Hej, ny här och önskar bolla med någon om hur man bör tänka när man letar hus. Har stora planer på att nästa steg i livet är ett hus. Jag kan egentligen ingenting om hus och söker tips och råd att tänka på vid hus letande.
Behovet är ett litet hus ca 80kvm, tre rum men gärna med en liten gäststuga på tomten. Stor tomt däremot är önskat. Vill inte köpa ett beställningshus mest för att då får man vänta några år. Och jag sitter absolut inte på mängder av pengar.
Jag gillar äldre hus. Röd stuga med vita knutar, eller skånelängor, men yttre utseendet är absolut inte det viktiga utan snarare att gör ett smart köp ekonomiskt då jag troligen inte kommer kunna göra några större ekonomiska förändraring framöver. Jag har redan lagt senaste åren på karriär och att snabbt växa på lönetrappan. Jag är uppvuxen med ±0, vill aldrig hamna där igen men ser inte värdet i att bara ha pengar på hög utan vill nu åt min dröm. Utgifterna utöver husets kommer dock inte häller öka markant mer än världsekonomins påverkan.
Så vad ska jag tänka på? Tänker saker som energikälla, är det värt några hundra tusen extra som ett hus med solceller kostar(större lån)? Utöver energi från solceller, vad är mest ekonomiskt för uppvärmning? Vilket material på väggar/tak är mest underhållsfritt och billigast i längden, trä, papp, tegel, vass? Vilka ekonomi tjuvar finns i hus? Några årgångar på hus som anses bättre eller sämre? Ja ge mig alla tips, antagligen massvis med saker jag inte äns vet jag bör fråga om.
Vattenburen golvvärme är skönast (men kanske inte om man har gamla fönster med kallras?).
Men tänk på att året för installationen är viktig, dels för att äldre varianter är mindre effektiva (framförallt värmepumpar på vintern), men mest för att livslängden är begränsad och det är rätt dyrt att byta.
Solceller är överlag tveksamt, snart försvinner 60-öringen man får som subvention när man säljer vilket gör att överdimensionerade anläggningar (där man säljer mer än vad man gör av med) blir olönsamma, men även mindre anläggningar kommer ta lång tid att betala dig själva.
Bra start, då vet du vad du vill. Har du funderat över läget också? Jag ser att du kallar dig Skånebo och är det här vi pratar om husjakt är det ju en avsevärd skillnad på ett sådant hus på en åker utanför Malmö jämfört med i skogen utanför Osby.
Härlig dröm säger jag! Tänk dock på att utvärdera det här med storleken ordentligt. 80 kvadrat är ju trevligt om man bor själv eller två, men blir man fler kan det snabbt kännas lite. Att köpa 100 från start blir dyrare, men kan bli rena besparingen om förändringar i familjestruktur sker i närtid. Tänk också på att 80 kvadrat i hus inte är detsamma som 80 kvadrat i lägenhet. Jag upplever att många gör den tankevurpan. Gemensamhetsutrymmen som finns i flerfamiljshus ska nu rymmas i den egna kåken. Ibland räknas utrymme för panna/varmvattenberedare och liknande in i ytan. Även “oviktiga” utrymmen som tvättstuga och “stövelfarstu” äter plats.
Svaret är att det beror på. Allt är ju bättre än direktverkande el, men att skaffa större lån för att få till en anläggning av något slag kostar ju också. Jag bor t ex på 200 kvadrat och värmer med luft-luft-värmepump och med el primärt från solcellsanläggning. Men, även utan solcellerna så är det ju inte värmen den mest skrämmande kostnaden med hus. Speciellt inte ett lite på 80 kvadrat. Ditt val med hus + gäststuga påverkar nog på många sätt mer än att gå från 80 till 100 och ha ett gästrum.
Om du i ett litet hus gör av med 10000 kWh per år och de kostar en krona styck, då ska du ju inte lägga motsvarande pengar årligen på att få ner kostnaden till hälften, ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Sedan kan det såklart finnas andra skäl att se sig om efter alternativa uppvärmningssätt.
Ja. Du ska naturligtvis se över vad det är för VA-kostnader. Är vatten och avlopp kommunalt och vad kostar det i månaden/kvartalet? När man pratar om mindre hus på landet: Se över vad som gäller kring vägunderhåll, servitut, snöröjning o dyl. Det finnas vägföreningar och annat att kolla upp. TÄnk också på att underhåll av huset kostar. Man måste inte köpa alla “regler” folk på forumet kastar ur sig, men man ska veta att plötsligt kommer det en större utgift som man inte riktigt tänkt sig. Det kan vara alltifrån fasadputs till takbyte.
Enstegstätade 00-talskåkar hade jag inte tagit i. 50-talskåkar med gammal blåbetong är ju inte kul. 40-talshus med “fattiglappar” på taket (dvs asbestplattor) etc. Alla hus har sina sidor, men de allra flesta är ju trots allt underhållna utifrån sina behov, så kontrollera behoven ordentligt innan köp.
Jag har inte koll på marknaden, men ser inte framför mig att det är ett stort utbud på hus på 80m2 med stor tomt och gäststuga samt solpaneler.
Speciellt inte om du även är kräsen med var huset ska ligga.
Du borde kanske vara lite mer flexibel, precis som @angaudlinn föreslår. Kanske lite större hus med extra rum ska vara med i sökandet för att få till allt annat också?
Det beror givetvis varför du behöver gäststugan. Är det för uthyrning? Ska nån i familjen/släkten få bo där etc? Eller endast extra utrymme?
Uppvärmning av två byggnader är alltid krångligare och dyrare än en byggnad. Likadant med VA.
Finns bara tre saker av betydelse, läget, läget, läget.
Rött hus med vita knutar kanske man löser när det är dags att måla om?
Storleken slår över på det mesta ekonomiskt, uppvärmning, underhåll, möblering.
Tekniken beror på vad det är för hus, är huset så litet som 80kvm kan det vara för litet för att det ska vara rimligt med bergvärme och solceller. Då kanske luft/luft är optimalt, ser också ut att vara väldigt vanligt efter lite surfande på hemnet.
Haha ja har du en bokrekomendation? Jag hade behövt en kurs nästan så jag sökte en yh utbildning i bygg för detta nä men när jag ska köpa dator läser jag recensioner i ett halvår innan köpa knappen klickas så det här med husköp som ofta ska gå undan med och som jag kan betydligt mindre om, är… Spännande… Minst sagt.
Tack för jätte utförliga svar! Självklart är jag inte fastnålad i 80kvm men hade vart lagom om god planlösning, finns dock få av denna typ. Kommer aldrig bli mer än två vuxna i hushållet.
Gäststugan är tanke för delvis kortare uthyrning och delvis familj som stannar lite längre. Bor i Lund så finns alltid behov av kortidsuthyrningar.
Tänker som så att läge och husstorlek är inte ekonomiska aspekter jag kan påverka på samma sätt mer än vid själva valet av hus. De små röda stugorna finns tyvärr mest på orter för långt bort eller där jag skulle behöva gå ner drastiskt i lön för att ta jobb i.
Utan tänker mer vad ska jag tänka för att kommande utgifter ska hålla sig låga. Lund är dyrt och har nästan bara stora hus, kollar på omkringliggande kommuner med lämplig körsträcka.
Enligt skatteverket skulle jag få ca 800 kr mer i plånboken per månad av att flytta 20min norr om, i komunalskatt, kanske finns annat som skiljer sig ekonomiskt i olika kommuner jag bör tänka på?
Okej, det förändrar ju lite. Lund säger du… snegla norrut också. Marieholm och krokarna däromkring är relativt lågt prissatta trots att pågatågen går och närheten till Lund.
Man ska inte missa den effekten, men titta också på vad t ex sophämtning, VA, elnätstariffer och liknande går på. Även kollektivtrafik, p-avgifter etc blir intressant om man ska jobbpendla eller ej.
Vill ni flytta längre så är här en favorit som jag skulle kunna tänka mig vid en flykt från stressen:
När vi köpte hus så gjorde vi en lista som vi hade med oss på alla visningar.
Där vi hade lagt in olika punkter så vi enklare skulle kunna jämföra olika objekt.
Där hade vi vattenburet system, så det gick sätta in bergvärme eller dylikt om det inte fanns.
Vissa specifika punkter i huset, antal rum, tex. gärna ett extra rum som barnen kan ha för lek.
Vissa punkter ute som, gärna tegel för det är underhållsfritt, plan tomt, plats för växthus som vi byggt och så.
Det funkade väldigt bra för oss.
Jo men visst går det att hitta billigare ju längre bort från malmö/Lund man kommer. Men försöker kika på absolut max 30 minuter med bil till centrala Lund, men norr, öster och söder mest intressant, dock verkar söder mer riskabelt, många fina, renoverade hus där som legat till försäljning väldigt länge, så kanske dumt för framtiden om man behöver sälja. Kommer behöva bil pendla oavsett, vill bo mer lantligt och inte i en soknen. Och att ha tillförlitlig till skåne trafiken är som att spela på lotto… Har stegvis förflyttat mig från centralt boende, uppvuxen med max 100 m till allt man behöver, nu iaf 30-40 minuters promenad, så är viss tillvänjning att det tar tid att ta sig till jobbet men avstånd är med på prio listan och i beräkning att det ökar priset på huset.
Just en sån lista du nämner som jag håller på att utforma och därav mina frågeställningar, allt man bör tänka på!!
Det känns som vi glömmer den absolut viktigaste aspekten för framtida kostnader. Skick!
Om huset inte är nytt blir frågan hur välskött huset varit under årens lopp. Har tak och badrum renoverats när det behövts och hur längesen är det?
Om huset varit välskött kan man uppdatera saker av rent estetiska skäl när man känner för det och hyggligt beräkna vad tex ett nytt kök kostar.
Har huset varit misskött är risken mycket större att du, även om saker ser fint ut nu, stöter på dolda fuktskador, röta, mögel, mm så fort du börjar pilla någonstans. Vilket får både kostnaden och tiden för att renovera att skena.
Mitt största tips är att fundera på vem i bekantskapskretsen som är bäst på hus och be den följa med på visningar. I mitt fall hittade jag en som jobbar just med att flrsäkringsrenovera fuktskador vilket räddade mig från ett par potentiella köp.
Om du vill renovera och tar ekonomisk höjd för det är ju detta inte ett problem utan kanske rent av ett sätt att hitta ett bra projekt. Men vill du bara flytta in och bo bra kan det va avgörande.
Det är bara att erkänna - vi behöver öva för att bli bättre. De flesta som köper hus saknar helt och hållet kompetensen att bedöma husets skick. Ser det kosmetiska felet men missar det dyra strukturella felet.
Överväg att leja hjälp (kan vara sv en bekant) för att följa med på visning och försöka fullfölja köparens undersökningsplikt. Eller till och med göra en egen besiktning på egen bekostnad INKL hjälp att faktiskt tolka resultaten.
Om det finns i budget för husköp från början så kan det kännas mindre ”slösade pengar”.
Eller som jag skrev i en tidigare tråd - husaffärer är lite som Svarte petter - köp naivt ovetande och hoppas att ni hinner sälja innan något mega-fel upptäcks i fastigheten
Men allt beror ju på, t.ex. så är pannor mycket tyngre än de mesta annat, så är huset inte byggt för det så går det inte att få dit till rimligt pris. Oavsett, så kommer du över en 30-50-årsperiod behöva se över taket minst en gång, så räkna med att göra det oavsett vad du köper för hus om du ska bo där länge.
För ytterväggar är träpanel bra och lättskött, men är man villig att lära sig puts så är det inte så krångligt heller. För innerväggar så går det mesta bra, men det är bra att ha OSB under eventuellt gips och man kanske kan säga att treetex är “sämst”.
Sen måste man tänka på husgrunden också. Platta på mark är det moderna, och lätt att ha att göra med. Men utan ingjuten golvvärme är det risk för kalla golv. Allt som inte är platta kommer anges som “riskkonstruktioner” i eventuellt besiktningsprotokoll, så man får vara beredd att agera om det finns risk för fukt eller mögel.
Allt, tyvärr. Inget är billigt, speciellt om man ska ha hantverkare till det. Men om man är villig att pröva själv så är åtminstone materialet oftast rimligt prissatt, så man har råd att pröva en 2-3 gånger innan det hade varit billigare att ta in ett proffs.
För yttervägg är tegel suveränt och i princip underhållsfritt.
Platta på mark innebär i många fall en riskkonstruktion beroende på när och hur det är gjort. Äldre hus har oftast en platta direkt mot marken med den fuktproblematik det kan innebära.
Att sakna ingjuten golvvärme leder inte heller alltid till kalla golv beroende på hur konstruktionen ovan plattan är utförd.
Är huset äldre och med isoleringen ovanför plattan bör man dock vara lite försiktig med golvvärme. I många fall lite snålt med isolering vilket i sin tur såklart gör att golvet upplevs kallare. Dock kan golvvärme och för lite isolering öka risken för omvänd fuktvandring.
Tackar för era insikter. Ger mig ledtrådar att läsa på, tex trodde jag att golvvärme var helt oekonomiskt, läst lite å lärt mig nått nu!
Tyvärr är stora delar av min bekantskapskrets duktiga på annat
Lättare renovering hade varit trevligt, men vill inte hamna med ett hus med tex fuktskada eller liknande, man har ju läst om folk som köpt och fått göra omfattande saker… Jag tar gärna tid på mig för att hitta rätt, men som sagt svårt när det ofta går så fort på marknaden.
Och som jag sa, egentligen bryr jag mig inte speciellt om husets utseende, man kan ju drömma, men kommer köpa hus med hjärna och inte hjärta, personlighet kan jag visa på insidan