Hej behöver hjälp då jag tittar på min första bostad.
Här kommer lite bilder samt kommentarer för en stuga jag tittar på.
Är detta något ni skulle akta er för/ser ganska allvarligt på?
Hej behöver hjälp då jag tittar på min första bostad.
Här kommer lite bilder samt kommentarer för en stuga jag tittar på.
Är detta något ni skulle akta er för/ser ganska allvarligt på?
Jag har haft liknande problem med grunden. Fixade själv mycket genom att kräla omkring och lägga byggplast, satte in avfuktare och bröt upp vissa väggar för att fixa den rötna syllen. Det är en hel del jobb som du definitivt bör göra när du får chansen. Men huset står ju nu så du kanske kan vänta med mycket av det tills det ändå är dags att renovera rum etc (lägga plast och sätta in avfuktare bör dock inte vänta). Det kan vara så att du behöver bryta upp golv och väggar för att fixa rötna delar. Jag räknar med att du får rabatt/lägre pris på huset med dessa problemen.
Köp inte utan en egen besiktning. Följ med besiktningspersonen och ställ frågor.
Om du vill ha ett nyckelfärdigt boende så är detta inte objektet för dig. Det är flera projekt som bör genomföras de närmaste åren, och några potentiellt akuta grejer. För min del höll det på att knäcka mitt förhållande eftersom jag inte hade någon energi över. Allt gick till att ta hand om huset.
Jag är ingen expert men mögel på råsponten i taket tyder på dålig konstruktion/ventialtion eller läkage = mycket jobb och kostam åtgärd. Mögel på råspont är ganska vanligt på dåligt byggda hus 70-90tal ish.
Bjälklaget ser väl inte purfärskt ut heller. Inte utbytt i en handvändning direkt. kanske någon expert kan yttra sig. Fick känslan klappa ner bygg nytt.
Som sagt är ingen expert men ja, näää om det inte är billigt är min hobby åsikt.
Vindskivor o panel m.m. går alltid att byta så det är väl inte hela världen men bjälklag är lite jobbigare
Mitt råd är att ta in en besiktningsman och gärna en som kan göra en uppskattning på vad varje problemområde kostar att åtgärda.
Det kan lätt bli kostsamt om du inte vill och kan göra mycket jobb själv. Men gillar man byggprojekt och renoveringar, så kan det vara en bra matchning.
Spontant känner jag bara nej. Ser ut som jätte mycket jobb. Är du inte helt hemma i renovering kommer det kosta väldigt mycket att leja ut. Men allt är ju en fråga om hur mycket du köper huset för ifos.
Okej tack!
Budgivningen är gjord och mäklare inväntar svar från mig idag om hur jag vill göra så har ingen möjlighet till att hinna göra mer besiktning själv och fundera ut hur jag vill göra. (Vann inte budgivningen men säljaren valde mig ändå).
Huset blev mycket dyrare än vad jag tänkt mig då det var en person som ej slutade buda. De andra gav sig långt innan.
Tror jag hör av mig idag och tackar nej då. Jag är själv och har inte jätte mycket pengar sparade så har ju inte den ekonomiska sitsen att bygga nytt, total renovera eller anställa någon till att fix stugan. Kan ju göra mycket själv men ah, kanske värt att vänta och hoppas på att lite bättre boende dyker upp längre fram och hinna spara lite mer.
Betalar rätt mycket. 1/2mille mer än tänkt då en budgivare fortsatte att buda medans de andra gav sig långt innan.
Så har kanske bara 200-300k på fonder kvar efter kontantinsats är lagd.
De vart ingen ventilation i taket tidigare men de har say in det i efterhand. Enligt besiktningsman så behövde inte man bry sig om råsponten förens det är dags att byta plåttaket men Vettifan om det stämmer. Endel svart tillväxt i taket också.
Jag misstänker som du och min farsa att den andra budgivaren har råd att klappa mer och bygga nytt hus. I mitt fall nej. Trädgården är 2500kvm så möjlighet till mycket finns
Inte billigt om man jämför priserna i småstäderna Men en tomt som är 1000kvm mindre ligger ute för 300k mer än denna.
Anledningen till varför jag blev så ivrig för detta boende var för att det står 5min från jobb och 15min från storstaden samt stor tomt och garage. Men det går ju inte flytta in i något man inte kommer ha råd att renovera heller om det nu blir mer än tänkt. Luftvärmepump och elvärme blir kanske dyrt på vintern. Det står mycket el element och elfläktar vissa delar av stugan så misstänker att det blir kyligt.
Mäklaren ville ha svar idag också men jag har inte ingen koll alls på vad som behövs göras förutom bilderna. Känner ingen kunnig jag kan låna idag heller för att hjälpa mig att besikta huset innan jag bestämmer mig idag. Så allt är lite påtryckt, får isåfall säga att jag köper det men sen ta dit besiktningsman igen innan kontrakt och så skrivs på.
Men det känns som om man kunde ha gjort detta tidigare och kanske inte så schysst mot säljaren eftersom det inte var jag som vann budet utan säljare valde mig ändå.
Priserna är dyra här på bostäder. Men jag har ju inte jätte mycket kvar efter kontantinsats.
Hr heller inte tagit dit någon för att hjälpa mig besikta huset och räkna på vad som måste göras och vad allt kostar. Så köper egentligen något jag inte har bra koll på alls.
Om inte jag kan tacka ja men ta dit någon besiktningsman nästa vecka och räkna ut vad som behövs göras och vad allt kostar. Men det känns kanske lite sent att göra nu, det kanske man skulle tänkt på under budgivningen
Kan man göra detta efter att man har sagt att man köper huset/vunnit budgivningen?
Jag vann nämligen inte men säljare är ett gammalt par som tyckte att jag kunde få köpa det ändå eftersom det bara var jag och 1 annan som budade och prioriterade mig.
Massa saker nu i efterhand som jag känner att man skulle kollat upp innan man kom såhär långt.
För säger jag ja nu, men sen upptäcker att jag inte vill ha det så har ju helt plötsligt säljer kanske ingen köpare och för då göra om budgivningen.
Ja, du kan tacka med med en klausul om att få hävaköpet och få tillbaka din handpenning om X inträffar.
Vad X är behöver ju definieras och uppfyllas för att du skall få tillbaka din handpenning.
Annars så kan du bara säga till mäklaren att du vill tacka ja men behöver ta ett sista besök med din besikningsman/hantverkare.
Var ärlig och säg att det är dyrt för dig och du behöver lägga kalkylen med de åtgärder som är akuta. Se till att få tag på nån som kan hjälpa dig snabbt, kanske redan idag så kan ni skriva och ev betala handpenningen på måndag-onsdag.
Spontant så kan du sätta in en fläkt och plasta grunden i sommar själv. Det är inte jättedyrt, bara omständigt och bökigt. Du kan också spraya innertaket och döda påväxt för att även där ordna med en pax-fläkt eller dylikt för att cirkulera ut fukt.
Det finns mycket som du kan göra föör att få ohop det och fåndet att funka.
MEN!
Det viktiga är att du har luft i din löpande ekonomi att spara ihop till åtgärderna som kommer de närmsta åren. Du behöver också ha 100K-200K i buffert för akuta åtgärder och att ringa in hantverkare akut om pumpen/elen/värmen lägger av eller det börjar läcka in osv.
Har du inte råd och är beroende av att räntorna går ner till 1,5-2% ut till dig för att kunna spara så skulle jag avråda.
Du kommer behöva ha ett bra cashflow framöver. Eller en sambo som kan ta halva kostnaden för allt löpande om du inte har nog med luft.
Tack!
Well, har väl totalt kvar 200-300k på fonder efter handpenning. För väl hjälp av föräldrar också iofs.
Efter löneförhöjning så har jag ca 35k efter skatt och lånet skulle kosta mig ca 13k/mån sen tillkommer ju massa annat så får väl räkna med 15k kanske.
Så lär behöva spara endel efter husköp isåfall så jag har mer än de pengar som sitter på fonderna. Sen tar det ju ett tag efter det att spara ihop till eventuella renoveringar.
Ah detta var inte lätt! Att vara ung och ge sig in i bostadsmarknaden vart ett projekt
Mäklare kommer alltid pusha för att skriva kontrakt snabbt. Innan kontraktet skrivits så finns det nämligen ingen deal och alla parter kan dra sig ur. Men om du meddelar mäklaren vilka behov du har så måste de ta hänsyn till det. Det är vanligt att man som köpare har en paragraf i kontraktet om att man får dra sig ur när man genomfört en egen besiktning. Säg till mäklaren redan nu att du vill göra en besiktning (om du fortfarande är intresserad att köpa). Mäklare kan man kommunicera med omedelbart, vänta inte på möten etc utan bara att skicka mejl eller sms med dina behov. De uppskattar tydlig kommunikation.
13K, är det med amorteringar och/eller jämkning?
Skulle säga att 2K till i omkostnader är ganska lågt räknat. Drift av hus kostar mellan 3k-6k i månaden periodiserat.
Jag bor i ett hus med jordvärme och bra isolering. El kostar mig runt 1,5K i månaden under sommarhalvåret. Mer på vintern om priserna rusar.
Jag hade räknat högt på ett totalsnitt för allt som skall ut i räkningar på 20K/mnd. De 15k som du har kvar bör fördelas mellan nöjen/mat/transport/kläder/sparande.
Kan du jämka så bör drt frigöra några tusen till för sparande.
Har du bil? Behöver du bil? En snabb besparing vore en elcykel om du kan få hjälp med att köra material till och från huset. Då bör du kunna frigöra kapital och minska dina löpande utgifter rejält.
12-13k står det om jag gör uträkning via Hemnet. Driftkostnad, amotering, räntesats (4.7procent) osv osv.
Klart dyrt att köpa hus själv. Har 3 bilar varav 2 är projekt/utställningsbilar så de används ej. Den andra är en äldre som är ej belånad eller annat.
10500:- efter skattereduktion
Ja, du borde tänkt på husets skick tidigare.
Å andra sidan, hur vet du att budgivaren med det högsta budet inte hoppat av?
Dra tillbaka ditt bud och kräv ny budgivning om du anat ugglor i mossen. Huset kan bli billigare.
True. Lite det jag är orolig för också. Att jag betala mer än vad jag behöver. Vi var bara 3 som
Budade och första hoppade redan vid 1.5milj. Den andra budade på ända till 2milj och mäklare ringde mig innan ens jag hunnit hoppa av och fråga om hur jag ville göra och om jag ville lägga mer bud. Förstod inte riktigt varför mäklare ringde innan jag ens hunnit lägga nästa bud då det inte hade gått så långt tid mellan buden.