Har fråga angående budgivning vid köp av bostad! ( Mitt första budgivningskrig någonsin ).
Nu är det en till och jag som budar på en bostad, denna bostad är nu rätt dyr och jag börjar bli osäker på om det är värt att buda mer. Bostaden ligger perfekt för mig, nära till jobb och centrum, lagom storlek på bostaden osv osv.
Nu har man hört att säljaren kan välja ut vem ska få köpa bostaden och jag funderar på om det är värt att kontakta mäklare eller säljaren direkt och prata om min situation om hur bra första bostaden det är för mig och hur lägligt den ligger med förhoppningar om att säljaren kanske skulle kunna tänka sig sälja bostaden till en yngre kille som försöker komma in i bostadsmarknanden?
Eller ska man bara skita i det och buda tills man inte kan längre och ge upp?
Normalt sett väljer säljaren den som betalar mest. Det är väldigt sällan en säljare säljer till nån pga vem den personen är, i så fall handlar det oftast om att en viss köpare blir bättre för säljaren. Dvs en köpare som inte krånglar och ställer krav, eller vill omförhandla något. Så om du vill vara en ”bra” köpare, var lätt att ha att göra med, ha allt väl förberett och var flexibel med tex inflyttningsdatum.
Vad det gäller priset så är min erfarenhet att det alltid känns svindlande högt i budgivningar. Man får ha is i magen och räkna på det. I efterhand om man väl köper är det sällan några hundra tusen hit eller dit är ett jätteproblem.
Om det gäller en bostad att bo i som yngre skulle jag inte lägga några överbud. Det är mer värt att göra en bra affär än att välja den perfekta bostaden. Det ligger ett stort värde i att kunna sälja efter några år med vinst eller iallafall att undvika förlust. Att då lägga för stor vikt vid faktorer som är specifika för dig men inte tillför riktigt mervärde leder lätt till överbud och förlust.
Problemet är att bostäderna här ligger på 3-6mille för ett hus. Nu råkade ett litet hus i sämre skick dyka upp för ett lägre pris, då tänkte jag att detta kanske är värt att slå till på och under tidens gång renovera lite och rusta upp med bergvärme och annat.
Ett hus i närområdet har jag aldrig annars råd med själv. Valet är isåfall att pendla 45min till jobbet och också då bo långt ifrån centrum.
Lägenhet finns ju annars men bor i en billig och bra hyresrätt just nu samt att lägenheterna ligger på 2-3mille för en 2a…
Om det är ett hus vi pratar om så bör ju perspektivet vara mer långsiktigt och då är ett överbud på 200-300 tkr inte lika problematiskt. Sedan är det ju ändå bra om det kan undvikas.
Bostadsmarknaden är extremt irrationell. Att budgivningen landar på en viss nivå innebär alltså inte att det är ett skäligt marknadspris. Det kan vara allt mellan ett fynd och ett överpris. Du behöver själv kunna avgöra vilket.
Ja och det är svårt! Eftersom området är dyrt så räknar jag med att modernisering och lite renovering under åren borde åka värdet rejält.
Enligt hitta.se så är huset värderat 1mille mer än utgånspriset. Dock så har jag inte jätte mycket sparat så kommer endast ha några 100k på fonder efter köpet.
Sen kan man ju vänta och hoppas på att man träffar någon man kan köpa ett finare hus tillsammans med men hur långt bort de ligger vet man inte heller. Bostäderna blir ju inte billigare undertidem.
Har du koll på vad liknande objekt sålts för den senaste tiden? Säljs få av motsvarande objekt på orten så kan det vara svårt att få en rättvisande bild av hur marknaden värderar dem. Du bör inte framhålla din karaktär som anledning att få köpa objektet, men du kan meddela mäklaren att du är väldigt tillmötesgående vad gäller tillträde. Sådant kan vara värt något för en säljare om budgivning lider mot sitt slut eller om en part inte vill gå upp i pris.
Jag ska sätta mig ner och forska lite i vad liknande bostäder gå för. Men man inte tänka mig att en bostad med stor trädgård går för lägre här i området.
En 1a lgh går för de pengarna.
Du har iallafall en poäng i att hus generellt är mer prisvärda än lägenheter. Så långt är analysen korrekt. Jag skulle inte räkna med några prisökningar alls. Med den utgångspunkten begränsas risken att göra en dålig affär.
Hmm okej. Jag började bli “orolig” att priserna kommer sticka som fan och då kommer jag inte få en ny chans. Men då kanske jag ska forska lite mer och tänka efter lite till innan jag prova ett nytt bud. Förhoppningsvis dyker ett annat boende upp längre fram.
Hur priser och utbud ser ut, nu och framöver, är mycket lokalt. Samtidigt är tid en väldigt viktig parameter när det gäller att göra en god affär.
På vissa platser kan efterfrågan vara permanent hög och avvikelserna (nedåt) i pris därför få. På de flesta ställen kommer billigare objekt regelbundet att dyka upp. Om du är disciplinerad och har 1-2 år på dig lär du kunna utnyttja de tillfällena.
Har varit med i budgivningar både som säljare och köpare.
Det sämsta du kan göra är att kontakta säljaren direkt, mäklaren kommer med stor sannolikhet bli förbannad och så även säljaren.
If you are in doubt take it out!
Jag kommer få löneökning inom kort, detta kommer ge mig en bra möjlighet till att köpa en dyrare och mer riktig bostad än en stuga i sämre skick. Dock så kommer ju månadsutgiften öka endel eftersom bostaden man då ha råd att köpa är dyrare, de tankar jag har och bollar med är att antingen köpa billigare med skit bostad och ha mindre utgifter och då kunna renovera och fixa själv eller köpa en dyrare mer riktig bostad som ej behöver fixas med lika mycket.
Så kan det säkert vara. Men hur stor erfarenhet eller förmåga att renovera själv har du? Eller möjlighet att riktigt uppskatta kostnad och tidsåtgång? Det är lätt att underskatta vilket slukhål ett renoveringsobjekt kan vara.
Nej.
Hitta.se har ingen aning. Det är väl främst ett estimat baserat på kvadratmeterpris på andra objekt som sålts i närheten. Om objektet du kikar på är ett ruckel så ska priset vara därefter.
Ingen erfarenhet alls förutom att mina föräldrar bor i hus.
Huset är lite utav ett ruckel… svart tillväxt i tak, under huset så kan man se golvet rasat in lite.
Toa riktigt gammal där man kan se bruna spår i det gröna gamla golvet där tidigare ägare släpat med fötterna fram o tillbaka osv osv…
elvärme och luftvärmepump… ja du förstår säkert.
Ska kika på annan bostad som ligger lite längre ifrån jobbet imorgon och se hur det känns. Ungefär samma storlek (lite mindre) men i modernt skick och lite dyrare dock.