Nytt husköp orolig för alla utgifter, Hur gör alla andra?

Vi är ett par som har tillsammans 90k i brutto och får låna närmare 6M från banken.
Idag bor vi brf med en totalkostnad på 18k för boendet sen tillkommer mat,el,försäkring osv.

Har haft husdrömmar länge men det som skrämmer mig är alla kostnader med ett husägande och det ständiga fixandet. En “normal” villa i storstad kostar idag minst 6-7M, Ni med 80-85% belåning Hur gör ni med alla kostnader? sover ni gott om natten?

För oss tänker jag såhär, istället för hus kika på radhus för max 5M, med 15% handpenning har man då 4,25M i lån det är ca 13k i räntekostnader efter avdrag. Sen tillkommer det värme, vatten sopor, amortering osv osv.

Ett hus för 5M kommer då att ha utgifter på närmare 30k i månaden även om vi tjänar relativt bra så “försvinner” i stortsett ena lönen helt för att betala boendet. Därtill kommer Mat, kläder, bil osv osv. Totalt 40-50k i månaden.

Ju mer jag tittar på detta desto mer blir jag nervös över den stora utgifterna, det räcker med att en av oss eller båda blir arbetslösa, sjukskrivna för att ekonomin att köra ihop sig är jag för pessimistisk?

1 gillning

Om jag gav dig en miljon idag för att bo i ett billigare hus, skulle du acceptera det erbjudandet?

2 gillningar

Vi har ca 150k brutto i vårt hushåll och jag skulle aldrig ta ett bolån på 6 mkr med dagens ränteläge. När vi köpte hus tittade vi på hus i 8-9mkr klassen men slutade med att vi köpte ett hus för ett par år sedan där vi idag har ett lån om ca 3,5 mkr (tack och lov för vi var nära att belåna oss till max). Givet dagens ränteläge så går väldigt mycket pengar åt att betala räntor även om det absolut inte går någon nöd på vår familj. Jag tycker er inkomst är alldeles för låg (för mycket risker) för att ta ett lån om 6 mkr :slight_smile:

1 gillning

Vi har ca 50k brutto och driftkostnad på 40 lax. Vårt lån är på 3.6 miljoner. Bara att hålla ut…

Har en del buffert och sparande vi kan dra ner på så inte särskilt orolig.

2 gillningar

Går du back varje månad redan innan du har betalat för mat osv?
Tufft!

Nej alltså 40 är för mat och allting.

Såg nu att jag skrev fel, netto ska det vara. :laughing:

Tycker folk verkar lite negativa. 90 000kr är 45 000kr var. En hel del över genomsnittslönen. Hur ser framtiden ut? Kan ni förvänta er mer i framtiden? Eller mindre för den delen?

1 gillning

@Pareto
Är det en retorisk fråga?, självklart skulle jag vilja bo i ett billigare hus, problemet är ju att billiga hus inte växer på träd i sthlm. Ett halvruttet hus kan du få för 6M i lite bättre områden och runt 5m för ett radhus.

@Anna8
Nu var det inte ett lån på 6M som gällde även om det är den summan vi har fått godkänt, räkneexemplet ovan gäller ett radhus för 5M där 4,25M är i lån.

Jag ska vara brutalt ärlig:

90k brutto räcker inte långt till ett hus för 5-6M i dagens ränteläge OM ni vill kunna göra annat i livet. Glöm inte bort att det tillkommer kostnader för möbler, inredning, redskap, verktyg m.m. Har ni inte släktingar och vänner eller kan köpa från tidigare husägare kan ni garanterat räkna med förhöjda kostnader de första 2-3 åren. För att inte tala om eventuella renoveringar, reparationer, underhåll m.m.

Jag hade tittat på hus i annan stad om ni har husdrömmar. Jag vet inte hur gamla ni är eller om ni har drömmar/planer om barn eftersom det inte är med i ditt scenario. Men det brukar vara en vanlig framtidsplan när någon nämner hus. Detta innebär givetvis ökade kostnader (och minskad inkomst).

Vi valde att flytta från Stockholm när vi skaffade barn just för att kunna köpa ett bättre hus. För oss är pengar frihet och ett billigare (men bra) boende har medfört ökad levnadsstandard, mer investering på börsen, pengar till hobbys och shopping m.m.

1 gillning

Jag tycker det saknas lite information i trådstarten.
Kommer ni ha en ordentlig buffert efter husköpet eller blir det i stort sett tomt på kontot?
Ska ni köpa ett nytt eller gammal hus?
Mycket att renovera och underhålla?
Ska ni vara föräldralediga?
Har ni karriärer som är på väg att ta fart och ge mångdubbelt högre inkomst eller är det ganska platt?

Jag och min fru köpte hus för över ett decennie sen men valde då att ta höjd för ovanstående och köpa för runt 60-70% av vårt maxtak.
Numera tjänar vi betydligt mer och skulle kunna amortera hela bolånet på ett bräde.
Vi har funderat på att ”uppgradera” boendet nu när barnen är halvstora, marknaden är trevande och vi har bra med pengar, men att gå från ca 2,5 MSEK i bolån till kanske 6,5 känns jobbigt. Då tjänar vi tillsammans mer än dubbelt mot vad ni gör, och skulle räkna med att ha kvar en buffert på ett par miljoner. Alternativet skulle vara att stoppa in mer i boendet och få med lånet till ca 4 MSEK men det är kanske inte rationellt heller.

Hmm. I kranskommunerna till Stockholm < 30 minuter från Stockholm med SL kostar ex ett hus på 150 kvadrat och 500 kvadrat tomt inkl dubbelgarage ca 5M nu. . Ner från peaken på ca 6-7 M. Få affärer görs men vissa tvingas sälja nu. Radhus på säg 130 kvadrat kan ni få för under 4M . Ner från ca 5M vid peaken.
Lite billigare än ni räknat med.
Kolla noga på skicket. Ett hus som behöver mycket lite närmaste 10-15 åren är smart. Ex , Antag 70 talshus, huset " Bobart as is" Helst allt nedan gjort
taket bytt eller i bra! skick,
ingen källare! Eller redan omtätad grund,
lite radon!,
fönstren bytta mot energisnåla senaste 10-15 åren ,
bra! placerad modern luftvärmepump minst,
badrum och kök renoverade.
Räkna med om elvärmt 15,000 kWh per år om ni är två och 20.000 om ni är 4. (Vi brände 30000 kwh per år i två orenoverade 60 -70 talshus när vi var 4 och elen billig).
Sätt värde noll på elgolvvärme etc om elpriserna håller sig på > 2 Kr per KWh inkl allt. Tofflor på.
Radhuset är lite billigare i drift på alla sätt.
Jag skulle oroa mig mycket med säg 3,2 M i lån med era löner då vi jobbade i sektorer med risk för konkurser och neddragningar etc .
Och När vi var nya husägare stack 5 årsräntorna på 90 talet från 12% vi hade som mest till 16 % för nytecknade lån . Hu Hu. Shit happens.
Möjligen ok i dagens läge om ni känner er helt säkra på era jobb. Ex lärare eller sjuksköterska och hälsan är helt ok och huset är i bra skick.
Arbetslöshet eller lång sjukskrivning vore nog obra.
.PS. Mycket dyrt att renovera. Att köpa ett orenoverat 70 talshus efter en ursprunglig ägare kan ge >>1M i utgifter snabbt även om man håller igen och ett årslångt besvärligt projekt . Bara ett litet 4 kvm badrum kostar ofta 200.000 Sek att modernisera.

1 gillning

Har man tänkt tanken att det kan bli svårt ekonomiskt skall man nog inte köpa hus.
Att ligga så högt i boendekostnad att man inte kan hantera KALP, har man passerat gränsen.

Ja det är en retorisk fråga för att belysa om du verkligen tycker det är värt en miljon extra att få ett något bättre hus.

Om du är orolig för ekonomin så kan det vara en ide att gå ner en prisklass.

1 gillning

Helt rätt.
Vi har ett ”helt vanligt hus” till skillnad från många vänner, bekant och kollegor vars ekonomiska situation de facto är sämre än vår.
Men vi har sovit gott genom elpriskris, räntehöjningar och en period där min fru var sjuk och inte kunde jobba.
Det är värt mycket.

5 gillningar

Jag tycker ni gör rätt som är lite oroliga, eller oroliga kanske är fel ord. Men att ni är försiktiga & tar ett beslut grundat i väl förankrade resonemang & data.

Har försökt att stapla upp alla de större kostnaderna, räknar lite grovt på ett hus/radhus för 7MM SEK med 85% belåning. Får enligt nedan då, lite blandade kostnader (engångsposter + återkommande utgifter). Men funkar som exempel.

Objekt; Fristående villa/radhus 130kvm
Inköpspris 7 000 000 kr
Kontantinsats 1 050 000 kr
Pantbrev 119 000 kr
Lagfart 105 000 kr
Årlig avsättning renoveringsfond 52 000 kr
Räntekostnad (4.96%) + Amortering (2%) 340 800 kr
Privatleasing Kia EV6 93 540 kr

De första stora posterna är ju såklart 15% kontantinsats + kostnad för pantbrev & lagfart. Bara där krävs ca. 1.27MM SEK.
Därefter har jag tagit inspo från en anna tråd på RT, hur mycket man behöver räkna med gällande renovering/underhåll. Det verkar som att en tumregel är runt 400kr/kvm. Då har vi på ett år avsättning på 130 x 400kr = 52kkr.
Räntekostnader (4.96% ränta) + amortering (2%) är ca. 340kkr/år som ska ut från hushållet.
I vårt område fullständigt kryllar det av privatleasing, alla är Kia EV6 alt. iD4 - kan vara att dessa togs ut vid ev. kampanjerbjudanden. Men många hushåll har bil. Ser att kostnad för en sådan är från 7795kr/månad.

Så ut från hushållet ska varje månad alltså;

Objekt; Fristående villa/radhus 130kvm Per månad
Inköpspris 7 000 000 kr X
Kontantinsats 1 050 000 kr X
Pantbrev 119 000 kr X
Lagfart 105 000 kr X
Årlig avsättning renoveringsfond 52 000 kr 4 333 kr
Räntekostnad (4.96%) + Amortering (2%) 340 800 kr 28 400 kr
Privatleasing Kia EV6 93 540 kr 7 795 kr
Summa/månad 40 528 kr

Sen kan man såklart argumentera för/emot de kostnader som jag presenterade för renovering/underhåll. Men förr eller senare ska saker i huset underhållas eller renoveras. Så lika bra att ta med detta i beräkningen från början & allokera dessa pengar till en underhållsfond.

Så ja, enligt min uppfattning så gör ni nog rätt i att dra er för att maxbelåna er. 90kkr/månad brutto - räknar jag på 45kkr/vardera per månad så har ni ca. 70kkr/månad netto i hushållet.
Ca. 40kkr/månad ska ut i “basutgifter” gällande hushåll.
Lägg därtill sopor, el, vatten, bredband, mat etc. etc. etc. så böjar det bli tight.

Mvh,

1 gillning

+1, vi bor 20 år senare kvar i vårt radhus i ett bra område för att vi prioriterar allt annat vi vill lägga pengar på, vi skulle förstås numer ha råd att flytta till större friliggande

1 gillning

Jag ser ju detta också, lärare och sjuksköterskoe eller andra med helt vanliga knegjobb som kör bilar som kostar 7-10000/ mån. Tjänstemän med något högre löner får hybris fort och leasar något ännu värre. Jag är visserligen en snål jävel och har nu tjänstebil och en hög lön, men vore jag tvungen att stå för bilen privat hade jag lagt mig flera prisklasser under…

3 gillningar

@Denkmal Får du ökad lön om du avstår tjänstebilen? I så fall kostar nog tjänstebilen mer än du spontant räknar med :wink:

Tja det är knepigt med bilar. Vår 20 år gamla V70 kostade 8000kr kontant och ca 4000kr/mån och då lagade jag allting själv då jag hade tillgång till gratis billyft och verktyg. Tycker leasingen vi har idag på 5000kr inte är så farlig. (Volvon hade ju varit dyrare idag också)

Men nu kostar ju ny leasing 7000kr+ så nästa bil får nog bli en gammal Volvo igen. :nerd_face:

1 gillning

Självklart, jag kan kvitta den mot en summa på bruttolönen med tillhörande pension. Men det är ändå svårt att komma billigare undan med en modern elbil idag.
Har räknat :sweat_smile:

Som info, de flesta jag räknat på i din sits med DAGENS DYRARE regelverk för att ta ut en ny tjänstebil har efter det valt en annan lösning. (Tidigare var det ett enkelt val) MEN det beror alltid på de unika förutsättningarna, vilken bil man räknar på och hur mycket man värdesätter bekvämligheten med en NY bil där arbetsgivaren fixar allt.

Så länge du räknat med bortfallen lön/TJP och andra normala faktorer har du säkert räknat tillräckligt nära för att landa i rätt beslut. :+1:

3 gillningar