Hjälp! Vi vill köpa ett 150 år gammalt hus

Hej!
Long-time lurker, first-time poster här. Då vi (jag + fru) står inför vad som kan vara vårt livs största köp vill jag vända mig till forumets kloka huvuden för råd, särskilt eftersom huset det handlar om är minst sagt speciellt. Står er i evig tacksamhetsskuld om ni tar er tid att försöka hjälpa oss igenom det här. :slight_smile:

Problembeskrivning
Eftersom vi hoppas på att bilda familj de närmsta åren har vi tänkt att flytta till något trevligare än vår hyresrätt inom 5 år, där även barn skulle få plats. Vi gillar estetiken hos äldre hus (kakelugnar får det att pirra i magen) och tittar på både lägenheter och hus från tidigt 1900-tal.
I veckan dök en annons upp för ett hus från ~1870, i ett jättefint område och till ett pris som vi tror att vår ekonomi kan hantera.
Detta är för oss ett riktigt drömhus, MEN, det har börjat ringa varningsklockor som vi inte vet hur vi ska tolka. Besiktningsprotokollet har 5 punkter i sin riskanalys och samtliga gäller risk för fukt, framförallt i källaren/krypgrunden. Dessutom rekommenderas en utredning angående avvikande lukt och spår av träskadeinsekter i krypgrunden. I en allmän park, ungefär 100m längre ner i dalen stod en skylt om att området är förorenat med tungmetaller och PAH.

Hjälp!
Vi har inte kunskapen att själva bedöma allvarlighetsgraden i de här riskerna. Kan någon klok och erfaren här i forumet hjälpa oss att navigera det här minfältet? Vi älskar verkligen huset och dess läge, men är rädda för att fatta ett oinformerat beslut som vi senare kommer att ångra. Är de tidigare nämnda riskerna av den graden att man helt bör undvika huset? Går det att åtgärda till en rimlig kostnad? Vad bör vara vårt nästa steg?
Om du kommit så här långt i inlägget, tack för du tagit dig tiden! Ser fram emot era tips och råd :slight_smile:

Bilagor
Utdrag från besiktningsprotokollet samt foto på skylten i parken hittas i första kommentaren i inlägget. (Ber om ursäkt för att det hamnade i 4 kommentarer istället för 1, det är en begränsning för oss nya forumanvändare.)

1 gillning

3 gillningar

Jag hade aldrig köpt huset. Varför? Jo, läget, läget, läget. Tungmetaller och PAH i marken, och där vill ni bilda familj?

Man kan leva med gammal standard i badrummen, man kan ventilera ut mycket ur en krypgrund och det går att byta angripna trädelar. Med vilja, energi och en (hel) del kapital kan man fixa till det mesta. Men ni kan inte flytta huset från ett förorenat område.

Sorry om jag regnar på paraden.

13 gillningar

Protokollet känns som standardavvikelser givet ålder och om det inte renoverats minus skadeinsekter. Men närheten till en park som ni inte kan vistas i känns ju helt klart som ett stort nej. Jag skulle inte köpt.

2 gillningar

Huset i sig har inga varningsklockor annat än ev skadedjur. Väljer ni att köpa så ikludera en klausul ang det och kräv att säljarna gör en uppföljning/fördjupad kontroll som ni står för om inget visar sig finnas där som är nytt.

Tak som är äldre är inga problem så länge de inte läcker eller är otäta. Är det tegel så är det bara att hålla rent och byta pannor som är trasiga.

När det gäller krypgrund så fins det i väldigt många hus. Ni kan åtgärda detta genom att rensa och plasta samt sätta in en avfuktare.

När det gäller källare så kan ni dränera om det blir problem i framtiden. Ni kan även gräva ut och lägga rör för att öeda bort regnvatten från stuprör om ni får lite feeling nån helg.

Badrummet behöver renoveras, planera in det för framtiden då det idag är risker och inte pågående problem.

Allt detta är vanligt i äldre hus och risker som man behöver ha kunskap att ta hand om eller pengar att betala nån som gör det åt en.

Jag bor själv i ett hus från 1909 och vi har en del risk konstruktioner. Mycket är åtgärdat, mycket är kvar.(i helgen gjorde jag lite småfix så som att åtgärda knarrande golv i det som skall bli bäbisrns rum, byggde klart en ny port till garaget och justerade lite småfix) men samtidigt så har jg inte gjort nått åt mitt tak som är en risk konstruktion, men håller tätt, jag har en sida kvar att dränera på huset, men det är inte ett akut problem då vatten leds bort. Jag planerar det i samband med lite andra saker som jag skall göra på den sidan huset och håller ett öga i källaren så att det inte ökar i fuktighet där. Kör även min luftavfuktare lite då och då i förebyggande syfte i källaren. (När den inte står på och torkar tvätten i vårt tvättrum)
Man får lära sig att ordna saker och ta hand om sitt hus, och se till att man har buffert nog att betala om något akut händer.

I detta fallet så skulle jag lappa taket och plasta/installera avfuktare. Resten kan man ta pö om pö.

Det som jag inte vågra uttala mig om är markföroreningarna. Det kan vara en dealbreaker.

2 gillningar

Mitt tyckande
Behövs nog en mer seriös och detaljerad undersökning av huset.
Har bott i hus byggt 1930-talet . Det såldes pga stigande risk för mycket renoveringsbehov när det var ca 60 år gammalt.
Man behöver både en del pengar, Intresse för snickrandet, kunskaper och tålamod för att ge sig på ett så gammalt hus anser jag. Jag skulle verkligen inte göra det som ung barnfamilj.
Min åsikt är att om man ska tro på alla varningar om risk etc besiktningsmän ger känns värdet på gamla hus ca noll…
Nu framgår det inte riktigt hur renoveringshistoren ser ut. troligen renoverat flertal gånger.?
Det viktiga på ett så gammalt hus är status NU eftersom huset är extremt gammalt OCH vad som gjorts åt det genom åren och hur. Viktigt är ex

*Att all el är hyfsat modern och uppgraderad till 3-fas.

• Att alla avloppsrör av gjutjärn med skarvar med några hekto bly i varje är bytta mot nya moderna plaströr är viktigt.

• Att alla vattenrör av järn också är utbytta mot moderna kopparrör eller än modernare pex-rör är och också viktigt.

• Att helst alla element är utbytta mot moderna.

• Gamla fönster läcker ut ca 3 ggr värme än de modernaste och bidrar till ex kalla golv. Bra att veta. Ofta bra kvalitet på gamla fönster om man sköter om dom men dom är oekonomiska.
    Om taket är helt och fritt från läckage och ett äldre tegeltak så håller dom som har rejäl lutning och att man lagar alla fel i tid ofta 100+ år.
    Inspektera det nån gång per år.

• Badrummet som beskrivs kan vara problem om man börjar använda det som man gör numera dvs duschar ofta och blöter ner golv och väggar. Det funkar inte.
    Kolla upp fukt etc i badrummet.

• Grunder förr i tiden var inte sällan gjutna med en formsida dvs man grävde ett hål
    Spikade upp en innerform och hällde ned många skottkärror med betong och sten mm. Man hade ofta ingen fuktisolering alls. Inte heller någon dränering. En sån källare duger typiskt bara som icke uppvärmd naken källare anser jag.
    Kan vara så er krypgrund är gjord.

• Att det luktar obra där nere och finns angripet trä låter inte bra. Inspektera noggrannt.

• Inte heller att det finns stuprör och lutning mot grunden…

• Det finns ofta inga fuktspärrar alls i gamla hus som detta. Och om man ex tjärat något är det inget kvar nu… Det gör det mycket mer problematiskt att exempelvis isolera på vinden. Blir det kallare där och det läcker upp inneluft med fukt får man fuktproblem.

• När vårt gamla hus byggdes om och renoverades slogs man av tre saker. Extremt stadigt byggt ex med rejäla plank även i innerväggar och en massa spik.
    rivning med stor möda. Stickor och småbitar. OCH att inget var helt rakt eller i våg. OCH ingen överaskning men ändå att inga standard dörrar eller fönster eller 60cm standard grejer passade. Allt fixande och inpassning tar längre tid och blir mer hantverk.

• Fundera över ventilationen. I många gamla hus har energisparande och tätande gjort att man inte ens har den rätt usla självdrags ventilationen fungerande. Behöver ofta kollas och åtgärdas.

• När vi flyttade in i ett mindre 60-talshus och var 4 förbrukade vi 31.000 kWh el per år. Det är dyrt numera. Moderna vanor och “gamla renoveringar” när el eller olja var billigt kan göra gamla hus med äldre renoveringar med ex elvärmda golv etc extremt energislukande för en modern småbarnsfamilj. 40.000+! kWh har jag hört innan man gjorde mer åtgärder och “skärpte” sig .

• Man kan ha olika strategi men jag skulle nog skaffa en seriös bergvärmepump som klarar att värma huset själv nästan alla dagar som kan bidra med 4 ggr mer energi än den förbrukar. Då kan man undvika att tiläggsisolera tak och väggar mycket och byta fasad etc. Jag skulle dock åtgärda och modernisera fönstren på lämpligt sätt. Det är väääldigt trist att måla om gamla oekonomiska fönster tycker jag.
    Man bör dock ordna så att man får betydligt ökad mängd element eller lägga vattenslingor i ex mellangolv så att man kan hålla en för värmepumpen effektiv låg temperatur på det vatten som värmer huset.

• Förr fanns målarfärg och tapetfärger som var rejält hälsofarliga och det är trist och besvärligt om det finns under modernare lager i mycket gamla hus som ditt.
    Den kunde innehålla ex kadmium eller bly eller Arsenik. Blyvitt som användes i ex vit färg är ett potent gift. Ofta fram till tidigt 1900-tal. Googla saken…

10 gillningar

Jag hade lagt en tråd på byggahus också :slightly_smiling_face: Där finns det många som Mikael, så får de stöta och blöta mot varandra. Det här med PAH i marken osv, kan man ringa kommunen? På något sätt vill man ju faktiskt Veta vad det innebär. Tycker också Mikaels svar ger en bra hint om att ni behöver vara beredda på att alla de 1,2 miljonerna kan behöva gå till det nödvändiga. Jag hade även funderat över hur jag gör om pengarna inte räcker. Allt som är estetiskt, som ett nytt kök om det gamla gör jobbet, får helt enkelt vänta tills läget är under kontroll.

Edit: Byggahus behövdes inte. Rikatillsammans verkar vara byggahus 2.0

5 gillningar

Planerar familj där med den informationen! Är det något att fundera på ens då??

1 gillning

Tjena!
Jobbar som konstruktör och har haft en del projekt med hus anno 1800-tal.

Generellt kan en säga så här: äldre hus från 1800 byggdes inte för den livsstil som den moderna människan lever idag. T.ex existerade inte badrum, varmvatten, våtrum etc. Mycket uppgifter som hade med vatten att göra utfördes utomhus eller väldigt begränsat inomhus. Vad detta innebär är att original-1800-hus ej “klarar” de fuktlaster en modern livsstil medför, t.ex dusch, diskning med varmvatten etc.

Med det sagt så går allt detta att lösas med modern teknik och moderna byggnadsmetoder.

Om jag var du hade jag ställt frågan till mäklaren/säljaren vilka renoveringsjobb som utförts, när det utförts samt hur.

Om de har tilläggsisolerat är det mycket viktigt att ta reda på hur och om de satt in en ångspärr eller ej. Har de isolerat från insidan finns det risk för fuktproblem i träkonstruktionen, har de isolerat från utsidan minskar den risken. Ångspärr och väldigt tjock isolering ska du se som en gul flagg då det kan medföra problem. Du bör även kolla om de gjort något med ventilationen om de har tilläggsisolerat, ex satt in mekanisk från och tilluft, har de inte gjort det men tilläggsisolerat finns risk för att luften inomhus blir stillastående, fuktig och orsakar fuktproblem och luktproblem.

Du kan även kolla runt fönster om det finns tecken på fuktskador då det är vanligt om huset ej anpassats till en modern livsstil.

Badrummet låter som att det ev är ett problem som ni kommer behöva åtgärda. Som jag nämnde innan existerade inte badrum på den tiden, och då badrum tillför väldigt mycket fukt, är det viktigt för er som köpare att säkerställa att det är utfört rätt i förhållande till den befintliga byggnaden. T.ex är det mycket vanligt att bygga ett “rum i rummet” likt en bastu i 1800-tals-hus eller rent av göra en ny utbyggnad med modern byggteknik. I detta fall där manschett (tätning runt brunnen i golvet) samt tätskikt (en plast bakom kakel/ytskikt för att hindra fukt att vandra ut i väggen) saknas så har ni ett rum som väntar på att ge er mycket problem om det inte åtgärdas.

Krypgrunder är som många redan sagt en standardlösning på äldre hus men räknas som en riskkonstruktion i dagens samhälle. Detta för att mark innehåller mycket fukt, ~90% relativ fuktighet konstant. Marken avger sedan denna fukt uppåt till krypgrunden och kan då skapa ett väldigt fuktigt klimat under längre tid där röta och mögel lätt kan växa. Anledningen till att krypgrunder funkade förr i tiden var pga att källarbjälklagen ej var isolerade och husen var generellt väldigt otäta för luft. Då dels värmdes krypgrunden upp pga att bjälklaget läckte mycket värme vilket sänker den relativa fuktigheten och minskar de gynnsamma förhållandena för röta och mögel, samt det blåste igenom pga otätheter och förde bort mycket fukt kontinuerligt. Moderna hus brukar dock ha blivit tätade och isolerade vilket tar bort värme och luftläckaget vilka var gynnsamma för krypgrunden. Det gör då att den relativa fuktigheten ökar och skapar ett ogynnsamt klimat. Detta brukar dock “lätt” gå att lösa genom att isolera krypgrunden så att den inte kyls ner så snabbt samt genom att sätta in en tät plast för att direkt skydda/blockera/minska markfukten som kommer in. Är även att rekommendera att sätta in en avfuktare som mekaniskt tar bort fukt från luften i krypgrunden. Har du möjlighet att gå ner i krypgrunden själv rekommenderar jag att du undersöker syllbrädan/stocken (nedre delen av väggarna) samt hur grundmuren är utförd. Syllen kollar du genom att kolla efter missfärgningar samt genom att t.ex ta en kniv och sticka in i syllen på ett antal ställen för att se om den är mjuk vilket är tecken på röta. Är själva grundmuren av t.ex gjuten betong är det en nackdel för syllen om det inte finns ett mellanlägg, ex tjärpapp etc. då betong suger upp mycket fukt och bidrar till ogynsamma förhållanden för träet. Bättre är om det är kalkbruk (mycket ljusare färg än betong) då den är inte lika porös och suger inte upp lika mycket fukt.

Att stuprör och mark lutar mot byggnad är inte mer än att gräva och se till att marken lutar bort från byggnad. Jag gissar på att detta var utfört korrekt från början men att huset efter 150 år satt sig en del i marken.

Källaren är förmodligen murad med tegel eller granit. Dessa konstruktioner är fullt möjliga att åtgärda genom att gräva upp runt källaren, lägga dit ett dräneringsrör, täta väggen med ett membran och isolera med t.ex isodrän eller liknande. Problemet uppstår dock där källaren ansluter mot delen av huset som har torpargrund. Just där kan det vara en stor utmaning att gräva fram källaren utan att underminera krypgrunden. Ha dock i åtanke att källare är en väldigt speciell konstruktion och kan medföra en del huvudvärk om fel byggtekniker väljs då den utsätts för väldigt mycket fuktlaster pga nedgrävd i backen. Ska du åtgärda den bör du kontakta fackman som får hjälpa dig.

Taket är mer eller mindre bara en underhållsfråga. Läcker inte taket, rotet och vinden ser och luktar fräscht bör det endast vara att rengöra tegelpannorna, om de ej är sönder, samt byta underlagspappen. Har ni skorsten ska du kolla extra nogra runt den då det är föremål för läckage.

Insektsangreppen kan ni kontakta t.ex anticimex och få ett uttalande från dem. Det kan ni ha som krav att säljaren måste ordna med för att ni ska köpa.

Markföroreningarna bör kommunen ha en verksamhetsplan och ha gjort en riskbedömning så det är till och ringa dem för att ta reda på konsekvenserna. Det kan ha noll betydelse då föroreningarna är så långt ner i backen att ni aldrig kommer i kontakt med dem, eller så är de väldigt blottade och medför en risk att vistas i miljön. Är det en påtaglig risk måste dock kommunen stängsla området så det ej går att vistas där.

1800-tals-hus är aldrig som att köpa en nyproducerad villa från en husbyggare, men det är ju lite det som är charmen! Det innebär lite mer tänkande och lite mer vikt i att välja rätt byggtekniker och inte behandla huset som en modern, välisolerad, regelstomme. Har ni mage, viljan och intresset kan det bli det bästa köpet ni gör, men jag hade inte köpt det utan att undersöka mer.

Vi håller på att själv kolla på ett hus från anno ~1880-talet så jag förstår vad ni går igenom och “beamar” mitt stöd genom internet till er! All lycka till!

21 gillningar

Hsr varit i din situation. Många har sagt kloka saker här. Det vi gjorde var att hyra ett sekelskifteshus med fantastisk uppväxt trädgård. Vi upplevde mycket av det som händer i sådana hus, och vad som krävs i form av arbets- och pengainsatser. Vi landade i att vi inte ville renovera oss igenom barnens uppväxt. Men det där “provåret” var det bästa vi gjort. Då det blev väldigt tydligt vad vår nya familj behövde (och inte behövde) kanske kan det vara en början för er också?

2 gillningar

Alla punkter känns för mig åtgärdbara, och är saker som väl mest noteras för att försäkringsbolagen ska ha ryggen fri om det blir problem där.

Skadeinsekterna kan ha utrotat sig själv för 100 år sedan när man började värma upp huset ordentligt, t.ex.

Om det inte växer mögel eller svamp i källaren/grunden idag hade jag inte oroat mig.

Men du kan ju ringa kommunen och fråga om markföroreningen och vad det innebär. Måste finnas massor med dokumentation hos dem. Egentligen innebär det förmodligen i praktiken som värst att ni inte kommer kunna odla egna grönsaker/bär.

Hej igen, tack för alla svar!
Nästa steg blir att ringa till kommunen och fråga om markföroreningarna.
Efter att ha läst era svar och funderat några vändor till så känns det inte helt bra i magen. Jag vet inte om vi är redo för den sortens åtagande som ett så gammalt hus är, även om hjärtat säger något annat.
Vi ska på visning om ett par veckor, beväpnade med alla frågor som vi fått med oss från forumet, och såvida samtalet med kommunen och visningen inte ger oss lugnande besked så sitter vi nog kvar i vår hyresrätt ett tag till.

Jag vill återigen tacka för alla kloka inspel, visst är det fantastiskt att man kan få hjälp bortom kronor och ören i ett ekonomiforum. :slight_smile:

4 gillningar

Som ägare av gammalt hus är det mycket att sätta sig in i, och man måste gå in i köpet med en bra buffert kvar och pengar över till om något stort och dyrt visar sig vara ett problem man måste tackla omedelbart. Gamla hus tenderar också ha mer charm tycker jag, men jag är ju partisk.

Även ett nytt hus idag kommer vara ett gammalt hus om 25 år.

Wow Ludvig.
Vilket svar! Så generöst av dig att dela din kunskap o förståelse på detta vis. Alldeles impad!

PS - jag är alltså 100% allvarlig, så ingen tror jag är ironisk eller så. Icke! Wow:ad!

3 gillningar

Även om ni har fått mycket bra information av några här är forumet på byggahus.se Sveriges största och ni kan få mycket mer och bra information där tänker jag.

1 gillning

Jag har inte någon erfarenhet men ska försöka bena ut lite begrepp, som för mig gav mig insikt.
Kapilärbrytande betyder att det är ett ångtätskickt, plast som ska stoppa fukt. Oftast för att stoppa fukt svett och vatten från kranar innifrån att tränga in i den bärande stommen.
Men det är mest intressant om man tittar på hela konstruktionen för nya hus har inga hål. Annars smyger sig fukten runt plasten där man missat.

Impregnerat trämaterial är något som blev populärt för att man trodde att det skyddade mot både röta och mögel, men det gör dem inte. Och istället om de blir blöta bildas lukten och inte så trevligt. Så man övergav det.

Främst spindlar trivs fuktig miljö, och de är så smarta att de inte lägger ägg om de inte vet att det är tillräckligt fuktigt. (Kul påminnelse lagom till halloween) :sweat_smile:
Att ventilera en krypgrund kan vara svårt, ett fel inställt tryck på fläkten kan leda till ännu mer fukt.
Men en ventilation i källare kan ha en annan funktion och det är att ventilera ut all radon som kommer från all sten i en naturlig nedbrytning process av sten… Typ?

Men som sagt att dränera runt hela huset är smart, speciellt skrev besiktningsmannen att de inte kopplat alla takrännorna till dagvattnet som man kan passa på att göra samtidigt som en dränering.
Sen charmen med en kamin eller spis är att när man eldar i den hela året så torkar man ut källaren med den. All fukt sugs upp genom skorstenen. Detta torkar ut huset.

Kanske är kul att titta på konstruktionen av väggarna och klimatskalet med eftersom det kanske inte är världens billigaste uppvärmning. Och man får nog tänka till lite hur man vill konstruera ventilation om man inte tänker elda.
Tilläggsisolering med kapillärbrytande och någon som kan räkna på det. Sen släng in en från och till luft med värmeåterförande ventilation som kan styras.
Personligen hade jag tagit tagit en totalentreprenad för det med ABT7 och gjort allt på en gång, tak, källare, fönster, väggar, ventilation ftx, och dräneringsgrund. Sen badrumrenovering. Men då kanske det är billigare att köpa nytt hus? Kanske går att få ett grönt lån?

Hoppas ni får många roliga stunder från erat beslut!
Mvh

1 gillning

Varför besitta kunskap om en inte delar den. Tack! :slight_smile:

5 gillningar