Jag hör ofta nu, och funderar på det här med “att vänta”…
Jag köpte mitt första hus i Maj 2022, klassar mig själv som “ung”
(1989). Har rörlig ränta, köpt till 2.85X min årslön.
Det många tolkar som peaken i bostadsbubblan.
Jag sökte genom marknaden grundligt efter ett objekt som hade förutsättningar som passade för mig och som jag tyckte hade potential och attribut som tilltalar mig.
Jag var med i många budgivningar upp till 3-4X taxeringsvärde, och förlorade alla. Detta pågick under ca 2-3 års tid. (2019-2022 ca…) … under tiden ökade ju min husköparbudget …
Började efter ett tag, desperat t.o.m kolla på andra- och tredjehandsalternativ i form av boende bara för att man skulle “komma in på marknaden” (FOMO?!)
Provade mängder av mig kända tekniker att buda på…
Har bara köpt ett hus, så kan inte tipsa om “den bästa” metoden att buda på, men är man trevlig, öppen och ärlig och anpassar sig till säljarens (åtminstone under perioden jag letade) villkor, så tror jag man kan ha bra förutsättningar nu. T.ex snabb inflytt.
Hittade till slut, som sagt i Maj 2022 ett hus fr. 70-talet med fräscha men gamla ytskikt, villagarage, trädgård i sydläge, i ett område som JAG tror är växande. Närhet till allt med 15min bilkörningsradie.
Jag la ett fast “take-it-or-leave-it-bud” med förutsättningar som passade säljarna. Fick det för +30% på annonspriset men under medianvärdet i området.
Jag är nöjd.
Och det som slog mig under denna husjagarperiod var:
-
Bra objekt säljer.
-
Man bör rannsaka sig själv och tratta ner sina önskemål i en så tydlig objektbeskrivning som möjligt.
-
Se till att ha marginal kvar EFTER kontantinsats, pantbrev, lagfart och övriga avgifter (heja bankernas KALP-kalkyler, men gör dina egna!)
-
Hur länge VILL jag bo här? - det som hjälpte mig att rannsaka objekt var att tänka en 10-års cykel.
Kan jag bo här i 10 år? Korta ner den om du vill.
Kolla mer kanaler än Hemnet. T.ex Blocket, annonser i tidningar, utnyttja mäklarna - skriv upp dig på listor be dem leta åt dig, använd referenser - fråga kompisar, kompisars föräldrar, knacka dörr, lägg en lapp i brevlådan etc. etc.
Vet man hur man vill bo, och man behöver(villhöver) ett annat boende, och har råd… - Vad är det man skall vänta på? - Att pengarna i “din” plånbok behåller värdet, men det går åt pipan för alla andra så att man kan fynda lyxkåkar? - driver inte marknaden upp priset då om alla kan göra det?
Hur länge skall man vänta på och framförallt vad är rätt läge?
Har man gjort sin hemläxa så är det bara att köpa enligt mig, då diversifierar man sin portfölj och man “når ett mål”.
Vill man kortsiktigt tjäna pengar, så kan man garanterat göra det på något annat.
Det jag ödmjukt försöker förmedla är “medan gräset gror dör kon”.
Har hört många gånger: “Fasen, det skulle man investerat i för X antal år sen” - samma personer (i min bekantskapskrets) som nu säger att man skall vänta ut marknaden - den kommer rasa!
Även dem som säger att man hade “tur” med något…
Och som bränner sig på börsrsketer…
Vad som blir rätt vetetusan, men så länge man inte har allt i en äggskål, och man värdesätter annat än enbart ett hypotetiskt marknadsvärdet så tror jag man inte är så beroende större eller mindre marknadssvängningar …
Och det är alltid dem som “satsat” som har haft “tur” …
Hoppas mina tankar tillför något.