Ja, det har helt klart blivit mycket dyrare. Ett tag var det fantastiskt förmånligt.
Jag valde bilförmån och elbil istället för att ta bruttolönepåslag och lösa bilfrågan på egen hand baserat bl a på:
osäkerhet på marknaden, att köpa en likvärdig elbil vore förknippat med en chansning
trygghet i att känna att jag inte behöver bry mig om däck, slitage eller övriga liknande kostnader
enkelhet i km-rapportering och bra ersättning för laddning i hemmet och bra lösning för laddning på språng
något lägre månadskostnad än övriga alternativ
Men som sagt, jag har en hög lön och kan bära kostnaden. Bilen kostar mig ungefär 7% av min nettoinkomst. Min granne är högstadielärare och privatleasar en Tesla MYP. Det är skillnad i prioriteringar…
Beroende vad vi säljer för nuvarande bostad kommer vi ha ca 1M, 750k går vi in med som handpenning, ca 100-150k för lagfart och pantbrev kvar har vi ca 100k i buffert.
Nytt hus i sthlm för 5M det kan man glömma även om man har en gratistomt i kranskommunerna.Vi tittar givetvis på radhus runt 5M gärna i OK skick dvs inget renoveringsobjekt men inte heller något nyrenoverat. Lönemässigt är nog ganska platt för båda, kanske kan gå upp 5k i lön vardera om man byter jobb fram o tillbaka.
Att hitta något 20-30min i kranskommuner för under 5M är svårt, även som renoveringsobjekt. Självklart vill vi komma undan så billigt som möjligt att hitta radhus för 3-4 då får man leta sig till Nynäshamn/ösmo och liknande.
Enligt banken är det inga problem att köpa hus för 6M för våran del även med så lite som 90k brutto så egentligen “håller” kalkylen, men jag är lite orolig ändå för de höga utgifterna.
Var hittar du radhus för 4M i kranskommunerna som är 20-30min från city? Nynäshamn?, Knivsta? rejäla renoveringsobjekt?
Som ovan att hitta något radhus billigare i sthlm inom rimligt avstånd och område är omöjligt.
Vad banken tycker är egentligen ointressant så länge ni kvalificerar er för bolån. Banken tittar ju främst på risken att ni inte kommer klara boendekostnaden. De är väl medvetna om att det är det sista man väljer bort.
Men det är ju ni som måste avgöra hur mycket marginaler ni vill ha och vad ni vill kunna lägga på annat.
Leta mer…Kollade på hur det ser ut just nu.
Vi har kollat på hus av och till i 30 år nu i förortskommunerna eftersom det är roligt tidsfördriv minst Men har under 2023 bara kollat på ett hus och pratat med en pratglad mäklare och 1 bekant som lyckats sälja efter lååång process (till runt nyaste taxeringsvärdet blev det surt nog! Inget fel på huset! ).
Ni verkar ha lite rätt säg +5% eller så… Radhusen jag tänker på som exempel vid en snabbkoll har senaste tiden gått för aning över 4MSek. Inte under 4M ! .Väldigt få affärer efter sommaren ännu.
MEN Det ligger dock i ett litet område jag kollade (där vänner bott) ett välrenoverat mittenradhus hus ute där där budgivningen ligger under 4Msek där buden verkar ha stannat av helt. Få budgivare och dagarna går…
Det jag som exempel avser är tusentals radhus som byggdes ungefär likadana i slutet av 60 och under 70 talet i Stockholms kranskommuner . Oftast Nära till affärer och skolor. Ca 130 kvadrat med bra planlösning. 3 rejäla sovrum 12-16 kvadrat , 1.5 badrum och ett stort vardagsrum på 36 kvadrat. Betongtegeltak, rejäl vind , tvättrum, "walk in closet "och ett ute förråd, Garage i länga , P-platser för 1 till bil minst på garageplan.
Oftast mycket grönt och skogpartier omkring dom områdena (innan marken blev för dyr).Oftast drygt 200 kvadrat helt plan tomt med överblick över hela tomten från köket och uteplatsen och balkongen. Typiskt relativt Lugna områden. Ofta hyfsat nära pendeltåget till Stan med kort cykelavståndbra och infartsparkeringar och som ibland (numera också)är helt gratis . < 30 minuter med pendeln till centralen. Dessa hus är ofta ljust och trevligt och ordentligt renoverade numera. Har oftast en LL värmepump. Dom har en fördel oftast jämfört med många hus från samma period. Krypgrund där man lätt kan isolera dom ganska kalla 70 talsgolven billigt underifrån. Viktigt göra rätt med fuktspärr etc. Jag tror på bra köpläge NU om man pallar att köpa först och sälja sen utan förbehåll speciellt
Det här var en bra sammanfattning av radhusläget. Jag bor själv i ett liknande hus. Dock är fjärrvärme också vanligt i denna typ av hus. Vilket värmesystem som är standard varierar mellan olika områden. En nackdel som dessa radhus normalt har jämfört med villor är att takhöjden är 2,40 som standard. Det är inte ett funktionsmässigt problem men för “känslan” är högre takhöjd en fördel.
En aspekt gällande radhusfrån den här tiden är att vissa har kvar sin “grundkonstruktion” medan andra har fått t.ex. källaren inredd senare. Detta är ofta en källa till problem. Själva byggarbetet kan ha gjorts korrekt men ofta utan att ta hänsyn till luftflöde och husets grundläggande egenskaper. Med tiden leder detta ofta till problem.
En annan viktig bit är att köpa hus med friköpt tomt och undvika tomträtt. Båda alternativen finns. Att bo i ett radhus där tomten på baksidan gränsar till fem likadana fyrkantiga tomter är heller inte så kul. Bättre att hitta en tomt som gränsar till skog eller allmänning.
Det är en fördel att bo i ett radhus som ingår i en samfällighet. Anledningen är främst att en rad olika abonnemang och tjänster då kan ordnas kollektivt till lägre kostnad. Sådant som VA-taxa, sophämtning och internet går att få till betydligt lägre pris än om man ska ha alla abonnemangen själv. Detta är alltså en “permanent rabattt” som blir mycket pengar över tid. En grej att titta på är också var kommungränserna går. Normalt kan skatten per månad vara några hundra kronor lägre i kommun A jämfört med kommun B. Du får normalt inget extra för dessa pengar och det avspeglas normalt inte i huspriserna heller. Det är vettiga gratispengar som du kan hämta hem ganska enkelt. Jag refererar nu till mindre skatteskillnader. Många uppfattar inte dessa som viktiga, ungefär som när man väljer fonder.
Jag gillar också högre takhöjd. Har dock haft 2,4 senaste 30+ åren så jag är van… finns värre. Kollade på ett ganska nybyggt hus där (ett kort par) valt att bygga badrum under snedtaket avsett för små människor och dessutom max 2 meter + div rör att slå pannan i i källaren. ??? Why.
Eller plattakade kedjehus på ekeröarna med ca 2.2 meter takhöjd jag inte trodde fanns. Går bort direkt…
Absolut skall det vara friköpt tomt.
Helst inte några inredda källare.
Om man har bara “självdrag” förbättra! I mitt första hus sa besiktningsmannen innan köp " intressant. Ett till hus helt utan ventilation!. 60 talshus med noga energikris tätade fönster och dörrar helt utan luftinsläpp. En luftomsättning per dag vintertid när man drar igång köksfläkten kanske via sprickor i tapethörn mm och bara mer via öppna fönster annars. Inte bra alls speciellt med nymålat, nytapetserat mm och ett gäng nya möbler etc och små barn. Måste fixas! . Vi gjorde Det på billigt sätt ( pga en lön och billig el då ). Manuellt Varvtalsstyrda tysta 12V fläktar för 100 SEK utsug på toaletterna och alla tätlister borttagna på översidan av fönstren minst vid alla fönster med elelement under. Ventilationen vart rätt ok nästan utan investering.
Takhöjd är trevlig men lagom är bäst. En vän har ett hus med 6,5 m i delar av vardagsrummet. Hyfsat jobbigt när det ska bytas en armatur eller ljuskälla…
Jag byggde ett hus för länge sen. Det hade rejäl takhöjd och öppet upp i nock delvis. Det blir onekligen maffigt och pampigt. Nackdelar är som sagt jobb med att byta lampor. Det kan eka. Man eldar lite för kråkorna. Det ställer krav på möblemanget så det matchar pampigheten. Då var jag mer intresserad av yta och status. Idag hade jag nöjt mig med 250cm.
Jag köpte ett nytt nyckelfärdigt energisnålt hus så jag sover rätt gott.
Men det är klart om jag blir arbetslös eller sjuk en längre stund så måste jag sälja huset. Men du får ha tilltro till din egna förmåga att kunna anpassa dig efter rådande omständigheter så är det lugnt. Bara du inte belånar upp till skorsten så blir det nog bra.
Här är en väldigt intressant karta som visar hur långt man kommer på 30min i stockholm. Att hitta ett okej radhus för 4M inom dessa gränser är omöjligt, motbevisa mig gärna
Du kan nog hitta i Järfälla, Sollentuna, Huddinge. Men det är nog inte i några områden man vill att ens barn växer upp i när det ser ut som det gör.
Missförstå mig rätt. Alla dessa kommuner har fina villaområden. Men där radhus ligger i efterfrågad prisklass är det lite mer stök eller närmare stök. I så fall är det nog bättre att försöka hitta något utåt. Värmdö har tex faktiskt smidig pendling till slussen från många ställen.
Där jag bor i norrort går det absolut. Det hus jag själv bor är väl värt 4,7 mkr eller så. Jag har 165 kvm. Ett mindre radhus på 100-120 kvm får du alla gånger för 4 mkr. Omsättningen är inte så stor bara. Vi har gångavstånd till typ allt inom service och kollektivtrafik. Bil behövs inte. Jag har inga planer på att flytta.
Det här med stök är något man får förhålla sig till. Det kräver mer planering gällande framför allt skola. Man kan inte utgå från att den närmaste skolan är den man vill ha barnen i.
Det stök som är problematiskt på riktigt är ofta koncentrerat till knutpunkter i kollektivtrafiken. Där kan man bli rånad om man är ung. Det gäller rika områden lika väl som mer vanliga. Klientelet dras ofta dit där pengar finns, även om de själva inte bor just där.
Den kartan stämmer inte. Nykvarn är under 30 minuter. Enköping strax över halvtimmen. Gnesta borde också gå. Vagnhärad drygt 30.
Antar det finns många orter på samma avstånd.
Jag minns en karta som jag såg i DN (tror jag det var) där de hade undersökt restiderna med kollektivtrafik. Den var betydligt rörigare än den här kartan. Vissa områden långt bort hade nära till stan och vice versa.
Nej det måste man ju inte, men du kommer kanske inte jobba på samma ställe hela livet heller. Tror man mer ska se det som att desto centralare du bor, desto lättare att nå större delar av regionen inom rimlig tid.
Jag satt och kollade lite igår hemmavid. Det fanns en rad objekt ute för 4,2 mkr. Jag skulle själv tycka att ett större radhus för 4,8 mkr skulle vara betydligt mer prisvärt. Det finns sådana ute också.
Samtidigt är det sannolikt så att den här typen av objekt idag ofta köps av strikt ekonomiska skäl. Det är så att säga det bästa man kan hitta som man också har råd med, utan att ta för höga lån.
Det finns sannolikt ett särskilt tryck på radhus i instegsklassen. Att större radhus skulle stiga i värde är sannolikt på sikt men då bygger logiken på att man ska bo där långsiktigt och satsa på det boendet. En prisökning på de större husen bygger på att området som sådant skulle ”uppvärderas”. Jag räknar själv kallt med en sådan utveckling men det är något som sker mer långsiktigt. Den säkraste faktorn bakom långsiktig uppvärdering är stora satsningar på infrastruktur.
Ett radhus i instegsklass för 4,0-4,2 mkr svarar sannolikt främst upp mot behovet “ha någonstans att bo” för en person med viss familjesituation. Det kan vara ett trevligt område med reko grannar och fin omgivning men det är inget “drömhus”. Ett möjligt långsiktigt problem kan vara att ett sådant hus för det priset iallafall i mina ögon är “fullvärderat”. Om ett mindre radhus kostar så borde ett större radhus kosta 5,5-6,0 mkr. Det gör det i praktiken inte. Om områdena värderas upp finns i det caset ett dolt värde i det större radhuset som inte finns i det mindre.