Unga på bostadsmarknaden, hur ska man göra?

Hur ska man tänka när det kommer till att köpa villa i dagens Sverige?

Det är för mycket folk med för mycket (mer) pengar sparade jämfört med oss. Det är för få villor ute på mäklarsidor/hemnet som passar våra behov.

Jag är så less på svenska bostadsmarknaden. Finns det inget annat sätt att köpa en villa än genom en mäklare?

3 gillningar

Exekutiv auktion.

3 gillningar

Det enkla svaret är nog tyvärr: sänk kraven. Leta i billigare områden och med enklare standard. Sedan går det mycket väl att byta upp sig på sikt.

Det finns nån konstig idé om att man ska skaffa ett ”för-alltid-hem”. Men det är en idé som passar ovanligt dåligt med den rådande marknaden. Det går utmärkt att flytta efter ett par år.

16 gillningar

Jag är ingen expert. Men många sitter väl, som jag, och väntar på bättre tider och säljer om man inte måste. Dock har jag en bostadsrätt.

1 gillning

Bara för att priserna gått ner så betyder det inte att man kan åka till det område man vill bo och peka på det huset man vill ha och få köpa det till valfritt pris. Marknadsekonomi råder fortfarande. Kostnaden för vårt hus har ökat men vi trivs så mycket att sälja finns inte på kartan. Hade vi haft mer pengar hade vi köpt dyrare med strandtomt. Men så mycket pengar hade vi inte så vi fick sänka våra krav. Nästan alla måste göra så.
Men jag vet inte om jag vill råda till att man ska köpa med vetskapen att man vill flytta. Tror att man kan ha svårt att må bra i sitt boende då. Vi har alltid köpt för att bo länge. Men livet har gjort att vi har ”behövt” flytta. Då har vi också haft möjlighet att byta upp oss.

1 gillning

Att satsa på radhus snarare än villa borde vara en första relevant åtgärd.

5 gillningar

I takt med att tiden för öppen försäljning har ökat så ligger betydligt fler objekt som Kommande Försäljning, även om de är säljklara. Detta kanske är en möjlighet för er?

Kanske ett större fritidshus eller en villa med renoveringsbehov om du är händig kan vara ett alternativ? Eller radhus som Jesse nämnde? Och senare byta upp sig.

Så här har det väl allltid varit och vad är det för konstigt med detta? Det finns alltid bostäder i olika prisklasser som alla inte har råd med.

Försök köpa en villa i London. Du inser då snabbt att så illa är inte den svenska marknaden.

6 gillningar

Tror att man ska vänta, det kan se helt annorlunda ut om bara 6-7 månader efter några räntehöjningar till. Inget är hugget i sten men jag hade väntat åtminstone till hösten. Tänk de som bestämt sig för att sälja men ännu inte fått sålt till senhösten.

2 gillningar

Jag hör ofta nu, och funderar på det här med “att vänta”…

Jag köpte mitt första hus i Maj 2022, klassar mig själv som “ung” :grin: (1989). Har rörlig ränta, köpt till 2.85X min årslön.
Det många tolkar som peaken i bostadsbubblan.

Jag sökte genom marknaden grundligt efter ett objekt som hade förutsättningar som passade för mig och som jag tyckte hade potential och attribut som tilltalar mig.

Jag var med i många budgivningar upp till 3-4X taxeringsvärde, och förlorade alla. Detta pågick under ca 2-3 års tid. (2019-2022 ca…) … under tiden ökade ju min husköparbudget …

Började efter ett tag, desperat t.o.m kolla på andra- och tredjehandsalternativ i form av boende bara för att man skulle “komma in på marknaden” (FOMO?!)

Provade mängder av mig kända tekniker att buda på…
Har bara köpt ett hus, så kan inte tipsa om “den bästa” metoden att buda på, men är man trevlig, öppen och ärlig och anpassar sig till säljarens (åtminstone under perioden jag letade) villkor, så tror jag man kan ha bra förutsättningar nu. T.ex snabb inflytt.

Hittade till slut, som sagt i Maj 2022 ett hus fr. 70-talet med fräscha men gamla ytskikt, villagarage, trädgård i sydläge, i ett område som JAG tror är växande. Närhet till allt med 15min bilkörningsradie.
Jag la ett fast “take-it-or-leave-it-bud” med förutsättningar som passade säljarna. Fick det för +30% på annonspriset men under medianvärdet i området.
Jag är nöjd.

Och det som slog mig under denna husjagarperiod var:

1. Bra objekt säljer.

2. Man bör rannsaka sig själv och tratta ner sina önskemål i en så tydlig objektbeskrivning som möjligt.

3. Se till att ha marginal kvar EFTER kontantinsats, pantbrev, lagfart och övriga avgifter (heja bankernas KALP-kalkyler, men gör dina egna!)

4. Hur länge VILL jag bo här? - det som hjälpte mig att rannsaka objekt var att tänka en 10-års cykel.
    Kan jag bo här i 10 år? Korta ner den om du vill.

Kolla mer kanaler än Hemnet. T.ex Blocket, annonser i tidningar, utnyttja mäklarna - skriv upp dig på listor be dem leta åt dig, använd referenser - fråga kompisar, kompisars föräldrar, knacka dörr, lägg en lapp i brevlådan etc. etc.

Vet man hur man vill bo, och man behöver(villhöver) ett annat boende, och har råd… - Vad är det man skall vänta på? - Att pengarna i “din” plånbok behåller värdet, men det går åt pipan för alla andra så att man kan fynda lyxkåkar? - driver inte marknaden upp priset då om alla kan göra det?

Hur länge skall man vänta på och framförallt vad är rätt läge?

Har man gjort sin hemläxa så är det bara att köpa enligt mig, då diversifierar man sin portfölj och man “når ett mål”.

Vill man kortsiktigt tjäna pengar, så kan man garanterat göra det på något annat.

Det jag ödmjukt försöker förmedla är “medan gräset gror dör kon”.

Har hört många gånger: “Fasen, det skulle man investerat i för X antal år sen” - samma personer (i min bekantskapskrets) som nu säger att man skall vänta ut marknaden - den kommer rasa!
Även dem som säger att man hade “tur” med något…
Och som bränner sig på börsrsketer…

Vad som blir rätt vetetusan, men så länge man inte har allt i en äggskål, och man värdesätter annat än enbart ett hypotetiskt marknadsvärdet så tror jag man inte är så beroende större eller mindre marknadssvängningar …

Och det är alltid dem som “satsat” som har haft “tur” …
Hoppas mina tankar tillför något.

18 gillningar

Fina hus i bra lägen kommer alltid vara dyra. Anpassa objekten efter er ekonomiska situation. Finns inga klipp att göra på husmarknaden.

Det finns absolut klipp att göra på bostadsmarknaden. För att göra klipp krävs kunskap i första hand. En enkel grundregel är att “drömhus” är rejält dyra. Med drömhus menar jag hus med eftertraktade egenskaper och eftertraktade lägen som är “färdigrenoverade” och bara att flytta in i. Många nybörjare på husmarknaden tittar främst efter olika drömhus och blir besvikna när budgivningen drar iväg som en raket. Om man istället försöker titta på vad olika saker kostar att åtgärda och letar efter hus med potential så går det att göra klipp. Det handlar förstås inte om några bottenpriser men om objekt som efter 3-4 år av förbättringsarbete kan bli riktigt fina. Sådana objekt går att köpa utan extrema budgivningar.

1 gillning

Tack för ett väldigt bra och hjärtligt inlägg!
Jag har sagt det till min fru att jag har få (?) behov (nära till pendling, bra energideklaration, nära till skola/förskola) och min fru är lite… Bongstyrig (jag älskar henne såklart jättemycket) och vill ha ett rött stort hus, gärna utan grannar, gärna dekorerat fint på bilderna, gärna 3-7 andra saker. Sedan då jag visar något så är det oftast något nytt som borde varit med.

Jag har bett henne tratta ner, och vi skickar dagligen hus som vi hittar på hemnet, så det kommer väl snart. Men det känns bara klurigt så det var nästan mest ett sätt att skriva av mig.

Och tack @janbolmeson för att du la tråden på rätt plats. Jag letade, men tillochmed min mor gör narr av mig för att jag letar så dåligt.

3 gillningar

Det du beskriver är inget klipp. Ett klipp vore att få köpa ett objekt, oavsett prisklass, en bra bit under marknadsvärde.

Att köpa ett orenoverat hus i sämre läge är bara att köpa ett billigare hus än ett finare i bättre läge.

2 gillningar

I vilka områden kikar ni nånstans? Tittar man utanför storstadsregionerna tycker jag det brukar gå att hitta trevliga hus i bra lägen för så mycket mindre pengar. Men det är såklart under förutsättning att det fungerar med ens sysselsättning.

Man kan alltid köpa objekt under marknadsvärde, om vi med marknadsvärde menar ett medelvärde för vad en viss typ av objekt sålts/säljer för. De flesta försäljningar, om de inte drar iväg eller förblir osålda, säljs för ett pris på ±10% av ett medelpris för objekttypen. Variationen beror då inte främst på att vissa objekt är finare utan på att de var fler spekulanter en viss helg och andra tillfälligheter. Hur stor den prismässiga avvikelsen ska vara för att det ska räknas som “ett klipp” är förstår en öppen fråga. Jag skulle hellre prata om “en bra affär” i meningen att objektet var normalt och priset några procent under medelnivån.

Bra! Ta rygg på din fru, och skriv ner så detaljerat ni kan.
Ju mer krav, desto bättre. Då blir det tydligare. Så får man väl prioritera sen om man inte hittar något.

… Behov inom era ekonomiska ramar vill jag styrkt förtydliga …

Så fundera på hur ni vill ha det inom den tidsram ni satt? - och kanske även om ni kan på en av era löner KALP-kalkylera detta boende så kan ni även skilja er utan bråk :grin:

Jag kom till insikten ganska snabbt, huset kan man ändra på, men inte läget …

2 gillningar

Jag skulle i ditt ställe sluta fokusera på Hemnet och fokusera mer på riktiga objekt. Det är först när du går på visningen som det blir tydligt hur bra/dåligt huset egentligen är. Det beror inte minst på att pärmen med besiktningsprotokoll oftast enbart finns på visningen. Det där fantastiska huset till det fantastiska priset blir med ens mindre fantastiskt när du läser besiktningsprotokollet.

Du borde alltså göra en deal kring visningar och förstås även vara beredd att gå på visningar som hon väljer ut. Sedan borde ni bedöma husen tillsammans i en Excel-fil och betygsätta olika egenskaper. Då blir det också tydligare hur ni ser på olika detaljer och lättare att komma överens. Även om “hennes hus” är alldeles för dyra kan ni ju ändå hitta bra planlösningar på kök, snygga tapeter, en perfekt altan eller något annat som ni gillar. Sedan kanske ni köper ett helt annat hus och om du då lovar att bygga en precis sådan altan som fanns i “det där drömhuset” så blir det deal. Det är görligt att bygga altan. Jag har gjort det själv.

2 gillningar

Ju färre spekulanter det finns på ett objekt, desto större är chansen att man helt slipper större budgivning och då lättare kan köpa för ett något lägre pris. För “drömhusen” kommer det scenariot aldrig inträffa men för andra typer av hus förekommer det regelbundet. Om du går på tillräckligt många visningar kommer du att få sådana chanser.