minst 1990000 kr. En vecka gick och säljarna gav 2,8 som motbud, vi valde att ligga kvar på 2,6 då inga andra intressenter finns och att det är köparens marknad just nu.
Igår hörde mäklaren av sig och sa att säljarna kunde tänka sig 2,6 men då utan förbehåll, de är inte så sugna på att riskera ytterligare försök med försäljning om vi inte får vårt sålt.
Ganska säker på att banken inte går med på köp utan förbehåll och inte heller en risk vi är villiga att ta oavsett.
Vi klurar nu på ett motbud och leker med två olika alternativ.
Alternativ 1.
Vi ligger kvar på 2,6 men sänker vårt förbehåll till 1,9 vilket sänker tröskeln för att vårt faktiskt ska bli sålt. Finns ju fortfarande en chans att vi kan sälja vårt till ett högre pris.
Alternativ 2.
Vi höjer budet till 2,7 men ligger kvar med vårt förbehåll på 1990000 kr.
Vårt hus är värderat till 1990000 kr och vi har lån på 1150000 kr. Vi vill komma under 70% belåningsgrad, Omkostnader för försäljning och lagfart tar bort 140000 kr från vinsten.
Alternativ 1 får vi i så fall med oss 610000 kr alternativ 2 ger oss 700000 kr att stoppa in i nya huset. Vi kommer att kunna sälja en av våra bilar då nya huset är mer centralt och bara behöver en bil, vi räknar med minst 175000 kr för den och ingen skuld så de pengarna kan vi lägga in i huset.
Mäklaren resonerar att vårt hus kommer vara mer lättsålt då det ligger under 2 miljoner, fler sovrum osv.
Om jag inte tänker helt fel så innebär en köpeskilling på 2,6 mijloner att vi måste lägga 780000 kr kontant. På 2,7 mijloner blir det 810000.
Vill gärna höra era tankar, finns det någon fördel med att ha en högre köpeskilling? Det blir ju den nya värderingen av huset. Eller bättre att sänka förbehållet? Bostadsmarknaden är ju trög nu…
Är det huset ni är intresserad av väldigt speciellt eller vanligt förekommande?
Är det hyfsat vanligt har ni då funderat på sälj först och köp sen?
Som säljare hade jag väldigt motvilligt gått med på ett sånt förbehåll. Då hade jag nog hellre försökt igen med visningar eller sänkt priset lite till/kontrat med ett motbud för att vara säker på affär. Typ 2,5 miljoner men utan förbehåll.
Som säljare hade nog mitt fokus varit att ta ett bud vad marknaden ger MEN då ska också affären bli av till i princip 100%. Ta ett lågt bud MED osäkerhet skulle jag känna som lite varken äta kakan eller ha den kvar. Mest bara en massa fortsatt oro.
Huset är inte ett dussinhus eller något som kommer ut särskilt ofta, det är ett gathus från 1700-talet med k-märkning. Vi bor på en mindre ort och huset ligger i det högre prissegmentet och få sovrum vilket gör att det inte passar alla.
Att sälja vårt hus först och sedan köpa funkar inte för mig, jag behöver hittat den där som ger mig "“a spark of joy” för att en flytt ska vara aktuell
Jag förstår verkligen säljarna och hade heller inte varit jättesugen på att riskera att behöva lägga ut huset till försäljning igen om ett par månader.
Även om både vi och mäklaren känner att vårt hus är mer lättsålt så vet man ju inte så som marknaden är nu.
Huset är alltså speciellt och det ni verkligen
VILL ha och ni är ÖVERTYGADE om värdet på ert eget hus?
Vad är worst case vid försäljning av nuvarande? 1,6miljoner? Klarar ni av att lösa det?
I så fall hade jag kört på. +/- 150000kr på en husaffär är ofta en nivå man som husägare bör kunna hantera. Annars kanske man sträck repet lite för hårt i jakten på drömhuset?
Ovanliga lägen är annorlunda än dussinhus/lägenheter där man räknar antal sovrum och när badrummet är renoverat. På mindre orter kan det i princip gå år mellan de mest intressanta objekten.
Är för övrigt likadan själv! Skulle aldrig sälja först och köpa sen om jag inte hade någon annan backup plan.
Jag är inte helt övertygad alls med tanke på marknadsläget
Objektet lockar men ett mysigt, topprenoverat och unikt läge i historiska omgivningar. Att här har vi en möjlighet att köpa ett dyrare hus i en mer dämpad marknad.
Men samtidigt så ökar vi vår belåning, torrbollen i mig tänker att vi kanske borde vara förnöjsamma bo kvar i vårt billiga boende med låg belåning och fortsätta månadsspara 6500 kr i månaden.
Vi är inte sugna på att släppa vårt för 1,6. Sen har vi såpass goda marginaler att vi kan justera lite här ich där, antingen i köpeskillingen, vi måste ju inte ner under 70 % belåning, jag kan tänka mig att sänka månadssparandet under en period om det skulle behövas.
Kort och koncist Men du har helt rätt, säljaren har redan köpt nytt som de håller på att totalrenovera så de sitter med dubbla bostäder och inga andra intressenter. Vi har ju helt klart en möjlighet till en bra affär. Frågan är bara om jag är så pass hard core att jag till och med sänker vårt bud…
Ni har ett guldläge för att få igenom affären som ni vill. Bestäm dig för beloppen som du sedan inte ändrar. Meddela att det är ert bud och att det är ert sista bud. Så är det upp till säljaren att tacka ja eller nej. Får du motbud så står du fast vid ditt. Viktigast är att du bestämt dig så att du blir nöjd om affären blir av och också nöjd om den inte blir av. (Utan att tänka att vi borde lagt mer.)